Unikko / Yleistä

Jaa,a, nimenä outo..ooppium, silkki ja pioniunikon siemeniä muistaakseni ainakin olen tuonne heitellyt.

Tuon kuvan kasvin alalehdet on kyllä hyvinkin näköiset mutta ylempänä näyttäis muuttuvan "harkkomaisemmiksi". Näissä lehdet on alhaalta ylös asti samanlaiset..tässä yksi ihan alhaalta ja toinen on lähes ylin lehti.

Nuppuja taas kuvankin unikko tekee lehtihankoihinkin niinkuin tämäkin.

Mun piti korjata edellisestä viestistä kirjoitusvirhe, eikä poistaa koko viestiä tuosta pirjoh:n viestien väliltä...

Siinä viestissä ehdotin kuvan unikoksi ruisunikkoa, Papaver dubium.

Pirhoh, silkkiunikkoa ovat kuviesi unikot. Vertaapa ruisunikon ja silkkiunikon siemenkotia.

No niinpäs taitavat ollakin: ) Kiitos sinulle, illis!

..

Kalifornian tuliunikko (luulisin).

Siperian unikko Solar Fire aloitti kukkimisen.

Tässä pari unikkoa pihaltani. Ensin suloinen unelma, sitten erikoisempi tumma yksilö.

Tänään avautui suloinen vaaleanpuna-valkoisen kirjava unikko. Kuvassa näyttää punaisemmalta kuin on oikeasti. Unikoissa on se ihana ominaisuus ettei koskaan tiedä millainen sieltä seuraavaksi avautuu.

Tässä vielä lisää unikoita.

Unikoita on kyllä monenmoisia - itsekin olen ostanut ja saanut siemenpusseja ja kylvänyt pitkin poikin. Enpä siis tiedä minkänimisestä pussista tämä on kotoisin…sade ja tuuli vielä hentoa kukkaa riepottaa.

Photobucket

Kylvin keväällä idänunikkoa purkkeihin ja istutin ulos toukokuulla. Viikko sitten huomasin, että yhdessä taimessa on nuppu. Olipa iloinen yllätys, en tiennyt että se voi kukkia jo ensimmäisenä vuonna :)

Sekaunikko penkin ekat kukat aukesivat.

Tämä kehäkukan kaveri on "Rye Beaner" Plant Worldista.

nämäkin aukaisivat tänään nuppunsa

Voi harmi, kun en pysty lisäämään kuvia (eräs kameran johto hukassa…), olen ihan innoissani Teteltä saamistani Fjäder-unikoista!!

Valkoisia kerrottuja “sulka-unikoita”, aivan upeita! Laitoin isoon pionipenkkiin, ja nyt, kun kaikki pionit ovat kukkineet, valkoiset unikot nousevat ja kukkivat.

Kuvittelin nimestä, että ne olisivat hentoja ja pieniä, mutta nämä ovatkin isoja ja tukevia. Kerään siemeniä, jos vain osaan, ja laitan kiertoon. Kunpa isäntä sen johdon löytäisi, niin saisin näyttää kuvan!

Vielä paljon, paljon kiitoksia Tette!

Se on muuten niin, että kun joltain saatu kasvi tai siemen itää ja kukkii, niin joka kerta ajattelen lämmöllä lahjoittajaa. Tosi ihanaa.

Sain keväällä (toukokuussa) pari idänunikon uutta versoa lahjaksi jotka sitten istutin omaan penkkiini ja tosiaan vasta viimeviikolla ovat alkaneet näyttää elämisen merkkejä. Sormet ristissä ootellaan ens kevättä josko vaikka kukankin saisi :slight_smile:

Höh, nimi olikin “Svandum” eikä Fjäder. Pikku korjauksena vain.

Tämäkin aukaisi kukkansa aamulla

Mitä lie unikoita.