Heitänpä uudestaan esille tietämättömyyteni, eli onko espanjanunikko kaksivuotinen vai monivuotinen? Eli pitääkö keräillä siemeniä talteen vai voiko kukinnot katkoa pois…
Miulla on semmonen käsitys että kerran kylvettynä se huolehtii itte jatkosta, siementämällä luulisin.
EG sannoo kylvöajaksi helmi-syyskuu.
Raya, kiitos, en googeltamalla löytänyt selvää vastausta, joten siksi sekoilen ja pähkäilen, mitä tehdä kukintojen varsilla, joita kaatuilee sinne ja tänne. No annan olla koko kukan rauhassa, ehkäpä tajuaa siementää itsekseen, olen aivan onneton kasvattamaan mitään siemenestä. Kukinto on tosi kiva ja saa kyllä levitä, jos vain tajuaisi sen. Pitää varmaan ottaa varmuuden vuoksi siemeniä talteen, vaikka hukkaan ne kyllä talven aikana. Nytkin löytyi kassin pohjalta jostain napattuja siemenkotia, eikä mitään muistikuvaa, missä ja milloin olen mukaani jotain kaapannut..huoh..enkä ole vielä omasta mielestä mitenkään dementoitumassa😁.
Hoyabella, tuo on kyllä niin kaunis unikko, että kerää jemmaankin osa siemenistä. Minä ainakin vaihtaisin mielelläni jotakin siemeniä tuollaisen kaunottaren kanssa. Todella upea ilmestys! Sattuuko nimeä olemaan tallessa? Tuota vois tilatakkin.
Jos tuo meidän kerrottu keltainen on Espanjanunikko niin kylväytyy kyllä itsestään ehkä liiankin kanssa
Mulla on ollut vuosia espanjanunikkoa, mutten ole vieläkään ihan varma, että onko kaksi- vai monivuotinen. Hyvin se kylväytyy itekseen, nostelen taimia aina keväällä samaan paikkaan kivikkopenkissä ja kitken loput. Siemenkodat poistan, taimia tulee ihan riittävästi joka tapauksessa.
Mullakin tuppaa espanjanunikkoa tulemaan liiankin kanssa. En myöskään ole päässyt perille sen yksi-/monivuotisuudesta.
Tosin kun sen kukinta kestää niin vähän aikaa, niin on kivampi että niitä on enemmän.
Kaikki unikot on ihania. Siperianunikkokin on kaunis samoin keltavale, jota on minulla ihan tolkuttomasti. Isovale otti ja heitti henkensä viime talvena ellei sitten myyrät sitä popsineet. Se on kyllä uljas kasvi ja hankintalistalla number one ensi vuonna.
Tämä loistaa kauas.
Onko tää isokukkainen joku kerrottu idänunikko tms. ? Ihan erilainen on kuin miulla muut idänunikot.
Tämä valkoinen (Royal Wedding?) näyttää kukkapenkissä jotenkin ihan valjulta.
Korjaus: Taitaa olla sittenkin Perry´s White.
Tykkään ehkä eniten < tuosta perinteisestä idänunikosta, myös korallinvärinen on ollut nätti. (Tosin sitä ei ole vielä näkynyt - liekö hengissä)
Yhtään unikkoa en tänä keväänä kylvänyt, mutta kyllä niitä vaan riittää tulevillekin vuosille kun kerran kylvää
Kyllä se raya on kerrattu idänunikko Mulla on vaan yksinkertaisia idänunikoita ja juurikin niitä oransseja joista en välitä yhtään. Nyt tänä vuonna ekaa kertaa kukkii korallinväriset tarhaidänunikot
Vielä kun löytäisi jostain niitä ihan kirkkaanpunaisia unikoita. Syksyllä aion kylvää valkoista idänunikkoa.
Mun unikko
nielaisi tollaisen ötskän
Ihania unikoita teillä! Vaan kertokaapas mitä voisin tehdä omilleni, kun tuppaavat lakoamaan kyllin pitkäksi kasvettuaan. Ei viitsisi jokaista yksitellen tukeakaan, olisiko jotain yksinkertaista niksiä jolla sitä voisi estää.
Yksivuotiset unikot ovat räjähtäneet kukkaan! Enkä ole minäkään tänä vuonna yhtäkään kylvänyt. Tässä unikko-ilottelua!
En saa pystykuvia tällä ipadilla oikein päin.
Täällä myös itsekseen kylväytyneitä runsaasti, ihan kivojahan nuo ovat.