Vaahtera, Acer

Puunainen,

Kiitos tiedosta. Istutan ne kuukauden kuluttua mökille kasvamaan. Pitää vain sitten olla varovainen istuttaessa ja varmaan myös viritellä jotain tukitikkuja kun ne taimet tosiaan on todella heiveröisiä.

Miten kauan vaahteran siemen on itämiskykyinen? Ostin puutarhamessuilta amurinvaahteran siemeniä, rupesi mietityttämään, ehtivätkö mennä vanhoiksi ennen syyskylvöä?

Minä keräsin vaahteran siemenet viime syksynä niiden ollessa jo aivan ruskeita (olen lukenut joskus, että ne pitäisi kerätä niiden ollessa vielä vihreitä). Ne olivat minigrip pussissa monta kuukautta koko talven yli näyttämättä mitään elonmerkkejä, mutta keväälle ne itivät. Eli veikkaisin, että kyllä ne sinne syksylle säilyvät.

Minun vaahteran siemen kasvatus kyllä taisi epäonnistua vaikka alku olikin lupaava. Istutin siemenet parvekelaatikkoihin ja pidin niitä sisällä kaapin päällä. Ne kasvoivat alkuun mukavasti ja ensimmäiset pienet lehdetkin puhkesivat. Vähän sen jälkeen ensimmäiset lehdet kuihtuivat ja ne harvat jotka vielä näyttävät olevat jotenkuten hengissä ovat todella surkean näköisiä. Varret on mutkalla ja niin edes päin. Luulen, että minun olisi pitänyt laittaa taimet suoraan parvekkeelle kasvamaan, sillä ulkona luonnostaan kasvavilla uusilla taimilla oli jo viime viikolla suuremmat lehdet kuin minun taimilla vaikka kasvoivat soraisella nurmikolla.

Noh, mä luotan sitten että ovat sitkeitä! Partsi on paras paikka puiden kanssa. Mulla on hevoskastanjaa ja punatammen pikkutaimia siellä ja voivat paljon paremmin, kuin sisällä kasvatetut yksilöt. Niitä pitää rääkätä?

Parvekkeella ei ilma varmaan ole ihan yhtä kuivaa kuin sisällä. Minulla on ne onnettomat vaahterat nyt parvekkeella, mutta metsätammet ja punatammet otin takaisin sisälle. Pistin ne viikko sitten pihalle muutamaksi vuorokaudeksi ja huomasin, että joillakin taimilla alkoivat lehdet mennä kurjan näköisiksi. Olisiko ilmat olleet hieman ankarat vielä, kun aluksi aurinko paahtoi aika armottomasti ja sitten kylmeni ja alkoi tuulemaan. Tuuli riepotteli taimia välillä aika rajun näköisesti :slight_smile: Ensi viikolla istutan ne kuitenkin lopullisesti ulos, sittenhän se nähdään miten pärjäävät!

Jos olisi tilaa olisi pakko hankkia kirjvavalehtinen vaahtera.

Ensin näin sellaisen Mustilassa ja eilen puutarhamyymälässä, aivan ihana.

Minäkin olen sillä silmällä jo pitkään katsellut, mutta kaikki vastaantulleet taimet ovat olleet helkutin suuria. Täytyy haeskella sellaista h-autoon mahtuvaa.

Ihana se on, mutta kovasti arka. meillä saa vaurioo joka talvi, tosin ei ole kotimainen taimi ja kylmässä savimaassa

Meillä oli aikanaan Mustilasta hankittu kirjavalehtinen vaahtera. Joka vuosi se silminnähtävästi kitui, ei oikein kasvanut kunnolla, lykkäsi itselleen yhden ei-kirjavan oksankin, kunnes siitä lopulta aika jätti. Nykyisin meillä on vaan pelkkiä itsekylväytynyttä alkua olevia perusvaahteroita.

Minäkin pidän, ei kovin nopeakasvuinen mutta tulkitsen hyvinvoivaksi. Sain tämän synttärilahjaksi neljä vuotta sitten, ja oli juuri henkilöautoon mahtuvaa kokoa. Ja sillai kiva, kun on tuollaisessa hämärässä nurkkauksessa, tuo ikäänkuin valoa sinne :slight_smile:

Upea synttärilahja!

Kieltämättä :slight_smile: Mutta minen ole tiennyt, että saattaisi olla talvenarka, ehkä tämä on sitten kotimainen taimi.

mua harmittaa, kun en muista keneltä mä niitä verivaahteran taimia sain tukkutolkulla!

• Mutta, pari on ainakin lupaavan punaista ihan näinkin pieninä, (10/15cm)!

Ihan avomaassa ja hiekassa ovat olleet ja talven yli pärjäsivät luonnon armoilla!

Saa nähdä jatkossa,…luonnostaan ei siellä mökillä vaahteraa ole!

Heksu, meillä vaahtera siementää tosi paljon…

Jaa? No pitääpäs kurkkia, mitä se on touhuillut :smiley:

Mulla talvehti ekan talvensa Acer platanoides ‘Drummondii’. Tälle keväälle hankin kirjavan A. negundo 'Flamingo’n. Senkin ajattelin istuttaa maahan suojaiseen paikkaan.

Tuo mun Drummondii oli alunperinkin jo hiukan kärsinyt, taimistolla ruukussa kuollut puoliväliin asti. leikkauksen jälkeen jäi puoltoistametrinen tappi, jonka sit sain ilmaseks.

Ja sit niihin paleltumien leikkauksiin tulee aina punapahka, jonka sit joudun taas leikata… Ei hyvä… Meinaan kyllä kans ostaa uuden jos jossain nään, kuten sanottu niin autoon sopivan.

Sitte saa toi karahka lähtee…

uskaltaudun noviisina kysymään vaahterasta. Toivottavasti te viisaammat neuvotte. Meillä on vuosi sitten syksyllä istutettu metsävaahtera(acer platanoides), jonka jänis heti ekana talvena söi (kuten sanoin, noviisi olen - en ymmärtänyt suojata). Kesän aikana vaahtera teki uutta versoa syödyn kohdan alapuolelta ja ylöskin tuli lehdet, mutta ne kuihtuivat nopeasti. MIten vaahteraa voisi leikata tai pelastaa? Voinko leikata nyt tuon kuolleen latvan pois ja lähteä yrittämään, josko lähes juuresta alkanut uudesta versosta tulisi runko (vinoon se taitaa kyllä kasvaa).

Mä en leikkais mitään, vaan sitoisin sen uuden verson siihen kuolleeseen, jotta uusi verso kasvaisi suoraan ja se kuollut osa olisi niinkuin tukikeppinä.Ehtii sen myöhemmin sitten leikata.sitä tervettä versoa kun sitoo siihen tukeen, niin pitää varoa kerralla vääntämastä liikaa ettei katkea, en kyllä nyt muista katkeaako vaahtera helposti.

Mä sidoin syreenin juuri noin kun Bumle kertoi! Ihan hyvä tuli:D!