Vaahtera, Acer

Vaahterani on alkanut tehdä tämmöisiä lehtiä uusiin versoihin. 
Mitä ne ovat?

zygo, siirsin viestisi tänne vaahtera-aiheella jo ennestään olemassa olleeseen ketjuun.

hieno metsävaahtera! Toivottavasti tuo kirjavuus on pysyvää… jos niin sitä pitäisi saada vartettua useampia kappaleita! :O)… ja heti olisi täällä yksi joka tahtoisi yhden!!

Onko kellään kokemusta vaahteran kaatamisesta? Tekeekö juurivesoja, kuten haapa? Tontin rajalla oleva vaahtera varjostaa liiaksi ja vie voimat kukkapenkistä. Itse olen sen tuohon noin 15 v. sitten istuttanut:).

Kantovesaa saattaa tehdä, mutta varsinaisia juurivesoja en ole nähnyt.

Meiltä kaadettiin kaksi n. 30-vuotiasta vaahteraa 5-6 vuotta sitten, Yhtään juuri- tai kantovesaa en ole nähnyt.

ei tee

Sokerivaahterasta kuva joka kasvaa pihan perukoilla. Hyvin on tämäkin pari talvea mennyt meilläpäin ilman paleltumisia.

Syysväreissä muuten tuo sokerivaahtera pesee aika hyvin koko kylän metsävaahterat vaikka ei kokoa vielä olekaan kuin reilu kolme metriä.

App, onko puu istutettu tuon puhelin tms linjan alle?

Kuva vähän valehtelee. On se muutaman metrin sivussa ja n 7 metrin korkeudella.

Mistä olet saanut sokerivaahteran, App?

Kortesniemen taimistolta.

Kiitos, katsoin äsken tota taimistoa, sielähän on vaikka mitä.Miksköös se ei koskaan tule kun googlaa yleensä taimistoja, ihan uusi mulle.

Kiitokset täältäkin…  ilmeisesti hyvä taimisto - siellä on kyllä vaikka mitä!
Retkikohde! 

Kertokee mulle japaninvaahteran omistajat - onko atropurpureumini kuolemaan tuomittu kun se ei tänä vuonna tuuleentunut? Taimi on jo viisi vuotta vanha, 150 cm korkea ja just saavuttanut sellaisen oikean nätin tuuheudenkin. Ny lehdet nököttää rungossa, taisin antaa liikaa syyslannoitetta :frowning: Tuo on toissatalven ankarasta myyrähyökkäyksestäkin selvinnyt, onkohan tämä nyt rakkaan puun kohtalo? Mitenkään en ole suojannut talveksi, mutta meidän sisäpiha on suojaisa ja maa läpäisevä…

Tuuleentunut ? Tarkoitatko, että jäi lehdet, siis eivät ole pudonneet ? Minulla ainakin on vaihdellut, millon lehdet putoaa, viime kevään lopulla kuitenki paleltui aikaslailla, pidin suojia liian kauan kait päällä,tais vaahteran tulla kuuma peiton alla. 

Sulla jo komean kokoinen, muistatko nimeä tarkemmin ?

Ei ole montaa lehteä pudonnut ei :frowning: Yleensä tulee upea ruska ja lehdet putoavat suht myöhään, mutta nyt ne vaan kulahti oksiinsa ja nököttää siinä edelleen. Netistä googlettamalla sama tumma vaahtera kuin tämä: http://1.bp.blogspot.com/-foc2tA4k_eg/UDfkL_hNMOI/AAAAAAAAAy4/S-vJqqRrrjo/s400/P8240029.JPG

Tuo haankittiin k-raudasta hetken mielijohteesta täysin tietoisina siitä, ettei se välttämättä selviä, mutta nyt kun se on jo tuon kokoinen ja pihan keskipiste, niin kovasti surisin jos se kuukahtaisi. Yleensä siitä paleltuu oksa tai pari taikka oksien kärkiä, mutta parista viime lumitalvesta se selvisi täydellisesti, ollessaan 100% lumen peitossa.

Mun japaninvaahteraan jäi tänä syksynä taas kaikki lehdet vihreinä. Ei oo tuhoon tuomittu, oksien kärjet varmaan paleltuvat - mutta niin on käynyt joka vuosi. Viime syksynä tämä onnistui tuleentumaan - paleltumisvaurioita tuli vaikka suojaankin pensaan talveksi.

Oh, ihana kuulla, että tuo ei välttämättä ole mennyttä. Se on niin nätin (ison) bonsain muotoinen ja alkaa tosiaan tuuheutumaan. Tuttavan saaristolaispihassa olen nähnyt kaksimetrisen punaisen japaninvaahteran, se olisi kyllä unelma! Mun tarttis vaan keksiä joku nätti vihreä kasvamaan aitaan sen taakse, että puu erottuisi tuosta tummentuneesta kestopuulaudasta paremmin.