Yhtenä vuonna yritin saada japanin vaahteran lopettamaan pituuskasvun ajoissa (elokuussa) nipsimällä oksien kärkisilmut pois. Tämä lähinnä kiihdytti loppusyksyn pituuskasvua. Aikainen syyslannoitus voisi ehkä auttaa - mutta jotkut kasvit ei vaan sopeudu kunnolla meidän syksyyn.
Eipä tarvitse pelätä että tämä ‘puu’ kasvaisi liian suureksi ![]()
!!!Parin vuoden haeskelun jälkeen saan viimein niverävaahteran!!!
Otin yhteyttä Mustilaan ja kyselin sieltä "Carnival"-lajiketta… ei ollut, mutta kun tilaavat muutakin niin se tulee sitten samassa kuormassa suomeen 
Äkkiä ymmärsin rakastavani hirveästi japaninvaahteroita! Laittakaa nyt kuvia omistanne sekä kokemuksia niiden talvehtimisista sisällä/ulkona. Mistä olette niitä hommanneet?
On melkein varmasti useampaa erilaista myynnissä plantsuissa!
Oma japanin vaahterani on peräisin Viherpajasta. Siellä oli useampaa lajiketta. Ostin itselleni vihreälehtisen, jossa vain uusi kasvu punertaa. Kuvittelin sen olevan talvenkestävämmästä päästä.
Nyt minulla on söpö 1,5 m pensas. Japaninvaahtera jatkaa oksien pituuskasvua & uusien lehtien tekoa liian myöhään syksllä, eikä ymmärrä tuleentua. Paitsi 2011 jolloi oli poikkeuksellisen pitkä ja lämmin syksy. Muina kesinä vihreät lehdet pakastuvat ja varisevat. Olen suojannut vaahterani joka talvi hallaharsolla/säkkikankaalla. Lumen yläpuoliset osat tahtovat paleltua siltikin.
Mutta tosi nätit lehdet siinä on ja 1,5 m pysyvä pensaskin on söpö paikassansa. Harmi vain, että kaunis ruska jää näkemättä.
Minulla on mökillä kasvamassa luonnosta siirretty vaahteran taimi. Taimi on ollut maassa jo pari vuotta, mutta kasvua ei hirveästi ole tapahtunut. Komeat lehdet tulee joka vuosi, mutta pituutta ei.
Taimi on istutettu tyypilliseen kangasmaahan. Maassa on sammalta ja puut alueella on enimmäkseen kuusta, mäntyä ja koivua. Taimi on valoisalla paikalla. Mitenkähän sen saisi kasvamaan? Pitäisikö siirtää syvempi multaiseen kohtaan vai lannoittaa?
Luotava , ravinteikas kasvualusta & tasainen kosteus antaa parhaimman kasvun metsävaahteralle. Lisäksi tarvitsee hiukan mainitsemista happamassa maaperässä!
Bluedreams, kiitokset tiedosta. Pitää koettaa katsoa jos sille löytyisi parempi kasvupaikka ja lannoittaa hieman. Jospa se siitä lähtisi.
Pekka, kangasmaasi on hiekkaista? Vaahtera tykkää vahvasta maasta, eli sinun pitäisi tehdä sille iso vähintään metrin halkaisijaltaan oleva penkki ja laittaa sille ravinteikasta multaa, mielellään savensekaista.
Näin upean kirjavalehtisen vaahteran näin tänään Jämsässä marketin takana, parkkipaikan laidalla. En edes tiennyt, että tämmöisiä on olemassa. Tämä iso variegatalehtinen puu kasvoi vielä isomman, vihreälehtisen rungossa osittain kiinni.
Acer platanoides ‘Drummondii’ KAUNIS!!
Hyvä tavaton, mä olen luullut, että mongolianvaahterasta tulee joku tavallisen kokoinen pensas, mutta tässä eräänä päivänä katselin kolmannesta kerroksesta ulos ja siinä se oli mongolianvaahteran latva silmien edessä. Puuhan se oli, eikä mikään pensas enää ollenkaan. Mihinkä mä nyt laitan nuo jostain taimivaihdosta tulleet puolimetriset pikkutaimeni
Noo, ei kai se kovin nopeasti kasva… Ja saahan täällä sille tilaa tehtyä.
Onpas komea tuo Drummondii! Tuo pitää laittaa hankintalistalle.
Minkälainen ravinnesyöppö vaahtera on? Savisella tontillani viihtyy hyvin tavallinen vaahtera ja hopeavaahtera. Uskaltaako niiden alle istuttaa mitään?
Mulla taitaa olla toi sama Drummondii etupihalla. Tais olla toissavuonna, ku ostin sen ALE:sta Pirilän kukkatalosta.
Muutoin yritän päästäVaahteroista eroon. Mei pensasaidat ja metät on täynnä Vaahteroita.
Jättää kasvivauhdillaan/lehdillään muut alle.

Hollannin kantaa. 
Istutin etupihalle, tais olla toissyksyy, eteläänpäin ns, oksatonpuoli, jospa rupee kasvaa sinne viel tuuheutta, jos ei, ni sit rankallakädellä leikkuuta. 

Nappasin yhdestä metsävaahterasta siemeniä mukaani, ikäänkuin näissä tavallisissa ei olisi tarpeeksi. Kai ne itävät samalla tavalla? Sitten onkin ongelmana se, että miten ne merkitään niin, että varmasti pysyy, enkä perkaa niitä pois muiden vaahteran taimien mukana.
Mun mielestäni metsävaahtera on se tavallinen vaahtera.
Mutta, otin pari vuotta sitten verivaahterasta nipun neniä, ja ripottelin ne viipymättä isoon kesäkukkaruukkuun, josta jo kukat oli pois, ja hiukan ripottelin multaa päälle, keväällä varmaan kaikki iti, kun n.10 tuli.
"Acer platanoides - Vaahtera" (yliopiston metsätieteenlaitoksen sivulta)
"Acer platanoides - metsävaahtera" (mustilan sivulta)
"Metsävaahtera eli vaahtera - Acer platanoides" (wikipedia)
No minä en noista nimistä tiedä, mutta siis nyt tarkoitan sellaisia vaahteroita, joita eräs ammattipuutarhuri nimesi seuraavasti: Nämä, mitä useimmat puistot ovat täynnä oli hänen mukaansa jotain "hollanin vaahteroita, mitä lie", joissa oksat ovat usein yhtä paksuja kuin runko, puut ovat usein monihaaraisia, ja sitten ne toiset, joita hän kutsui metsävaahteroiksi, tekevät ohuita ja pieniä oksia suorasta rungosta suoraan sivulle. Siemenetkin näyttävät niissä vähän erilaisilta.
puuproffa-sivut sanoo asian näin->
"Metsikössä kasvaneen puun runko on suora ja usein latvukseen saakka oksaton.
Harvassa kasvaessaan se haaroittuu helposti."
onko kyse vain kasvupaikasta/elintilasta? metsässä sitä on vähemmän per puu kuin avoimella paikalla puistonurmella…
siementen keruupaikalla (suomi/hollanti) varmaan myös vaikutusta: etelästä tuodun taimet arempia ja talvi vaurioittaa latvusta; seurauksena haaroittunut puu, melkein pensas.