Nyt vasta ehdin itse vadelmapuskiin. Todellakin, enpä ole ennen nähnyt näin suuria marjoja. Likka toi niitä joku päivä pöytään, ja jotenkin kuvittelin silloin, että no se on niitä kerännyt Polka-puskista ja vain parhaat päältä, vaikka jotenkin kyllä ymmärsin, ettei ne vielä ole kypsiä. Kokoa ja näköä on marjoissa kyllä enemmän kuin makua, mutta kelpaa sekin
Tänään keräsin vielä 6,5 litraa luonnonvadelmia, nyt on niiiiin paljon että ei enää yhtään lisää. Puutarhasta sain eilen ensimmäisen satsin 3 litraa. Laadultaan hyviä molemmat. Luonnonvadelmaa on niin paljon ettei millään malttaisi lopettaa keräämistä:D
Liekö täällä ollut jo keskustelua ns. "perhevadelma"pehkoista täällä pohjoisemmassa? Onko kellään? Onko joku kokeillut?
Vyöhykesuositus näkyi olevan 3:lle asti. Mutta kasvuvyöhyke on 5-6. Tuleeko näistä satoa? jne.
Täysin hoitoa vailla olevista vadelmapuskista keräsin juuri litran. Aikaisemmin näytti, ettei mitään marjoja edes tule, mutta yllätys yllätys!
Kun meen kotipuolessa käymään niin kaivan äidin vanhoista vadelmapehkoista itselleni taimia. On ainakin varma sato senpuolesta. Jänes-suojat sitten vaan ja satoa odottelemaan…
Täälläpäin on niin kovia marjamiehiä, että villivadelmia ei tahdo ehtiä saamaan. Senverran saimme, että soppa keitettiin. Nyt sitten päätin, että ihan omia namivadelmia pitää saada.
Keräsin taas litran/puolikiloa vadelmia.
Meilläkin tulee edelleen vadelmia. Nyt ovat myös viimein kypsyneet nämä jättivadelmat, noh, nyt ei tule lajike taas mieleen, se myöhäinen, jonka marjat ovat huikeat, mansikan kokoiset. Puskat ovat tulleet siihen ikään, että on mitä poimia, ettei jää vain maistiaisiksi. Tulee synttärikakusta näillä marjoilla kyllä aika komea
En löytänyt omaa keskustelua tälle aiheelle, niin kysäisen tässä. Miten saan vadelman hengiltä? Mulla kasvaa semmonen pöheikkö (n.6m*2,5m) jotain jalovadelmaa ja villivadelmaa tuossa pihan reunalla. Kivan näköinenhän se on, mutta eivät marjo kunnolla, kun on niin tiivis. Poimiminenkin on hankalaa. Otan siitä parhaat taimet tuonne kunnon riveihin, ja loppupöheikkö saa väistyä. Tilalle laitan n. 15m pitkän marjatuomipihlaja-aidanteen. Kunhan saan vatun jotenkin hengiltä ensin… Vinkkejä? Alkanut ärsyttään kans tuo vatun hivuttautuminen vieressä kasvavaan perennapenkkiin. Grrrr… Round-Up ei tule kysymykseen, koska on suoraan ojan vieressä, ja järvenrannassa.
Mä revin 5-6 vuotta sitten kaikki mahdolliset vadelmapöheiköt juurineen pois. Iso urakka, mutta aika hyvin se toimi. Ihan yksittäisiä on joskus noussu. Niitä oli kauheet pöheiköt semmosen 25m matkalla.
Vadelman kanssa on täälläkin taisteltu. Tyhmyyksissämme perustimme (vuonna 2006) pienen kasvimaan aivan lauta-aidan kupeeseen ajattelematta yhtään, että naapurin puolella kasvavat vadelmat täyttävät lopulta meidän kasvimaankin. Ongelmaan havahduttuani kaivoin rajalle kattotiiliä pystyyn juuriesteeksi. Ei mitään vaikutusta. Liian matala juurieste, ja sitä paitsi vadelman juuret olivat jo meidän puolellamme.
Kyseinen kasvimaa on jo pari vuotta sitten poistettu käytöstä, ja tämän kesän olen koittanut pitää siinä pressua päällä. (Lapset tosin raottelevat pressua, kun metsästävät etanoita sen alta, ja sieltä raoista sitten puskee - mitäs muuta kuin - vadelmia.) Nyt on lauta-aitakin purettu, joten minä tietysti haluaisin istuttaa siihen rajalle jotain, vähintäänkin pensaita ja maanpeitekasveja. Onkohan mitään saumaa? Kunnon juurieste varmaan pitäisi kaivaa rajalle ainakin? Sitten kääntää koko alue omalta puolelta ja repiä vdelman juuret tarkkaan pois?
Helpoin tapa ratkaista ongelma olisi kylvää paikalle nurmikko ja pitää siitä edelleen puskevat vadelman alut kurissa leikkurilla. Tai sitten perustaa paikalle suosiolla vadelmapenkki…
Vadelmat häviävät yllättävän hyvin leikkurilla suristellen. Mökin piha oli muutama vuosi sitten pelkkää vatukkoa, nyt vattupuskia saa oikein etsiä. Tosin pidetäänkin nyt koko alue nurtsina. Itse pidän ‘luonnon’ ja kasvimaan välillä yhden ruohonleikkurin levyisen kaistaleen, jonka pidän matalana. Ainoastaan nokkonen selviää siitä kasvimaahan asti. Ottaisin kyllä mieluummin vatun
Tuossa oli alunperin vain pikkupuska vadelmaa. Siitä nostettiin maata n. 80cm ja vatut jäi alle. Nehän vaan innostui koko hommasta, ja nyt on tuommonen pöheikkö kasvanut. Siitä on vieläkin jyrkkä rinne, jonka juurella on isoja kiviä (semmosia mopoauton kokoisia), ja niiden takana sitten parimetrinen oja. Ei voi päältäajettavalla ajaa, kun se ei pääse ylös sieltä. Siksi ajattelinkin istuttaa saskatoonia tuohon, niin tulee rinne peittoon. Mutta tuo vadelma. Entä jos nykäisee maan tasalle tuon koko vattupöheikön, ja tökkis jotain koloja jokaisen juurakon kohdalle, että paleltuisivat talven aikana? Toimiikohan vadelman kanssa…
Olen kanssa kerran kaivanut yhden vattupenkin ylös, kun halusin vaihtaa vattupenkin paikkaa. Hyvin onnistui.
Vattu voi viedä juurensa vaikka metrin syvyydestä, joten rajaus maahan ei oikein ole hyvä konsti pitää vattua paikallaan. Riittävä kaistale nurmikkoa vattumaan ympärillä ennen muita istutuksia toimii paremmin.
Meidän ongelma onkin juuri se, ettemme pääse kaivelemaan kaikkia vattuja, kun ovat naapurin puolella. Eli jotenkin tuo yhteiselo pitäisi saada onnistumaan. Nurmikkokaistale istutusalueen ja aidan välissä kuulostaa hankalalta, jos omalla puolella on kookkaita pensaita näkösuojana. Ainakin saisi aika kauas aidasta istuttaa pensaat… Kohta tosiaan perustan tuohon suosiolla vattupenkin näkösuojaksi. Se sitten rajautuisi nurmikkoon ja olisi helpommin pidettävissä kurissa. (Vattujahan meidän pihalla ei virallisesti vielä olekaan. Nuo ovat keltaisia ja hyvän makuisiksi todettuja.)
Nahkahansoilla kun kiskoo nousevat vatunvarret muutaman kerran kesän aikana pois niin häviävät parissa vuodessa, helpompaa joka kerta.
Kaivoin uuden pienen vadelmapenkin pihalleni.
Laskeskelin siihen mahtuvan 7-10 tainta, mittailen vielä vähän tarkemmin.
Tarkoitus on vielä lisätä tuohon turvemultaa ja kompostoitua pollenkakkaa, olisiko tuo hyvä koostumus?
Pohjamaa on melko hiekkaista ja osin myös savista.
Nyt mulla onkin sitten pulmana lajike valinta.
Itse mielessä olisi tällä hetkellä takalan herkku, jatsi tai jenkka ja 1-2 syysvadelma polkaa lisäksi.
Onko kokemusta näistä lajeista?
Ja sitten vielä taimien muoto, kasvaako astiataimet nopeammin isoksi ja marjoja kunnolla tekeväksi, kuin avojuuriset?
Tässä vieressä naapureilla on kaksi isoa peltoa vadelmia ja nyt kun viime viikolla siivosivat ne, niin katselin, että kovin ovat huonosti tehneet satoversoja viime vuonna, joissain ei ollut kuin tyngät jäljellä ja hyvin monissa taimissa 1-3 oksaa vaan.
Mikäköhän tuollaisen aiheuttaa, kuivuus, vai joku muu?
Maurin makea ja Mesivadelma ovat minun herkkujani.
Maurin makeaa on meillä myös kasvamassa. Tekee ihanan makeat ja isot marjat
Mistä olette hankkineet Polka-vadelmaa? Kiinnostaisi kovasti, kun se kuulemma yleensä on varsin vattumadoton. Se on siis se lajike, joka tekee vadelmat saman vuoden versoihin.
Ei taida olla vielä yleisesti myynnissä mut Anttilan tilalta vois kysyä ?
Mua kiinnostais tietää, et onko Glen Ample kasvattamisen väärti eli onko satoisa ja helppo poimia?