Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Meille on Polkat tulleet joiltakin pienemmiltä maatalousmessuilta, en kyllä muista, että tuotiinko ne sieltä, vai vaan tilattiin silloin. 

Mutta kyllä se vattumatokin tietää, etteivät ne Polkat ole makeita. Pakasteesta ne voi kyllä laittaa suoraan kakun päälle koristeeksi, eikä tarvitse kiillettä päälle, mutta makua niissä ei ole. Kokoa kyllä niin, että sukulaiset kysyvät, että mitä marjoja ne ovat, kun eivät vadelmaksi tunnista. Pihan ainoiksi vadelmiksi ne eivät sovi, koska kypsyvät niin myöhään.

Mulla on kaksi pientä vadelmatarhaa. Toisessa on päälajikkeena kesällä 2011 ostettu taimi, jonka lajiketta en muista kirveelläkään. Epäilen muskokaa tai ottavaa. Kasvutapa on vankka, pysty, versot on vähäpiikkisiä ja huiman korkeita ja vahvoja. Marjat mahtavan hyviä, irtoavat hyvin kannoistaan ja sato on runsas. Sen kaveriksi olen myöhemmin laittanut jenkkaa, glen amplea (en ole varma ono kuollut pois, nyt sen kohdalta pilkistää taas verso mutta voi olla toistakin lajiketta - se ei siis oikein menestynyt superpaikasta huolimatta) ja preussenia. Mutta toi mysteeritaimi on ehdottomasti meidän suosikki, sen kasvutapakin on niin helppo ja hieno. Viimekeväänä toin Virosta kaksi Norna-merkkistä taimea ja ne yllättivät vähän "tylsällä" kasvutavallaan. Ne ei kasvattaneetkaan pelkkiä pystyjä versoja (luulin, että kaikki valdemat kasvaa niin :-D ), vaan niihin tuli myös piiiiiitkään sivuoksat kaikkiin sojottaen eri suuntiin - tuenta oli vähän hankalaa. Mutta kyllä nekin on nyt talven jäljiltä asettuneet ja näyttävät voimakkailta, katsotaan millainen on sato ja miten uuet versot käyttäytyy. Vadelmat on meidän lemppareita. Tässä kuvaa viikon takaa, hyvin ovat jo kasvussa! :-)

kuva

Polkaa näyttäisi olevan myynnissä ainakin Kauppilalla.

Agrimarket. :slight_smile:

Agrimarket. :slight_smile:

Vadelmasato ei petä tänäkään vuonna! :-)

kuva

Voiko vadelmaa leikata tähän aikaan? Olen keväällä harventanut, mutta silti on puskat liian tiheitä nyt. Sateet homehduttavat jo versotkin. Ajattelin leikata liian tiheässä olevia uusia versoja alas jo nyt, kun nehän pitää joka tapauksessa harventaa ensi keväänä. Kommentteja, kokemuksia?

Voi leikata. Mutta mahtaako homehtumisen syynä olla enemmän joku muu, kuin liian tiheä kasvusto? Yleensä leikataan pois vain vanhimmat versot. En tiedä, mutta arvaan, että uusien leikkaaminen vain kiihdyttää versonkasvua.

Jestas, olisiko versotautia sitten. cool Leikkasin sairaat versot pois. 

Jopas jotakin, ensimmäset vadelmat ovat jo kypsyneet.

kuva   kuva

Nam!

Minä ostin vadelmapensaan parvekkeelle testiin eli kestääkö se siellä talven yli. Pitää hieman miettiä minkälaiseen ruukuun tai astiaan sen laittaisi.

Talveksi suosittelisin laittamaan vadelmaruukkusi styroxlaatikkoon ja ehkä vielä täyttämään laatikon tyhjät tilat sanomalehdillä tai mullalla

Laitoin sen 30 litran saaviin saa nyt nähdä miten käy. En tiedä suojaanko sitä sivuilta saa nyt nähdä, kun on hieman hankalan muotoinen astia. Mutta luulen että laitan ainakin parvekkeen sementtilattian ja saavin pohjan väliin jotain lämpöeristettä. Kyse on siis testistä että selviääkö se talven yli parvekkeella. Annan nyt sen kasvatella loppukesän juuriaan. Vaikka hiukan se vadelmapensas on isompi kuin ajattelin eli jo nyt noin 80cm korkea.

Laitat sitten styrox levyn vadelmasaavin alle, kiedot kuplamuovikerroksen ympärille eikä umpipussiin yläosastaan ja säkkikankaalla somistat rustiiksi. Tuulelta voisi olla hyvä suojata versot kevättalvella kuivumis ilmiöltä.

Lueskelin että joidenkien vadelmien latvat leikataan kun ne on noin 70-100cm korkeita jotta ne alkaisi haaroittumaan?

Toinen asia, onko vadelmat itsepölytteisiä vai miten ne pöytetään?

Minu8lla kasvaa vadelmia 20l laastiämpärissä. ne ovat nurmikolla. Siinä eivät leviä, leikkelen liian pitkät latvat syksyllä, ettei umi paina.

Ämpäreissä ei ole reikiä pohjassa. reiät on sivussa vähän pohjan yläpuolella. kastella pitää sateen jälkeenkin, sikllä ei ole mitään pohjakosteutta.valkoinen viinimarja kasvoi 10l ämpärissä ja teki reilun sadon.

Koitan oppia hieman lisää vadelmasta mutta sen verran olen lukenut että vadelma on hyöteispölytteinen. Minulla sattuu olemaan laji “Takalan Herkku” josta on aika vähän tietoa koska se on ilmeisesti aika uusi. En ole ihan varma että leikataanko siitä latva. Sen tiedän että se on aika matala pensasmainen.

Muutenkin jäänyt hieman epäselväksi että miten tämä vadelman kaksivuotisuus oikein toimii. Ilmeisesti vadelma kasvattaa yhden kesän vaaleita runkoja, seuraavana kesänä niihin tulee sitten marjoja ja talven jälkeen keväällä ne leikataan pois, ovat tummia tällöin. Joten joka vuosi se kasvattaa lisää vaaleita runkoja ja tekee marjoja edellisen vuoden varsiin. Mahdoinko ymmärtää oikein?

Olen lukenut, että marjoneet oksat leikataan sadonkorjun jälkeen - vasta eka kesä muutama vadelma, uudella palstalla oli valmiina ja niihinkään en ole ehtinyt panostaa muuta kun keväällä rikkikset pois ja kastelua silloin tällöin.

Vadelmia ei ole pakko leikata latvoista. Mutta edellisen kesän marjoneet versot leikataan keväällä pois, kuten olit ymmärtänytkin. Ja marjat tulevat vuoden vanhoihin versoihin.