Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Jos jollain on Polkaa, niin ainakin appiukkoni tuossa pohti, että latvojen leikkaaminen on jonkinlaista kaupantekoa. Hän leikkasi latvoja siinä toivossa, että sato aikaistuisi, mutta näyttää marjan koko jäävän sitten pienemmäksi.

Sitten taas mietittiin, että mitä lajiketta nuo meidän parhaat vadelmat ovat. TIedetään, että ne ovat peräisin Tampereelta, ja on sanottu, että ne ovat siellä kehitettyä maatiaislajiketta, mutta tiedä sitten miten se asia oikeasti on.

Marjoneet vanhat vadelman versot voi yhtä hyvin leikata syksyllä sadonkorjuun jälkeen tai vasta keväällä. Itse olen aina kevään kiireistä johtuen leikannut syksyisin.

4,5 litraa puutarhavattuja illan saalis.

Vaikuttaako vadelmalla ristipölytys marjojen ominaisuuksiin?

Meillä on pihalla kaksi vadelmapöheikköä, puutarhaa ja villiä. Villiin en ole koskenutkaan (pöheikkö on ihan toivottoman näköinen ja töitä keväällä riitti...), puutarhavadelmasta leikkasin keväällä vanhat versot ja toin juurille vähän haketta. Puutarhavadelma tuotti vielä viime vuonna meheviä ja isoja marjoja. Tänä vuonna villivadelma kukki ja tuotti muutaman marjankin (ei kuulemma ole sitä aikaisemmin tehnyt). Puutarhavadelman marjat ovat (kastelusta huolimatta) tänä vuonna selvästi pienempiä. Lisäksi vattumatoa riittää, niitäkään ei viime kesänä puutarhavadelmassa monta ollut, kun vähän päästiin pensaita "testaamaan" ennen muuttoa.

Taitaa mennä villivadelmapöheikkö matalaksi...

Olen ymmärtänyt, että puutarhavadelmia ei pitäisi istuttaa lähelle luonnonvadelmia sen takia, että luonnonvadelmissa pesivät virus- ym. taudit eivät leviäisi puutarhavadelmiin.

Meilläkin puutarhavadelmien sato jäi aivan onnettomaksi tänä vuonna ja nekin vähät meni ampiaisten suuhun. Viime vuonna tuottivat upeesti. Kesät on erilaisia. Vattumatojenkin määrä vaihtelee suuresti eri kesinä.

Vadelmat tarvitsevat melko ravinteikkaan maan sekä kosteutta. Itse olen todennut runsaan ruohosilppukatteen paremmaksi kuin hakkeen. Mitenkään muuten en lannoita.

Saan jonkin verran puutarhavattua mutta kun ne maistu miltään, kai väärä lajike

Minulla kasvaa Maurin Makeaa ns pensasvadelmaa, ostaessa aikoinaan sain ohjeen että jo syksyllä uusista versoista katkastaaa 1/3 ja keväällä kun ovat alkaneet kasvaa vielä latvaa, että haaroisi. Ei pitäisi tarvita tukea, mutta kyllä noista osa on ihan maata pitkin. näistä myös joko syksyllä tai keväällä vanhat marjoneet oksat pois, samalla niitä latvoja voi katkoa. Jostain syystä monena vuonna tekivät huonoja marjoja ,reuna ruskea, joten hermostuin koko pusikkoon ja leikkasin kaikki toissa syksynä alas, myös kaikki uudet versot. Nyt tänä kesänä näyttää tulevan hyvin satoa. Maurin Makea on aika myöhäinen lajike ,että muut ovat jo marjansa saanneet, kun tuo vasta alottaa.

Meillä on myös tuota Maurin Makeaa muutama pensas ja osa niistä lakoaa maahan vaikka kuinka niitä leikkaisi. Hyvän makuiset marjat tekee mun mielestä.

Näin minäkin olen noista villeistä ja puutarhavadelmista lukenut, mutta vadelmamaat tulivat talon mukana. Saattaa tosiaan olla, että hävitän nuo villivadelmat, niille ei oikein ole paikkaa pihassa tarpeeksi etäällä puutarhavadelmista - ja muuten vadelmille sopivalla paikalla. Tuo puutarhavadelmamaakin kaipaa kunnon hoitoa, se on melkoinen pöheikkö. Keväthoito jäi vähäiseksi muiden kiireiden takia, hyvä kun vanhat versot leikkasin ja kertaalleen kitkin. Harvennus ja tukeminen tulee varmaan tehtyä myöhemmin syksyllä.

Ruohosilppua himoaisin myös kasvimaalle. Meillä on toistaiseksi lainaruohonleikkuri, joka levittää silpun, mutta keräävä kone taitaa mennä hankintaan myöhemmin. Kiva tietää, että vadelmatkin siitä tykkäävät, kiitos Tuomipihlaja!

Eilen keräsin 10 litraa puutarhavadelmia ja nyt pitäis jatkaa keräämistä. Vähän vajaa 30 litraa jo tullut. Todella hyvä marjavuosi on täällä. Mehuakin taidan keitellä vielä punaherukan kanssa ja hilloa vielä satsin. On mistä lapsillekin antaa :slight_smile: Alkaa vaan jo tympiä tuolla puskassa könyäminen tässä kuumuudessa, mutta ei niitä raaski jättää keräämättäkään. Tyttö joskus sanoikin että äidillä se vaan vauhti kiihtyy mitä enempi on marjoja jo säilössä! :wink:

Maurin makeaa tuli hyvin, tuo vadelmikko oli jo hävitys tuomiolla kun monena vuonna niin huonolaatuista marjaa tuli. Leikkasin kaikki lähes maata myöten pois toissa kesänä myös joka ainoan uuden varren. Viime kesänä en ehtinyt/jaksanut tehdä sille mitään, nyt sitten palkitsi hyvällä sadolla.

Ostin Takalan Herkku nimistä vadelmaa 5 tainta maanantaina taimistosta, onko kukaan täällä sitä kasvattanut? Taimistosta sanoivat että ovat sitä kasvattaneet Keskolle myyntiin?

hoyabella, en peukuttanut sitä ettet saanut vadelmia vaan että hyviä ovat!

Ainakin 50 litraa sain vadelmia, lajikkena mesivadelma (äidiltä yli kaksikymmentä vuotta sitten saadut alut) ja Maurin makea toisena.

Olisiko jollain jotain hauskaa kikkaa vadelmien tukemiseen?

En haluaisi sellaisia hautausmaa ristejä pihalle, vaan jotain erilaista versiota siis kaipaan.

Onko vadelma yleensä pupujen herkkua? Meillä ovat puput käyneet katkomassa vadelmien oksia. Ei ole ennen näin käynyt. Karhunvatun olen suojannut, koska se rouskutetaan, jos ei suojaa. Mutta en ole koskaan vadelmia suojannut.

On. Meillä söivät niinkauan kunnes laitoin sit aina talveks parimetrisen verkon noitten ympäri. En sit jaksanu tota verkotusta enää ni hävitin koko vatukon. Syöhän ne ruusupuskatki.

Meidän puput ei tykkää piikeistä ja jättävät vatut rauhaan. Kävin äsken perkaamassa vanhoja oksia pois ja sain pitkiä verinaarmuja naamaan karhunvatuista. Ei ole samassa penkissä mutta versot on ainakin 4 metriä. Sonja on kamala, pitäisi jotenkin hävittää pois.

Meillä ei oo nirsoja pupuja vaan niille kelpaa melkee mikä vaan karahka mikä sattuu naaman eteen. Tuijatki olivat eka talvena riipineet toiselta sivuilta kaljuiks et ne piti uusia sit. Pihlajat ja koivun ovat jättäneet rauhaan tältä pihalta, kaikissa muut on järsitty mitä ei oo suojattu. Orapihjala-aitakin on syöty lumirajaan saakka.

Hui, ompas Myskiksellä ilikeitä pupuja, on meillä vatut ja orapihlaja-aita säästyny (toistaiseks)

Täytyy varmaan nekin suojata ensi talveksi.

Kyllä on ilkeitä pupuja. Kauhukseni eksyin myös jasmike-keskusteluun. Sekin olis ilmeisesti pitänyt suojata pupuilta. Toivottavasti ovat säästäneet sen! En huomannut tarkistaa sitä.

Viime kesänä painoin tämmösen tynnyrinyläosan vadelmapenkkiin, se on pieni komposti, koko kesän laitoin sinne puutarhajätettä, ruohosilppua, ja sitten vielä kahvinporoja ja kypsentämättömien hedelmien ja juuresten kuoria, siinä oli tietenkin kansi päällä. Uudet vatunvarret kasvoivat kaksinkertaisesti edellisiin vuosiin verrattuna, koko 2-3 metrisessä liian kuivassa penkissä, jota kyllä koitan pitää katettuna koko ajan.

kuva