Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Paljon noihin tulee marjoja, nytkin keräsin reilu puoli litraa ja aamulla keräsin jo pari desiä.

Noita puskia on kuitenkin ostettu vain 7kpl pari vuotta sitten , niin siihen nähden tulee valtavasti marjaa.
Nyt olen kerännyt joku 2-3 litraa ja just totesin, että puskat on hintansa tienanneet, maksoin taimista 2 euroa/kpl.

Olisin laittanut paljon enemmän vattua, jos olisi tilaa, mutta kun ei ole.
Ainoastaan yhdessä marjassa on ollut mato ja kotipihassa en myrkkyjä käytä.

Paljon tulee meidänkin vattupuskiin marjoja. Tänään keräsin noin 1,5 litraa. 

Ne ovat puskia, joita me emme ole istuttaneet. Ne kasvoivat tontin rajalla, kun aloimme rakentaa tontille. Epäilen niiden olleen naapurin vattupuskia. Villivattuja eivät ole, koska ovat sen verran suurimarjaisia. Kun maata nostettiin aika tavalla tontillamme, niin vattupuskien päällekin tuli jonkin verran lisämaata. Mutta sieltä vaan ovat ponnistaneet ylös ja kasvavat tosi hyvin. 

Olen rämpinyt luonnon vattujen perässä pari päivää tiukalla aikataululla. Huomenna vielä pitäs jaksaa kerätä, niin sitten olisi vähintään kymmenen litraa pakkasessa. Mukavampaa hommaa kuin mustikoiden keruu, vaikka tänäänkin pyllähdin ainakin kolme kertaa johonkin kiven koloon. Ei ole helppokulkuista maastoa tarjolla tuossa lajissa.

Vaikka jänikset katkoivat ja söivät viljellyt vadelmapensaani ja sieltä ei tule marjan marjaa, niin vanhat vadelmapusikkoni puuliiterin takana ovat täynnä vattuja. Suuri alue. Pitää vain nostella oksia, niin sieltähän niitä löytyy. Eli en ihan ilman vattuja jäänyt. Syön ne suoraan pusikosta, en säilö.
Monta kourallista riittää päivässä. Suuria ja puhtaita ja maukkaita.

11kg olen kerännyt vadelmia tänä kesänä jo.Lisää pitäin kerätä mutta on niin kuuma et pakko siirtää iltaan urakka. Mesivadelmaa Maurinmakeeta ja olikohan muskokaa mitä mulla on. Kaikki ovat levinneet ja kasvavat “sulassa sovussa” keskenään. Hyvin tulee marjoja. Luonnon vattua ajattelin lähteä katselemaan ensiviikolla. (mihinkähän sitäkin tarvitsen) Hamsteri kun olen niin kerätä pitää. Ovatpa kelvanneet muksuille hyvin! :stuck_out_tongue::slight_smile::rolleyes:

3,7 kg keräsi  äsken vattuja. Ukkonen koluutteli ja sen verran tuli vettä että paita vähän kostui. Kamalan pitkät varret vaan on suurimmassa osassa että pää kenossa täytyy kurkotella, niskaan sattuu mutta mitäpä ei marjojen takia kärsisi.:stuck_out_tongue:

Kävin eilen keräämässä luonnon vattuja. Ihan madonsyömiä oli suurin osa. Hermot siinä vain meni, kun hitonmoisen rämpimisen päätteeksi oli saaliina ehkä puoli litraa marjoja:crazy:.
Tarkoituksena on ollut istuttaa pihalle puutarhavattua, mutta mikä laji/lajit? Saapi suositella. Ja istutanko jo nyt loppukesällä/syksyllä vai vasta keväällä?

Piikkis minulla on kasvamassa useita lajikkeita, polkaa en suosittele minäkään.
Syksyllä on hyvä ostaa ja laittaa taimet, niitä saa tarjouksistakin ja lähtevät hyvin kasvuun syksyn kosteudessa.

Olen itse tykästynyt kovasti jatsi lajikkeeseen, on ehdoton suosikkini näistä omista.
Se tekee isoja marjoja ja on tosi hyvän makuinen.

Maurin makea on myös oikein hyvä ja yllättävän suuria marjoja sekin tekee, luulin tekevän pienempää marjaa kun on villivadelma risteytys.

Muskoka on myös oikein hyvä ja vahvakasvuinen vadelma.

Itse en tykkää keltaisista vadelmista, liian vähän makua ja hapokkuutta mun makuun.

Tuolla aiemmin mummuh valitteli pensaiden olevan liian korkeita.
Olen ottanut tavaksi pätkäistä latvat poikki keväisin n. 1,5 metrin korkeudelta, näin naapurin ammattiviljelmilläkin tehdään.
Ei vaikuta mielestäni sadon määrään, vaan päinvastoin versot haarautuvat hyvin leikkauksen jälkeen.

No niin, kävin nyt sitten ostamassa pari vadelmantainta. Oli hyvännäköisiä niin lähti heti kyytiin, käyn sitten aleista kyttäämässä pari lisää. Ostin Maurin makeaa, sitä kun on moni kehunut ja sitten sitä Jatsia kaveriksi.
Järkevään aikaan tietysti ostin, sateista ei tietoakaan. Ihan ite saan kastella ahkerasti…Mutta kun piti saada taimet heti nyt.

Uskon, että olet tyytyväinen noihin valintoihin.

Se polka perhana tuuppaa nyt nuppua, saa nähdä ehtiikö kypsyä ennen talvea.

Eilen istutin Jatsin ja Ottawan. Olivat astiataimia, marjojakin näkyy olevan tulossa. Ennestään on Maurin Makeaa,  jonka istutin vuosi sitten, vähän sai jo maistiaisia.

chalille vastaus tänne
ovat ns syysvadelmalajikkeita. polka ollut vähittäismyynnissä jo muutaman vuoden. autumn bliss näyttää olevan paratiisin taimitarhan valikoimassa.

Kotipuutarhalehdestä minäkin luin vadelmista ja siitä aikaisesta karhunvatukasta ja keltasesta vadelmasta, tekis mieleni ostaa yks kumpaakin ja laittaa kauluslavaan kasvamaan ja KK mansikkaa juurelle…oisko tyhmä idea ? Pölyttyminen mietityttää…suunnitellulle paikalle paistaisi kaikki muu paitsi aamuaurinko ja maurinmakeat olisi noin 4 metrin päässä.

Täytyy illalla katsoa kotipuutarhan lehdestä…muistini on kuin rauniotalo…keltainen ja musta vattu oli lehdessä mut ei mainintaa et kukkiiko samaanaikaan ja pölyttääkö toisiaan vaikos eikös. Palaan huomenna sitten asiaan.

Muistaakseni se varhaisempi Karhunvattu on “Sonja”.

Minun vanhin Sonjani marjat kypsyvät elokuun alussa ja ovat isot ja makeat.
Tilasin 5 kpl Sonja tainta, istutan ne yhteen isoon kasvilavaan.
Tilasin koska en viime vuonna löytänyt tätä lajiketta mistään.
Minulla se tekee hyvin maltillisesti uusia versoja, puskasta ei voi puhua.
Kaunis keväällä kun kukkii.

Pakko kysyä, että olisiko mahdollista kasvattaa vadelmia lasitetulla-parvekkeella? Olen saattanut jossain yhteydessä kysyä tätä aikaisemminkin. Mutta kun en ole varma siitä niin kysymällä ei tule tyhmemmäksi kuin jo on. :slight_smile:

Tämä lajike varmasti onnistuu parvekkeella / terassilla. Ajattelin itse hankkia tällaisia kaksi ja talvettaa viileässä.

http://www.puutarha.com/p-1721-ruukkuvadelma-ruby-beauty-1-kpl.aspx

Hain postista tilaamiani karhunvattuja “Sonja” 5 kappaletta. Olivat hienoja taimia hyvillä aluilla.
Ovat nyt kasvarissa odottamassa istutusta. Taitaa mennä tovi vielä, maa jäässä ja lunta sataa.

sami väistö: tilasin jo tuon linkin kaupasta.
Laskin että neljälle olisi hyvät tilat.
Parasta tuossa vatussa on että tekevät marjat saman vuoden versoihin.
Helpompi talvettaa kun voi leikata oksat alas.

Kertokaas, liittyykö vadelmien “rupuisuus”/oksille kuivuminen johonkin tautiin vai aiheuttaako kuivuus?
Mökillä olisi kivikasojen päällä kasvamassa erittäin vanhoja puskia jotka ajattelin siirtää otollisemmalle paikalle. Nykyisen paikan putsaus olisi liian tuskallinen taival.
Marjat on hyviä ja isoja, siis ne, jotka eivät kurpsahda. Noin puolet kuivuu oksille.