En ehtinyt muuta pihalla tänään kun kääntää yksi kasvilava, lisäsin multaa ja lannoitin.
Lava on melkein metrin syvä, yli metri leveä ja puolitoista pitkä.
Siihen istutin niitä uusia vadelmia 4 kpl, Glen Coe, lilan värisiä vadelmia.
Olisi vielä neljä vadelma tainta istutettava mutta ennen sitä toinen lava pitää saada siivottua vanhoista, ei enää satoa tuottavista vatukoista. Lava on tietysti täynnä juuria. Multaa siihen menee sen ”valtavan määrän”, en jaksa juuri nyt edes miettiä montako säkkiä siihen menee. Menee jo ajatuksesta voimat ja tulee hiki.
Chalin vattupenkki näyttää kyllä hyvältä, tuolta ei vatut karkaile ja pysyy paremmin rikkaruohottomanakin.
Höpötys, juu ei, ei karkaa mihinkään
Kävin eilen meidän puutarhakerhon kanssa alueemme uudella puutarhalla. Mukaan lähti kaksi vadelmaa. Rubus occidentalis ‘Black Jewel’ ja Rubus idaeus ‘All Gold’.
Viime lauantaina Kokkola-reissun kotimatkalla poikkesin Blomqvistin puutarhalla, mutta satoi vettä, niin jäi katsomiset aika vähiin.
Garden Flora Ab Pännäinen. En ole katsonut onko niillä netti-sivuja. Se perustettiin viime vuonna. On tuossa viiden kilometrin päässä meiltä. Blomqvistille on 17km ja Sundille 13km. On meillä hyviä puutarhoja tässä ihan vieressä.
Tässä vähän tietoa mustasta vadelmastani. Käänsin yhdeltä ruotsinkieliseltä sivulta.
Musta vadelma on melko tuntematon Ruotsissa. Vahvasti kasvava
harvinainen lajike, peräisin USAsta. Hyvänmakuiset mustat marjat, joilla on uskomattoman korkea terveyttä edistävä vaikutus.Musta vadelma on marja, joka on todistettu olevan yksi
korkeimmista antioksidanttia sisältävistä hedelmistä ja sitä
kutsutaan Marjojen kuninkaaksi, koska terveysvaikutukset ovat
ylivoimaisia.Musta vadelma on yksi ravintorikkaimmista marjoista joita voi
kasvattaa Ruotsissa.Hedelmissä on runsaasti flavodoideja. Musta väri tulee marjan
sisältämästä antocyanidista, joka on erityisen vahva
antioxidantti. Runsaasti C-vitamiinia.Vaimentaa tulehduksia suun limakalvoissa. Tehokas
raudanpuutteeseen. Säätää kehon verensokeritasoa ja vaikuttaa
positiivisesti verenpaineeseen. Tehokas suojaamaan niveliä, koska se
estää kiteiden muodostumista nivelkalvoissa.Erittäin kestävä lajike, joka pärjää erilaisissa maaperissä.
Kasvatetaan samalla tavalla kuin muita vadelmia eli sidotaan.
Vaatimaton helposti kasvatettava kasvi, joka pitää auringosta ja
säännöllisestä kastelusta.
Kestävyys:Vyöhyke 1-5 (6),Ruotsin vyöhykkeet.
Jopas vain on villivadelma tekassu nätin taimen.
Teivadelmia tulee tänä vuonna paljon.
Ainut miinus kasvissa on että se on tooosi rento ja vaatii sitomista. Ei siinä sitomisessa ole ongelma mutta ne järkyttävän terävät piikit, ja niitä on paljon.
Tällaisia vadelmia mies on parin päivän aikana poiminut lähialueelta jo 20 litraa pienissä erissä..
Huomenna aikoo mennä taas marjastamaan aamulla varhain ja ottaa kuulemma isomman astian mukaansa.
Tänä aamuna poimittuja, 3 litraa. Ja uudelleen lähti mies vielä vatukkoon, vielä ainakin 1 litra tulossa. Nyt pitää jo toppuutella tämän päivän osalta, ettei pökertyisi pöpelikköön. Hirmu helle!
Päivittäin on mies käynyt vatukosta pieniä parin litran satseja poimimassa. Nyt on pakastimessa yli 40 litraa tätä herkkua. Ja lisää kuulemma kypsyy kaiken aikaa. Minä putsaan marjat, vaikka ei noissa paljon putsaamista ole. Yllättävän paljon on punkkeja tullut marjojen mukana. Siis niitä pahoja punkkeja, yäk.
Yllättävän paljon olen omista aika uusista puskista saanut.
Ahneuksissani meinaan vielä toisen pitkän penkin tehdä.
Eihän jalostettujen maku villien makua hakkaa, mutta tyhjää perempi.
Ehkä vuoden parin päästaa pääseen syömään niin paljon kun mieli tekee.
Meidän vadelmarivi on noin 10 metriä pitkä ja olen tähän mennessä poiminyt 53 litraa. Eihän me millään pystytä noin paljon kuluttamaan,niin olen jaellut lapsille ja naapureille. Viimevuotisia oli vielä jäljellä monta litraa niistä keitin hilloa. Molemmat pakastimet tupaten täynnä ja vielä olisi tulossa pensasmustikaa karhunvademaa tyrniä ym. eli linnuille riittää syötävää.
Oho. Voi olla että mie taas liiottelen istutuksien teossa.
Mie sain tänään hienon tuliaisen, isännän tuttu pariskunta kävi tuomassa mustikoita ja rouva toi miulle ihan erikseen tuliaisina 2 isoa Hillavadelma"Heikal"in alkua, höpötin koko kevään että tarttee hommata jonkunlaisia vadelman taimia mutt hommaamata jäi joten nuo oli enemmän ku tervetulleita.
raya,peukut että sait mustikoja.Tänne ei tänä kesän tuukkaan mitään.Onneksi viime vuotisia riittää.
Tuosta hillavatusta oon vonkumassa taivukasta/pistokasta.Järijestynee
Ihana asiakas toi minulle vattuja ja tokihan niitä piti “muutama” maistella,röyh.
Olen maistanut jo omia keltaisia muutaman kun tekivät ja uusia punaisia bongasin tänään ja pistelin nekin poskeeni.
Ei mitään hurraa huutoja sadon suhteen.
Kivinalle,tästä meiltä noin pari kilometriä linnuntietä.
Iteltä ollaan saatu kaks kypsää
Meillä on uusia taimia ja vanhoja taimia rivissä isännällä ja kaksi kypsää bongasin eilen ja napsin suuhuni kiireen vilkkaa. Kolmea eri rotua joita isäntä on sekoittanut mun keltaisiin …mulla on lavakauluksessa keltaista jottei villiintyisi mut purkki on niin täysi et isäntä kaivoi maahan poikasia…
Pensas mustikatkin kuivui kastelusta huolimatta…maistoin niitä ja kyllä ne maistui mustikalle mut sadosta ei voi kehua.
Saskatoon mehua kyllä saan kun puska on väärällään…olisin toivonut vadelmaa joukkoon mut ostovadelmaa en raaski mehuksi keittää kun 2 kg looda on 25 e.