Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Tänäänkin taas vähän vattuja saatiin.
2,4 l metsävattuja ja melkein litra puutarhavattuja.
9,8 litraa kaikkiaan pakastimessa.
Ihan kivasti. Kiitos mun marja miehelleni joka metsässä luuraa. Ite kerään puutarhavatut.
Vielä niitä olis kun ei satais jatkuvaan että eivät pilaantuis.

Ostin eilettäin erään marjan viljeliän Vattuja, olivat suuria kuin mitkä, mutta jälkimaku oli minusta jotenkin yllättävän hapan. Liekö vettä kasvustoon pumppaamalla saatu Vadelmien koko noin suureksi? Näyttäviähän ne ovat, mutta se olennainen Vadelman ominaisaromi jäänyt siinä sivussa hiukan kadoksiin.

Puutarhavadelmia ei tullut ollenkaan meillä. Ehkä pari kourallista syötiin.
On ollut liian kuivaa, ämpärillinen vettä olen silloin tällöin niille antanut.
Metsäpuolella luonnon vadelmia ei ollut ollenkaan tai sitten ne oli niin pieniä etten niitä nähnyt tai linnut olivat jo syöneet.

Onko tämmöinen vioitus harmaahometta vai mitä? 2/3 marjoistani on tämmöisiä, joten roskiin menee paljon. Vattamatoja en ole nähnyt yhtäkään näiden kolmen vuoden aikana kun satoa on tullut. 

Vadelmat vasta maahan laitoin. Koko päivä kolmen puskan istutukseen meni. Maalaisjärki kehoittais keräämään huonot pois, ettei mahdollinen tauti/ökkiäinen putoa maahan muhimaan ja lisääntymään.

Tänäänkin taas 3.5 litraa vattuja yhteensä.

Meillä kerätään vatut puhtaina astiaan. Metsävatuista lentää rumat ruttuturvat vitelikkoon jo kerätessä.
Puutarhavatut jos muuten hyviä ja isoja voin ottaa pienen ruman osan pois ja kelpuutan ne pakastettavaksi.
Joskus kun on paljon vattuja ja mehustan  niin kelpuutan vähän rumat ruttuturvatkin joukkoon jos muuten ovat hyviä. 

Luin juuri vedelman viljelyohjeita kirjasta, joka on painettu vuonna 1981.siinä käsketään jättää 6 tai versoa keväällä metrille. Minä jätin 10 ja Muskokani on aivan liian tiivis. Ohjeissa luki myös, että alkukesästä voi poistaa liikoja uusia versoja, jotta kasvusto pysyisi ilmavana. Mun ensimmäiset Muskokat tänä vuonna oli isoja, mutta nyt ne on luonnonvatun kokoisia. Sen sijaan Maurin makeat on mahtavan kokoisia, mutta sehän ei työnnäkään uutta versoa niin ahnaasti kuin Muskokat. Mauria voin suositella kyllä. 

Vattukiintiö on täysi. Isännän tavoite oli 20 litraa kaikkiaan.
Tänään reilu 2 litraa.
Nyt on 21 litraa pakastimessa. :hugs:

Vielä tänään sain 2 litraa vattuja. Yli 30 litraa tämän vuoden saalis.Hamsteri täällä. :rolleyes: Toki tuossa on tytön ja pojan perheille myös.

Vadelma pitäisi istuttaa “kauas” villivadelmista, mutta osaako kukaan sanoa kuinka kauas? Meillä puskee vattua vähän joka nurkalla, vanhalla maatilalla asutaan, en nyt raaskisi niitä kaikkia omalta tontilta hävittää kun niistäkin saa jotain sentään kerättyä.

Ostin kolme glen ample nimisiä vadelmia. Ovat melkein piikittömiä. Liian korkeiksi kasvavia, mutta aion leikata vähän lyhyemmiksi. Vähempi satokin riittää. laitoin  Entisen perunarivin paikalle rinteeseen. Saavat levitä sivuille ja alaspäin. Alapuolella on vapaasti kasvavia mustia viinimarjoja. ne on lähinnä rinnettä sitomassa. ei niitä kukaan poimi.Pitää muuttaa pihaa siihen malliin, että pärjää, vaikka kukaan ei asuisikaan.

Alaskanvatukan ( Rubus spectabilis ) ekat kukat. Söpö

Mikähän on tämä ongelma vatuissa?. Marjan tyvi muuttuu ruskeaksi. Tätä on ilmennyt joka vuosi, mutta nyt 3/4 marjoista on pilalla. Vaikka satoa tulisi paljon, suurin osa menee kompostiin😟

Meilläkin on vadelmissa pikkuisen tuollaista vikaa mutta vain muutamissa. Niitä matoja olen nähnyt kaksi tai kolme tänä kesänä niissä.  Tuollaista kuoriaista en ole nähnyt. Häviävätkö näkyvistä ennen kuin vatut kypsyy…

Ihmettelen voiko olla vattukuoriainen kun matoja ei taaskaan näy yhtäkään. Selaan netistä vaihtoehtoja, eikä yksikään kasvitauti tai tuholainen oikein osu kohdalleen. Voiko kasvusto olla liian tiivis?

Mä olen luullut että se on voiman puute tai sitten vatut on ollut liian kauan samassa paikassa. Joskus niitä matoja oli todella paljon vaan ei viime vuosina. Noita “rupia” on enemmän vanhemmissa puskissa ja varjoisammassa paikassa.

Mun vatut on vasta neljä tai viisi vuotta vanhoja. Osaan paistaa aurinko aamusta kello 18:sta ja osaan aamusta klo 14:sta. Nuppuja on paljon kaikissa ja vikaa mielestäni yhtälailla. Tai ehkä Muskokassa enemmän kuin Maurin makeassa. Hankalaa kun tiedä onko kyseessä tuholaiset vai kasvitauti… Vai joku muu. Semmoisia ihan pieniä mustia pitkulaisia otuksia olen jonkin verran niissä nähnyt.

Pieniä mustia ötököitä olen minäkin nähnyt niissä mutta vain ihan muutaman. Purevat joskus tuntuvasti. Vaikka niitä matoja oli joskus enemmän niin ei tuota “rupea” ollut mielestäni sen enempää. 

Tuholaisista haitallisin on vattukuoriainen (Byturus tomentosus). Se on 3-5 mm:n pituinen harmaanruskea kovakuoriainen. Aikuiset vioittavat nuppua ja myöhemmin kukkia. Naaras munii kukkiin ja kehittyneisiin raakileisiin. Kehittyvät toukat vioittavat marjaa aiheuttaen marjan sisustan tummumista.Toukat poistuvat marjoista niiden kypsyessä ja koteloituvat maahan. Torjunta  nuppuvaiheessa
Tuttu  ongelma  täälläkin ruiskutus  auttaa  aika  hyvin että saa  hyvänlaatuista  marjaa

Meillä ei marjat ole sisältä tummuneita vaikka nuo reunat on huonon näköisiä, kaitpa se on silti tuo vattukuoriainen mikä ne reunat tekee ruman näköisiksi.