Minä olen hävittänyt villivadelmia ensin trimmerillä ja sitten ruohonleikkurilla. Kotkansiipiä olen hävittänyt samalla systeemillä. Ongelmana ovat sellaiset paikat johon ruohonleikkurilla ei pääse.
Eiku mun ei tarvitse hävittää villivattuja vaan vattumatojen emoja, eli niitä ihan pieniä perhosia, jotka munii sinne kukkapohjaan. Tuho on pahentunut vuosi vuodelta. Viime vuonna 80% vatuista meni kompostiin.
Se voi olla mutkikkaampi juttu varsinkin jos ei halua käyttää myrkkyä. Vattukuoriainen
No nyt selvisi ettei kuluttajille myydä niitä tehokkaampia myrkkyjä. Ne on nyt rajattu vain ammattiviljelijöille. Nyt pitää kiireesti koittaa tilata noita feromoniansoja ja valkoisia liimapyydyksiä jostain… jos ne ei toimi, pitää hävittää koko puskat
Onko mahdollista että siirrät vattumaan toiseen paikkaan ja hankit kokonaan uudet alut? Vanhoista juurista pääsee näppärästi eroon talven aikana kun kaivaa syksyllä juuret paljaiksi.
Ja juuret menee kyllä syvälle. Meillä oli mökillä muinoin aurinkoinen rinne jossa kasvoi hyviä isoja villivadelmia. Yhtenä kesänä piti kaivaa pihaan metrinen oja johon laitettiin sähkökaapeli. Lähellä vatturinnettä oli nurmikon alla valtava kivi jota ei saatu millään pihalle mahtuvalla koneella siirrettyä joten kaivurilla ja lapiopelillä kaivettiin parimetrinen kuoppa johon se kivi saatiin kaadettua. Sen kiven alla noin metrin syvyydessä oli vadelman juuria. Se oli levittäytymässä pois rinteestä ja kun ei muuten päässyt pois niin päätti porautua syvemmälle.
800 neliön tontilla ei ole vaihtoehtoja. Mutta tilasin nyt noita liima-ansoja ja feromoniansoja. Tuli maksaman lähes 80 euroa. Nooh, harrastukset maksaa ja pölyttäjät pelastuu Omenakeskustelussa taivastelin juuri pölyttäjäkatoa, mutta omien vattujen kohdalla olisin ollut valmis vaikka mihin myrkkyihin. Näin se ihmismieli on häilyväinen…
Kaksi litraa vadelmia keräsin omasta pihasta. Aiemmin jo olen kerännyt, kypsyvät kovin epätasaisesti tänä vuonna.
Kertokaa mistä johtuu, että vadelmani eivät ole tänä kesänä edes tehneet kukkia, marjoista puhumattakaan?
Mulla on kolmea eri lajiketta, jotka ostin astiataimina viime kesänä. Viime kesänä marjoja tuli, nyt pelkkää vartta. Mistä tällainen voi johtua?
Se voi olla, että ne vasta juurtuu.
Ensi vuonna varmaan kukkii jo ne tänä vuonna kasvaneet versot.
Sitä mietinkin. Että ottavatko ne nyt kasvuspurttia ja kasvattavat juuristoa. Ehkä se sitten on niin.
Minulla onnistui tänä vuonna vattumatojen torjunta! Vain noin 15% marjoista oli pilalla, kun viime vuonna oli 80%. Noista feromoniansoista ei ollut mitään apua. Niihin meni vain 4 kuoriaista ja liima-ansoihin samoin vain 4. Eniten harmittaa, että liima-ansat oli täynnä kukkakärpäsiä, jotka kuolivat aivan turhaan. Kaksi kertaa ruiskutin Sputzitilla. Eka kerran kun ekat kukat aukesivat ja toisen kerran siitä 2 viikon kuluttua. (nyt tulee mieleen, että on niitä kukkakärpäsiä kuollut varmaan tuon myrkytyksenkin vuoksi)
Semmoisenkin jutun hoksasin tänä vuonna, että niitä versoja kannattaa harventaa vielä kesänkin mittaan, eikä vain keväällä. Ja ilmeisesti älysin miksi maurin makea lajikkeeni tuottaa penkin etelä päästä pieniä, epämuodostuneita marjoja. Viime vuonna päättelin syyksi liiallista auringon porotusta ja siitä seurannutta kuivuutta, mutta syy taitaakin olla, ettö minun pitää karsia niitä versoja, jotta jää muutama, joista tulee vahvoja, niinkuin tilanne on siinä penkin toisessa päässä. Nöin tässä vähitellen oppii yrityksen ja erehdyksen kautta vadelman viljelyä
Meillä on ollut ihan sairaan kuivaa, mietin voiko sekin olla syynä siihen, ettei kukkia tullut eikä marjoja. Reheviä oksia kasvaa kyllä urakalla.
Ai jaa? No multa paleltui kaikki viime vuoden versot talvella ja jänikset söi loput. Tuopa saattaakin asian selittää!
Uusi yritys tänä vuonna. Nyt näyttää paremmalta. Vanhoja isoja versoja on paljon, ja niihin puskee jo lehtiä.
Mutta voi sentään. Olin istuttanut ne pari vuotta sitten kasvimaan laitaan. Virhe! Tajusin, että juuristo leviää kasvimaalle, nurmikolle, mansikkakankaan alle ja ties minne.
Ei kun lapiohommiin ja kaikki ylös.
Uusi paikka on entisen kasvihuoneen sokkeli. Alla on kerros kivituhkaa ja multaa on noin 40 cm. Paikka on paahteinen ja tuulinen. Toivottavasti menestyisivät nyt tuossa! (Ajattelin tätä ensin kasvupaikaksi kurpitsoille, mutta keksin niille nyt sitten jonkun muun paikan.)
Ai niin, ja lajikkeina on Yazzy, Ottawa ja Maurin Makea. Jossain on myös pikku alku Filopatorilta saatua mustaa vadelmaa.