Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Ikivanhaa lajiketta kasvaa meilläkin ja siinäkin on vielä ihan syötäviä marjoja. En kyllä muista ennen syöneeni vadelmia lokakuussa, joten kaipa tämä on jotenkin poikkeuksellinen syksy.

luulen että minunkin vadelmat on yös sieltä 20-30 luvulta.siis hyvä kanta!kiitti kommenteista.

Luonnonvadelmia napsin viikolla. 1920 luvun vadelmat ovat tosiaan säilyttämisen arvoinen juttu! palkintoGeenipankit sun muut on keksitty ja voisivat kasvaa sielläkin korkoa?

Preussenin korkoja olen jakanut kymmenittäin pitkin maailmaa, viimeksi yhteen puutarhakauppaan =)

1945 julkaistussa puutarhakirjassa mainittiin, että vadelma on ilmastossamme arka ja suositeltiin taittamaan versot talveksi maata myöten ja peittämään kuusenhavuilla! Samaa ohjetta löytyy vielä 50-luvun lopulta. Liekö ilmastonmuutos alkanut jo aiemmin…=DD

Olisi hyvä kuulla eri vadelmalajikkeista. Onko kellään ollut keltaista vadelmaa? Onko hyvänmakuinen marja ja onko vaikea kasvattaa? Minulla saaristossa punainen vadelma Preussen pärjännyt hyvin, mutta Maurin Makea taas ei.

Muutaman vuoden on ollut keltaista vadelmaa, ihan samoin kasvaa kuin punainenkin, satoakin tekee suunnilleen saman verran. Marja on hyvä syöntimarja, mutta pakastettavaksi siitä ei mielestäni ole, pehmenee ja maku muuttuu epämiellyttäväksi.

Kiitos kommentista, fellow! Ajattelin kokeilla jotain keltaistakin. Vadelma on mieluisin marjani ja haluan ajan mittaan saada tarpeeksi satoa, että voin tehdä omia hilloja ja mehuja. Nyt riittää vain pensaasta syömiseen. Valon puute ollut ongelma, mutta sain viime kesänä puunkaatoapua. Ehkä auttaa. Mökki ja puutarhasivustoni: http://mermaid.suntuubi.com P.S. Kissani on muuten Mäntsälästä, kuten sinäkin.

Millaisia kokemuksia on POLKA jättivadelmasta. Pitäisi tehdä marjoja samanvuoden versoihin. Onko kukaan kasvatellut?

Vadelma-asiaa täällä entisen ketjun jatkeena :slight_smile:

Viimevuonna kuulin vadelmankasvattajasta joka tuota Polkaa oli ostanut. Tekee marjaa smanvuoden versoon, mutta ainakin viime kesänä oli niin myöhässä, ettei tahtonut kypsyä.

Viime kesä taisi olla vähän huono. Minulla ei karhunvatut kerinneet kypsyä kunnolla eikä makukaan ollut paras mahdollinen.

Mulla on Ottawa ja joku toinen lajike (en nyt muista mikä), kypsyi ihan hyvin ja satoakin tuli. Paikka on kyllä melkein oppikirjan ihanne, sillä on ollut vaikutusta aikaisempina vuosina.

Olen istuttanut 2-3 v sitten Preussenia, Maurin Makeaa ja viime vuonna Jazzia. Osa voi hyvin ja osa ei. Istutin ne tuhtiin puutarhamultaan ja jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä ollut fiksua sekoittaa siihen hiekkaa tai edes paikalla ollutta maaperää. Kanankakkaa laitoin vuoden jälkeen, mutta ehkä hemmottelin liikaa? Voi myös olla, että multa ei läpäise vettä tarpeeksi. Voiko ravinteita olla liikaa kun vadelmasta on kyse? Osasta tulee hyvä sato, mutta parista puskasta ei mitään. Ajattelin yrittää jälkikäteen varovasti sekoittaa hiekkaa multaan ja unohtaa lannoitus ainakin vuodeksi. Onko tämä hyvä idea vai onko tavallista, että osa vadelmataimista eivät ole erityisen hyväsatoisia? Mitä te tekisitte? En ole havainnut tauteja tai ötököitä.

Varovainen pitää olla ku kaivelee, juuret on pinnassa vatulla! Ainakin luonnon vatut karuilla paikoilla viihtyy.

Meillä on vadelmaa joka tekee marjat saman vuoden versoihin (ostettu netin kautta nimellä syysvadelma). Kyllä se joka vuosi on jotain tehnyt, mutta niin myöhään menee että kunnon satoa ei tahdo saada ellei kesä ole hyvin lämmin.

Toisaalta ei ole ongelmaa siinä että versot paleltuisivat. Täällä V-vyöhykkeellä kun tahtoo olla noita pakkasia talvella.

ei se ehdi kunnolla täällä kakkosellakaan. kaksi edellistä kesää, jolloin naapurillani niitä on ollut, ovat ainakin olleet niin viileitä, ettei sato ole kypsynyt kunnolla.

taimien saatavuus on myös ollut huono. naapuri toi niitä tukholman matkaltaan.

Meillä nyt ei ole kuin 2 pientä jatsi “merrkistä” vadelman alkua mutta nekin tuottivat jo monta kourallista makeita puhtaita marjoja. Itse tykästyin lajikkeeseen ja laittaisin sitä lisää jos löytäisin, samoin valkoinen vadelma oli yllätys hyvä kun maistoin yhdestä puskasta ja ostinkin honkkarista loppusyksyllä ainokaisen valkovadelman pensaan. en saanut syksyllä istutettua sitä mutta… Keväällä sitten ja lisääkin jos löydän.

Meillä on Maurin makea-vadelmaa ollut toissa syksynä istutettu. viime kesänä se kasvatti jo hyvät versot ja oli toiveissa saada tänä kesänä jo satoa. Pojanpoika, jonka tekee hirveästi mieli vadelmia, kävi kevättalvella tutkimassa tarhaaja tuli murheellisena kertomaan, että jänikset oli syönyt kaikki varret. No siitähän sitten selattiin taimikuvastoa ja huomattiin että on olemassa syysvadelma "Polka", johon tulee samana kesänä marjoja. Tilasin viiden kappaleen paketin. Ne tuli pari viikkoa sitten, istutin ne isoihin ruukkuihin. Heti ne alkoi kasvamaan viileällä kuistilla. Nyt vei ne kasvihuoneeseen ja huomasin että niissä oli aivankuin jo pieniä nuppuja. Voi olla että lapsi saa ensi kesänä kuitenkin vadelmia! Vahingosta viisastuneena teen kyllä vattumaan ympärillekin verkko aidan!

Sirkeli, tuohan on aivan kamala uutinen, että jänöt ovat popsineet Maurin makeat suihinsa. Niillä on varmaan ollut kamala nälkä kun ovat kelvanneet. Minulla on ollut jo neljättä vuotta naljä Maurin makea pensasta suojaamatta eikä yhdestäkään ole edes maisteltu. Marjoja on tullut jo kivasti. Kiitos kuitenkin varoituksesta-täytyy pitää pensaita silmällä vastaisuudessa.

Ei meilläkään kotona ikinä vadelmia suojattu ja säilyivät hyvin tuhoilta suojassa, mutta tänään kävin palstalla ja näin naapuripalstan vadelmapusikosta yhden varren saaneen osumaa. Mikä lie sitä syönyt ja ei varmaan kovin hyvää ollut, kun muihin oksiin ei oltu koskettu. Mutta ilmeisesti siis kelpaa paremman puutteessa vadelmakin.