Kaunishan tämä on, mutta voisi kylväytyä hieman vähemmän. Muurahaiset kai niitä kuskaavat pitkin pihaa.
Kauniin näköinen, en ole koskaan nähnyt ‘elävänä’
Kukat näyttää vähän siperianunikon kukilta…ainakin kuvassa.
…luonnossa myös. itse olen aina uskotellut, että kevyet siemenet kulkeutuvat minun omissa tossun- ja saappaanpohjissani pitkin ja poikin pihalla. samalla lailla kuin ketoneilikan siemenet.
Voihan se olla, että noinkin kulkeutuu;)
Kylvin viime keväänä keltavaleunikon siemeniä, yksikään ei itänyt; ei lämpimässä eikä kylmässä.
Kylvin talvikylvönä 8 siementä, sain kaksi taimea. Ei kovin huikea itävyys. Tänä talvena kylvän vähän lisää.
Sunnuntaina kylvin keltavaleunikkoa. Nyt jo itänyt! Kylmäkäsittelynä pidin pelkät siemenet jääkaapissa reilun viikon (en malttanut enempää). Joku puutarha ammattilainen oli jossakin tuumannut, että niinkin voi joidenkin siementen osalta tehdä. Näytti toimivan Toki en ollut varma tarvitseeko nuo valeunikot edes kylmäkäsittelyä, mutta eipä nuo huonoakaan siitä tykännyt. Pääasia, että saa keltavaleunikkoa
Lisäystä vielä: Myski- ja ruusumalvat myös itäneet, sunnuntaina kylvetty. Miten voi pienet idut tehdä ihmisen näin onnelliseksi?
Olipa nopea itäminen keltavaleunikolla mä kylvin myös lauantaina keltavaleunikkoa mutta mulla ne on vielä kylmässä kasvihuoneessa jonkun päivän kunnes siirrän ne sisälle. Ajattelin pitää viikon verran ne viileässä ja katsoa onko sillä itämiseen vaikutusta. Sinivaleunikot sain itämään autotallissa
Jättiverbenan siemenet olen pitänyt jääkaapissa kylmähoidossa ja niille se ainakin näyttää sopivan koska itävät sen jälkeen paljon helpommin.
Tämmöset ohjeet löyty keltavaleunikolle: "kylvös kostutettuna ensin pari viikkoa n. + 20°C lämmössä. tämän jälkeen kylmäkäsittely ( - 4 … + 4°C ) 4 - 6 viikkoa, itää kun ilmat hiljalleen lämpiää." Mitä tein: "Nakkasin siemenet jääkaappin rapiaksi viikoksi (en malttanut pidempään pitää), sotkin siemenet liharasiaan multaan pinnan tuntumaan, kun en tiennyt onko pintakylvö. Muovipussi päälle, ja talon kuumimman patterin päälle ikkunanlaudalle" Toimi oikein hyvin! Mulla ei ole mitään viileää paikkaa, joten se on sisällä tai hangessa… Laiskotti lähtä lapiohommiin, joten siksi tuommonen kokeilu
Ihmetyttää tieten tuo vauhti, kun rairuohokin kasvaa hitaammin…
Taidanpa heti töiden jälkeen käydä kipinkapin hakemassa kasvihuoneesta mun keltavaleunikkopurkin sisälle lämpimään. Katsotaan mitä tapahtuu
Kerrohan sitten miten kävi
Nyt on kymmenkunta pientä keltavaleunikon taimea noussut mullasta saa nähdä pysyvätkö hengissä siihen asti että ne voi siirtää ulos kukkapenkkiin.
Voi suurta onnea - viimevuotiset keltavaleunikon siementaimeni nousevat kukkapenkistä Olin jo varma että ne eivät jääneet henkiin maahan istutuksen jälkeen mutta nyt penkistä nousee alkuja juuri niiltä paikoilta mihin ne istutin, kolme ihanaa rypästä
. Anitalle vielä jälkikäteen suuri kiitos siemenistä !
Onpas mulla keltavaleunikkoja kuitenkin Luulin jo, että ne eivät selvinneet, mutten sitten uskaltanut niiden paikkaan koskea, enkä edes kunnolla perata, kun ajattelin , etten niitä edes tunne pieninä.
Eikait keltavaleunikko häviä. Uusia siementaimia nousee jatkuvasti.
No kun sain ne vasta viime kesänä, eivätkä ne minusta sitten saaneet enää kukituksi, hyvä kun hengissä pysyivät, eli ei voinut tulla siementaimiakaan.
Keltavaleunikko on sinnikäs… niitähän on joka paikassa - jollei…!
Jos joku on vielä ilman - niitä löytyy minulta!
Samat samat kuin Tette; minulta löytyy myös siementaimia.
Ja jos joku haluu niin voin kanssa tän värisestä ottaa siemenet talteen