Keltavaleunikko hyvässä kasvussa...
Oli se hyvä, että keväällä ajoissa älysin, ettei olekaan rönsyleinikkejä ja jätin paikoilleen, jos vaikka laji selviäisi myöhemmin. Keltavaleitahan ne. Minusta ovat niin sieviä.
Jos joku haluu ni nää ettii uutta kotia...
Aivan ihania,muttae t taida minulle lähettää?
koiruus, tosi huonosti lähtee keltavaleunikko siirrettynä. Olen monesti antanut eteenpäin huonola menestyksellä. Ihan pikkutaimet voi vielä lähteä, mutta isot paalujuurineen useimmiten kuukahtaa. Vai onko se vaan uudesta kasvattajasta sitten kiinni:-) Siemenistähän tuo leviää kuin rutto, joten niistä kantsii lisätä.
Siirtelen niitä kyllä ite vähän aikaa sitten, ja ei yksikään kuukahtanut. Tänä vuonna on ollu nähtävästi hyvä siirtokesä sateiden takia Aina toki riski on että nyykähtää, mutta eipä hintakaan päätä huimaa.
Keltavaleunikko valloittaa koko penkin.
Tämä ihana,ekaa kertaa tulee enemmän kukkia,hitaasti kasvaa.
Joo,olen antannu siementää ja oon levitelly siemeniä.Tuossa tuppaassa tähän hätään tarpeeksi,mutta kasvaa kokoa ja alakaa kukkimaan.Tuo ollu jo muutaman vuojen.
Taimivauvalassa kukkii ensimmäistä kertaa nyt tällainen kerrottu variaatio. Kasvi talvehti ruukku kumottuna ulkosalla. Kukinnon keskusta on kellertävä ja reunat oranssit.
Lisääntymiskyky turhan voimakas, mutta kukan herkkyys pelastaa lajin.
Tääläki alakaa pikkuhilijaa valtaamaan alaa.Mutta on se vaan ihku
Tein tänään hankikylvön siemenkirjeessä tulleista siemenistä (Karvari -21).
Kuukkeloin kasvatusohjeita ja siemen tarttee vähintään 3 viikon kylmäkäsittelyn. Se hoituu tuolla ulkona hienosti. Sit kasvatusohje sanoo et itämisaika 30-90 vrk, ja et esikasvatus huhtikuussa.
Tuotanoin, jos haluan taimet hyvään lähtöön ja paikalleen maahan jo nyt tulevana kesänä niin otanko rasian sisälle esikasvatettavaksi jossain vaiheessa keväällä (milloin ?) vai annanko vaan olla ulkona ja itää omia aikojaan ? Toi ilmotettu itämisaika panee mut hiukan miettimään.
Keltavaleunikko (Englanninunikko) , Meconopsis cambrica
Huomiota herättävät kirkkaankeltaiset, melkein pyöreät kukinnot. Muodostaa tiiviitä vaaleanvihreitä pensaita. Vaatimaton kasvupaikan suhteen, menestyy missä vain: auringossa tai varjossa, kuivassa tai tuoreessa, runsasravinteisessa ja runsasmultaisessa moreenimaassa.
Siementä kylmäkäsiteltävä vähintään 3 viikkoa ennen kylvöä. Voi myös kylvää ulos heti maan sulettua tai kylvää syksyllä.
Tänään lähtee siemenkirjeestä saadut (kiitos Kurppa) keltavaleunikon siemenet ulos saamaan kylmäkäsittelyn. Kylvörasia hankeen vaan ja kevättä oottamaan .
@Karvari Keltavaleunikon siemenet nouseet pintaan, JEE. Saahan ne olla auringon valossa. Varmistus,etten vaan ryssisi, kun sinivaleunikot ovat varjon ystäviä.