Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Yksi aarteistani, sinivaleunikko (Meconopsis betonicifolia), on selvinnyt siirrosta ja myöhäisestä istuttamisesta! Jee!

Onnea Nanna Sinivaleunikkoon haluan jonain aikana keskittyä. Sen kukka on niin upea, että kannattaa nähdä erikseen sen takia vaivaa. Minulla ei siis vielä sitä ole, mutta listalla se on ollut pitkään.

Helpompi hiekkamaassa asuvalla on sitä kasvatella. Savipihan asukki voi vaan haaveilla. 

Ai onko kieli ulkoa olen ohitellut kaikki sen vaikeasta kasvatuksesta kertovat tarkat ohjetekstit, kun välttelen kaikkia vaikeita ja hankalia puutarhakasveja. Pitää tästä poistua Vanhan Reilun Pentin tietolaarien äärille kotvaksi.. Tämä oli Kurpitsalta jo tälle samalle päivälle toinen kannustava, minuun osunut viesti muuten :} Tulin kyllä vasta äsken koneelle, joten niitä saattaa löytyä vielä muitakin.

Sinivaleunikon kasvupaikka: Talveksi kuivahtava, kesäaikaan mieluiten viileänkostea, ehkä varjoisa kasvupaikka? Ei kalkitusta, koska viihtyy hapahkossa maassa. Perennoi sivuruusukkeidensa avulla.

Teinkö oikeat johtopäätökset ja toimiiko sinivaleunikko samoin kuin keltavaleunikko, jota sain mai-leeltä ja joka on kukkinut kaikessa rauhassa joka kesä?

Poistettu nimimerkki siellä vanhan Pentin keskusteluissa oli kasvattanut taimia kuin tyhjää vaan ja sanoo taimien kestävän kovaakin käsittelyä. Aika hurjaa

sand, valitettavasti ei ainakaan minulla. - keltavaleunikko on melkein rikkaruoho, mutta ne muutamat sinivaleunikot, jotka minulla ovat, kuin kruununjalokivet. - toivon totisesti, että tänäkin kesänä nousevat. ovat vain semmoisessa paikassa ja tuuhea havu peittonansa, etten näe vielä. siitten vasta kun saan pupuverkon pois ja voin kumartua oksien alle tarkasti katsomaan.
olisi kiva kun voisi syyttää savimaata, mutta kun ei sekään enää niin savinen ole ja hiekkaa on syydetty paikkaan ämpäritolkulla.

Minullakin on kaksi tuollaista valeunikon taimea näkyvissä. Ensimmäistä kertaa kasvatan. Ostin ne loppukesällä ja ovat näköjään hyvin talvehtineet. Olivat talven lämpimässä,kuivahkossa paikassa.Nyt pitää muistaa kastella hyvin.Kuinka monta kukkaa yleensä tulee yhteen kasviin kun ovat uusia taimia?

Sinivaleunikko ei ole yhtä mimosanherkkä kuin maineensa, mutta on tarkempi kasvupaikastaan kuin monet muut perennat. Seisovaa märkyyttä se ei siedä, ja sekotinkin multaan reilusti hiekkaa ja istutin taimen loivalle kummulle. Kate huolehtii kesällä maan pysymisestä koko ajan sopivan kosteana, ja suurimman osan päivästä se on omenapuun varjossa. Pitäisi pärjäillä, eniten huolestutti talvehtiminen, kun jouduin retuuttamaan sen vanhasta puutarhasta tänne uuteen.

Jos matkinkin Nannaa ja laitan ensi kesänä sinivaleunikkoa omenapuun varjoon, kompostimullasta koostamaani kohopenkkiin Nelly-kärhöni tilalle ja siirrän Nellyn vähän valoisammalle paikalle minulla kun ongelma aina on riittävän kosteuden turvaaminen. Ei seiso meillä vesi kuin tynnyrissä - ja vähän aikaa tynnyrissäkään.

"katettu hiekkainen kumpu omenapuunvarjossa" sanoo nannakin. - paikkaakaan en sitten voi syyttää, jos ei talvelta herääkään.

Kompostimullan tekijän huomautus: Meidän kompostimultakin sisältää paljon hiekkaa, eikä suinkaan ole kovin vahvaa muutenkaan Hyvin vähän saan siihen kesän mittaan vahvaa vihermassaa.

Minun valeunikkoni on vasta "vaiheessa". Siemenpussin takaa lukiessani pähkäilin, että kaikkea sitä meneekin ostamaan.. Tosi vaikealta tuntui. Laitoin kuitekin multaan ja pussin takaa katsoen kirjoitin ohje- seuranta lapun mukaan laskien, milloin mikäkin vaihe on menossa.. 0-6¤ 16-26.3 siirrä 15-20¤ :n, Itää 3-4 viikossa.. No eihän mennytkään niin kauan. Eilen illalla huomasin pikkaraisten kurkistelevan jo pintaan..

Saapas nähdä, montako noista jaksaa kasvaa isoksi, kukkiviksi kasveiksi.

Voiko sinivaleunikolle laittaa hevonkakkaa näin keväällä?

Vain kunnolla kompostoitunutta ja vain vähän.

Jippii kauan pyydystämäni Sinivaleunikon siemenet ovat alkaneet itään,millaisessa paikassa nyt ruukkua pidän,sisällä vai hieman viileämmällä verannalla ja auringossa vai ei.

Mitenkäs sinivaltsut ovat teillä talvehtineet, huolestuneena kiertelin katsastamassa lumen alta paljastuvia viljelmiäni enkä kyllä nähnyt lehden lehteä - joko pahuksen ssyysateet hukuttivat. Siemenkylväösenikään eivät ole viellä itäneet ja viimevuoden poikasten päällä on vielä 10 cm sohjolunta.

Ei näy sinivaleita minullakaan vielä. Syksy oli katalan märkä tuolla jokirannassa, jossa ne kasvoivat.

Menen pirkules ja ostan uudet taimet. Istutan eri paikkaan - vähän kuivampaan rinteeseen. Nih.

Pikkuruusu, jos verannan lämpötila ei laske yölläkään alle kymmenen asteen, voit pitää ne siellä, ei suorassa auringossa mutta valoisassa kuitenkin.

Kyllä laskee alle kymmenen,ainakin nyt kun on luvattu takatalvea.Voi eivät kai ole saaneet tänään liikaa aurinkoa kun ne pienen pienet alut on jotenkin surkean näköisiä.Tuon sisälle jos vielä auttaisi,voi mua.

Hankin sitten miekin Sinivaleunikon. Tuskin ensi kevättä näkee, mutta sittenhän on kokeiltu. Jos soraa laittaisi reilusti kasvualustaan?