Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Kyllä sinivale on tosi kestävää sorttia. Omani olen istuttanut pelkkään palaneeseen hevosen lantaan, kalkinnut tietty vähäsen ja nyt ne on olleet kaksi vuorokautta veden alla, kun joki nousi uomastaan varsin korkealle peittäen kokonaan pari perernnapenkkiä rannassa. Mietinkin että kuinkahan kauan niiden kestää olla upoksissa, mutta vesi kääntyi jo laskuun...

Tuota sinivaletta on kyllä minunki saatava. Ajattelin aina, että sillä ei ole mitään mahdollisuutta näillä asteilla. Siis Särkälle on suunnistettava.

On nämä aika onnettoman näköisiä. Joulukuussa kylvetty ja talvehtineet ulkona vähän havuja suojanaan lähinnä siksi etteivät linnut myllää multia ympäri, mustarastas saa aikaan aikamoisen kynnöksen.

Ulkona ovat olleet koko kevään kun jostain luin että juuret muodostuvat vain alle kymmenen asteen lämpötilassa, kovalta auringon porotuksesta olen varjellut ja jonkin moisessa kosteudessa pitänyt niin etteivät kuitenkaan mätänemään pääsisi.

Mitäs tässä muutakaan osaa tehdä kun odottaa että luonto hoitaa tehtävänsä ja minä odottelen että kasvavat sellaiseen käsiteltävään kokoon.

Kertokaapas nyt sinivaleunikon siemenestä kasvattaneet, ovatko nämä minun taimeni sinivaletta nähneetkään?

siis nuo rääpäleet tuossa etualalla. Nuo lehdet kyllä minusta epäilyttävästi näyttävät siperian unikon lehdiltä..

Millainen lehti on sinivaleunikko lapsella?

Tällainen kuva löytyi

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=1683&vnro=370609

(ja linkki tehty ihan summamutikassa). Vanhassa pentissä on paljon keskusteluja, siellä myös haku toimii hyvin. Lehtien pitäisi olla kyllä karvaisia.

Itse en kyllä kehtaa edes kuvaa lähettää, ties mitä kyitä elätän povellani kieli ulkoa Katsotaan sitten kesällä mitä tuli...

nimim. ainakin kolmatta kertaa yrittämässä

Samassa keskustelussa alkusivuilla olikin vasta hyviä kuvia!

Juu ja pahasti eri näköisiä kuin minun taimeni apea

*lähtee tutkiskelemaan suurennuslasilla*

No tuosta linkistäsi löytyikin hyvä kuva...voivoi, kyllä nyt epäilyttää vahvasti. Minkäköhänlaiset terveiset pitäisi kyseisiä siemeniä myyneelle kaupalle viedä jos eivät olekkaan sitä mitä pitäisi...ärtynyt

Voi Pirjoh,itken kanssasi,asiahan koskee minuakin.Muuten sinäköhän tässä talvella neuvoit paikan Pirkkalasta mistä niitä siemeniä saa kun kyselin.Hainkin ja sain taimet parin millin kokoisiksi ja sit sain ne tapettua,voi vee sanoisin,mistä nyt saisin taimen,pitää lähtee kiertään puutarhakauppoja.

Kunhan tuo on kukkinut tältä kesältä, niin voisikohan joku antaa mulle tuon siemeniä? tekisi kovasti mieli kokeilla! Kaunis kuin mikä!

Ihan kohta...

Kolme tuntia myöhemmin

Voi että, miten jännittävää ja niin hyvät kuvat! No, mitä sitten tapahtui? Täytyihän sen tänään aueta kokonaan! kieli ulkoa

Ei auennut tänään, iltapäivällä oli pilvisempää ja kukka vetäytyi nuppuun. Huomenna? Vaikka kaunis se on noinkin, melkeinpä kauniimpi kuin ollessaan täysin auki.

Sinivaleunikot ovat aivan ihania!! Tilasin yhtenä vuonna siemeniä, mutta epäonnistuin idättämisessäapea Kylmäkäsittely ei onnistunut. Ensi vuonna voisikin ostaa valmiit taimet, niin ei ainakaan siitä ole onnistuminen kiinni..

Yksi toteutunut toive on tässä. On vain niin hankalassa paikassa ja ujona katselee alas, että melkein  mahdoton ottaa kuvaa, mutta  pitää se näyttää.

Ihanan värinen....mä täällä vaan ihan vähän kateellisena katselen teidän unikoita, kun en itse ole täältäpäin löytänyt. Ensi vuonna täytyykin laittaa tilaus, että varmaan saa....

Kovin on ihania nämä kukkaset. Itse yritin vaikeimman kautta saada näitä, mutta eipä ole minusta näitä kasvattelemaan. Valmis on jostain hommattava mikäli sen huolii saada. Taimet sain tarkan lämmön seurannan ja vahtimisen kautta itämään. Sen jälkeen ovat yksitellen kupsahtaneet. Jatkohoitoa en hallinnut.

Kyllä minäkin ihan taimia olen metsästänyt, kun tiedän, ettei tuo siemenestä kukaksi ole ihan mun juttu välttämättä...toiset vaan osaa ja toiset ei vaan saa onnistumaan.

Salon torilta minäkin kaksi vuotta sitten tuon ostin. Viime vuonna ei vielä kukkinut.

En nyt muista keneltä täältä pentistä sain kaksi SVU:n taimea, ( vielä kerran tuhannesti kiitoksia:-)) , onneksi yksi selvisi talven yli, ja kun nyt oikein tarkkaan katsoin taitaa sieltä se toinenkin nousta:-)) Pensashanhikin oksien alla kasvaa ja en uskalla siirtää niitä mihinkään. Täytyy vain muistaa kastella sitä, kun nuo hanhikit itse eivät niin vettä tarvitse. Euforialta (ei ole näkynyt....?) sain siemeniäkin, mutta on niin vaativa kasvatusprojekti, etten siinä onnistunut...kuuluu himoituimpiin perennoihin ja jos tuo nyt tuosta lähtee rehottamaan, lupaan laittaa hyvän kiertämään ja jakaa haluavalle:-) (nyt on siis turha haluta, kun ei rehota;-))