sinivaleunikot ovat nimikkokukkiani, valtsuista puhun ja niitä oli 46 parhaaseen aikaan kukassa. nyt on isot nuput tulossa ja kohta niskat kipeenä tuijotan minakin kukkien avautumista. lepotuoli on valmiina paikalle siirretty.
yhtenä vuonna sain 250 tainta ainakin omista siemenistä, mutta tänäkeväänä vain 6 tainta. - hapan kasvualusta, keväällä kostea, syksyllä kuiva, kylvetään helminkuussa ja peitetään lumihankeen .... kiintoisaa puuhastelua
Valkoinen sinivaleunikko kukkii nyt.
Oooooooohhh....!
Mykistävän kaunis! Lumoava!
Kiitos Nanna kuvasta Eihän sitä muuten uskois todeksi...
Tuota valkoista on todella helppo lisätä itse. Yhtenä kesänä löysin emokasvin juurelta kymmenittäin itsestään kylväytyneitä pikkutaimia, kun kate oli sillä kohtaa päässyt hupenemaan melkein olemattomiin. Sinisen lisääminen onkin sitten toinen luokka, kertaakaan en ole onnistunut, mutta taas tänäkin vuonna aion yrittää.
Kyllä se Nanna meidät aina osaa yllättää. Uskomattoman upea unikko .
Kyllä on kaunis tuo Nannan valkoinen unikko..... aivan ihastuttava.
Ilomielin ottaisin vastaan siemeniä... saiskohan??
Sinisiä olen yrittänyt tänä keväänä kasvattaa siemenistä ja pienen pieniä ovat taimet vieläkin, mutta hengissä kuitenkin.
Tomsku, aina, kun valkoinen sinivaleunikko kukkii, muistan valkoisen kosmoskukkakimpun, jonka toit minulle vuosia sitten käydessäsi puutarhassani. Kukissa on samaa herkkyyttä ja valoa, valeunikossa on vaan se etu, että on perenna.
Kun siemenet ovat kypsyneet, otan asian uudelleen esille täällä ja vastaanotan siementilauksia.
Ensimmäinen kukka on varistanut terälehtensä, loput aukesivat eilen. Ne eivät ole yhtä täyteläisen näköisiä kuin ensimmäinen, vaan harottavat tuollaisina raaskuina. Nättejä silti.
Omani on vasta nupulla - oletko Nanna tulossa tarkistamaan nämä tilukset? Sain vinkkiä huomisesta visiitistä ja vink vink olen töissä puoleenpäivään asti, vaikka vapaata piti olla. Ei osaa sanoa ei, kun joku on kipeä... Laita hölöä suunnitelmisanne!
Elämäni ensimmäinen sinivaleuniiko on kukassa:
Voi, kun on vaikeaa löytää hyvää kuvaa sinivaleunikon lehdistä. Kaikkialla on vain lähikuvia sinisistä kukista. Olisi kiva nähdä millaiset ne sinivaleunikon alimmat lehdet ovat, siis ne lähinnä maata olevat. Sanallisen kuvauksen olen lukenut muutamasta kirjasta, mutta näin tänään kukkimattoman taimen, jonka aitous pitäisi todeta. Epäilen näet näkemääni joksikin muuksi.
Kiiltomato, kiitos kuvasta. Näkemäni lehdet eivät kyllä olleet tuollaiset. Ne olivat hyvin karvaiset (molemmilta puolilta) ja pitkät ja kapeat ja kasvoivat ihan suoraan ylös. Lehden reuna oli ihan sileä ja väriltään ne olivat jotenkin erikoisen vihreitä, ruskeaan vivahtavia. Ja ne pitkät kankeat karvat niissä lehdissä, koskaan en ole sellaisia nähnyt missään kasvissa.
Pipu, näkemäsi kasvi oli varmaan isosinivaleunikko, sillä siinä on karvaiset lehdet.
Onko kokemusta Sinivaleunikon siirtämisestä syksyllä, minun valeunikkoni ei kukkinut tänä kesänä ollenkaan, on varmaan liian varjoisessa paikassa kärhön juurella, ajattelin siirtää sen aurinkoiseen paikkaan viikonlopulla vai näänkö enää lehtiäkään keväällä, jos nyt siirrän .
Sinivaleunikko ei varmaan huomaa paikan vaihdosta ollenkaan, kun siirrät paakun kanssa sen paikkaa. Silloinhan se vastaa lähes samaa, kuin olisit istuttanut astiataimen . Älä siirrä kuitenkaan sitä kovin paahteiseen kohtaan. Se tykkää happamasta , kosteutta pidättävästä mullasta ja melko voimakkaasta maasta. Kompostimulta on hyvin humuspitoista ja sellaisessa olen huomannut niiden viihtyvän. Sinivaleunikko on arka talvikosteudelle.
Hyvä, mukava järjestellä taas vähän perennojen paikkaa, ehkäpä joskus ovat oikeassa järjestyksessä.
En ole tiennytkään, että sinivaleunikkoa on valkoisenakin-upeaa. Noistahan saa Suomen lipun värit. En ole yrityksistäni huolimatta onnistunut saamaan lajiketta vielä pihalleni vaikka takapihalla olisi hyvät olosuhteet sille. Täytyy jatkaa teidän muiden kasvien ihailemista ja jatkaa hakemista.