Ensimmäiset siemenet itäneet! Joku pönttö on taas reilumman kanssa niitä kylvänyt.
Nytkö ne kylvetään, ajattelin keväällä kun viimevuotinen kylmäkylvö ei tuottanut tulosta.
Kylvin 18.2. Kylvös oli koko ajan keittiön pimeimmässä nurkassa. Nyt otin valoon kun siemenet alkoivat näyttää itämisen merkkejä.
Ja minä viskasin ne purkin kanssa lumen alle?! Onneksi pussukassa on vielä pari siemenöistä, taitaa mennä uusinta kylvöiksi.
Mä taidan tehdä tänään myös valekylvöksen, ties kuinka monennen jo. Aiemmat yritykseni eivät ole tuottaneet yhden yhtäkään tainta, mutta ostin toki pari syksyisellä Viron reissulla.
Isovaleunikot miekin laitoin kylmään ja taisin satsin näitä sinivaleitakin. Ripottelin tietysti ison määrän myös kasvin juurelle.
Entä sitten kun on sirkkalehdellä - pitäisiköhän olla joku tietty lämpötila?
Jauhelihalaatikkoni on ollut viileähkössä ja valoisassa koko ajan ja nyt siellä on kokonaista neljä (!) tikkua pystyssä.
Kyllä se viileä ja valoisa on hyvä paikka,ainakin mä sain viime keväänä just noin ne kasvamaan.Onnea jatkoonkin!
Minäkin vein hankeen kylvökseni. Taas tuli kiire varmuudeksi varasiemenet täällä sisällä multiin pistää. Näitä “kaikeks varuks” viljelmiä on kohta enempi kuin ihan varsinaisia
Tässä me Huitukka vaan kylvöskellään sinivaletta, tuota kaikkien mestaripuutarhurien haasteellisinta kasvatettavaa Pitäiskö ottaa ihan kisa, kumpi saa taimelle asti omansa?
Elkäähän mitään täällä myos yritetään,juuri vein purnukan ulos.Aika mahoton yritys,mutta kokeillaan.
Niin ja meikäläisen tiedoilla ja taidolla voitaisiin vielä pysyskellä samettiruusuissa
Kyllä ne on helppo taimelle saada vaan sitten onkin vähän vaikeampaa. Pitäisi olla sopivan viileää ja valoisaa etteivät kupsahda hengiltä. Kastelun kanssa myös tarkkaa.
Nimim. Kokemusta on runsaanti ja muutama taimi hengissä vielä syksyllä.
Ulkona hangessa on mullakin sekä isovaletta että sinivaletta, ja pussissa sinivaletta vielä kylvämättä. ajattelin venyttää kylvön ajankohtaa, etten olis ihan helisemäss niiden kaatuilevien taimien kanssa. Keväämmällä kun laittais ulos ko. kylvöksen, niin jos itäiskin siellä paremmin, en tiedä, mutta kokeilla voisi, siis yksi uudenlainen varakylvötapa lisää.
Kurpitsa, onko tuo ollut kylmäkäsittelyssä, vai onko itänyt ilman erikoistemppuja?
Mun poika kasteli tänään itämättömät sinivalekylvökset kunnolla
Keittiön pimeimmässä nurkassa, nyt otin muovin pois ja siirsin ikkunalle.
Vertailun vuoksi sinivaleita laatikossa jota on pidetty valoisassa ja viileähkössä n. +18-20C. Neljä itänyttä ruippanaa. Ehkä siis pimeä olisi sisällä parempi [muoks] (siemenissäkin tietty voi olla eroja).
Hyvä olikin näemmä tuo kunnolla kastelu -olivat sinivaleet eilen itäneet!
Pidänkös mä niitä nyt viileässä ja valossa, etteivät kuole?
Peukaloinen? Kurpitsa? muut?