Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Nuppujaaaa :w00t: Wuhuu! Korjaa paljon mielipahaa talvituhojen osalta:smiley: Toivottavasti peura tai pupu ei käy ryntäilemässä niitä nurin:blink: Tossa on muutamaa lajia ja laput on hävinneet. Kiva odotella mitä sieltä aukeaa.

Tänä keväänä luin koko sinivaleketjun kuin jännittävä jatkokertomus. Vuodesta toiseen yrityksiä ja lopulta onnistumisen iloa. Samoin olen muutaman kerran yrittänyt turhaan, vuosi sitten ensimmäinen onnistuminen ja viime talvesta selvisivät taimilokerikossa.
Siinä kaikkein pienimmässä, 49 lokeroa vähän A4 isommassa levysssä kun olivat niin mahdottoman pieniä viime kesänä ja siihenhän ne jäivät talveksi. Loppukesällä mies ajoi kerran ruohonleikkurilla osan ylitse kun olivat kasvarin vieressä heinikossa. Eipä noista erottanut kokoeroa.
Keväällä olivat kokonaan jään sisällä ja vettä päällä, sieltä vain nousivat. Nyt ovat paikoilleen istutettuina, eivät taida tänä kesänä vielä kukkia.

Tuo sitten on ihmeellinen väri. Onko kukkamaailmassa toista tuollaista sinistä?

Se on todella huikea väri. Sitä on pakko käydä joka päivä ihmettelemässä :slight_smile: Muutama siementaimi lisää on putkahtanut samaan penkkiin. Vielä kun löytäisi jostain valkoisen valeunikon siemeniä.

Paljon nuppuja, pari kukkaa auki.

Minun  kasvattamani  sinivaleunikon taimet ovat vielä pieniä, vaikka jo toinen tai kolmas kesä elossa. Viime keväänä sain yheltä rouvalta siementaimia, hänen unikko oli siementänyt. Saadut taimet ovat jo nupuilla, vaikka ovat vielä aika pieniä. Taimet ovat  erilaisia , minun kasvattamat ovat pyöreä lehtisiä ja saadut suippo lehtisiä. Kai erilajikkeita. 

Kasvatin siemenestä sinivaleita, yksi ainoa säilyi hengissä niin vanhaksi että kukkii nyt. Ärsyttää kaikki haaveiluni nähdä kuuluisa sininen väri.

On tuoki kyllä kaunis!

tupsukki,viestin saa muokattua ja poistettua oik ylh olevassa laatikossa josson kynän merkki
Heh,äläkkä mee häpiämään :smiley:

On tää vaan luonnottoman värinen. Valkoinen oli vieressä, mut tainnu talvi viedä.

Sinivaltsujen aika parhaillaan.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/a2548d38-aba2-434c-81b8-b857.JPG

Onhan ne kovin sinisiä.

Tuo väri niissä on uskomattoman hieno, Valtsulla on hienot valtsu kasvustot =)

Kukkatarhojen siniveriset aatelit Valtsulla hyvin kuosissa💙

Vähänkö olen kade =/  Mä en saa omiani elämään lainkaan, heittävät lusikan nurkkaan kun ensin antavat keväällä toivoa kasvusta, sitten se ei enää jaksakaan vaan kuihtuu paikalleen. Joskus kokeilen vielä tuota varjossa-kasvatusta, se vois onnistua paremmin.

Ja mie en ees viiti sannoo kuin kateellinen olen ja paha mielikin on kun olen monta monituista kertaa siemenistä yrittäny vuosien varrella ja ikinä se ei vaan onnistu, ahistaa niin että en kohta voi ees kuvia katella.
Mihin aikaan keväästä tai syksystä niitä jossain(?) olis myytävänä. Kyllähän mie jostain ja joskus mokoman vielä hankin.

Valtsu, ootko kylvänyt suoraan syksyllä maahan?

Mulla on just tollasia Valtsun kuvaamia aiemmin keväällä muutaman millin myttyinä koulittuja taimia monessa purnukassa. Nyt koulin 1-4-senttisiä taimia vähän harvempaan, isompia jo omiin purkkeihinsa, pienempiä saman purkin nurkkiin.
Näitä on sen verran paljon, että jos joku muu haluaa harjoitella sorminäppäryyttä, niin voin noin kolmelle lähettää postareita vastaan. Yksäriä voi laittaa jos kiinnostaa.