En tiiä mikä noissa on kun en osaa. Siirsin itäneet pikkuruiset viileälle kuistille muttaxei ne selvinnyt. Eli tänäkään vuonna ei kuki sinivale unikko pihallani.
Kokeile Nasty vain sitkeästi ulkokasvatusta…
Mulla on olleet sinivaleunikkokylvöt ulkona nyt koko ajan. Mitään ei ole vielä itänyt mut onhan tässä vielä kevättä jäljellä. Kuivumaan ei ole päässeet, siitä oon onnistunut pitämään huolen. Oli pieni houkutus siirtää kylvöastiat kasvihuoneeseen samalla kun siirsin muut ulkokylvöt sinne itämään, mutta olin tätä ketjua lukenut ja en antanut houkutuksille valtaa
Tänä vuonna en viitsinyt laittaa ulos noita kun oli tämä tuleva muutto tiedossa. Nyt siis ensi viikolla muutetaan ja sit saa kylvää pihallekin taas.Missähän vaiheessa nuo olisi paras kylvää,syksylläkö?
Löysin jemmasta sinivaleunikon siemeniä jotka sain viimekesänä. Eikös ne pidä kylmäkäsitellä? Vieläköhän ehtii? Lunta on vielä yllinkyllin, jos hautaisi hankeen multalaatikkoon.
Suomen kevät kylmäkäsittelee kyllä. Laita vaan multalaatikkoon hankeen, varjon puolelle, varjossa jaksavat elää taiminakin kun eivät siellä kuivahda. Ei nämä lämpimät kelit nyt haittaa mitään, kun on lunta suojaksi.
Jokakeväinen jännitys sinivaltsujen puolesta loppui, tänään olivat nousseet karvalehtineen.
Minullakin ovat jo sinivaleet "heränneet".
Kiitos, laitan huomenna vappukylvönä valtsuja hankeen. Jos ne nyt lähtisi, en ole tähän mennessä onnistunut. Samoin sormustinkukka on jäänyt haaveeksi, mutta sen suhteen olen jo luovuttanut.
Voisit kylvää sormustinkukat keväällä kasvupaikalle, kasvavat itsestään.Saat minulta taimia kunhan tunnistan viikadosta, kasvukauden pituus voi olla taimille avainsana.
Ania,miullakin on paljon sormustinkukan taimia jos haluat.Voin postittaa. Värejä on paljon mutta tarkkaan en tiedä mikä missäkin kun levittyvät kovasti. Maanantaihin mennessä jos ilmoitat haluatko niin kaiveen täältä vanhasta pihasta näkyvillä olevat taimet ja pakkaan postiin.Sit muutetaan niin seuraavan kerran saan kaivettua muutaman viikon päästä vasta.TAi jos joku muukin haluaa?
Mun sinivaleunikko mököttää.
En tiedä onkon se ottanut nokkiinsa pakkasesta, kun siinä on jo isot lehdet ja aamulla oli nytkin pakkasta.
Tai sitten se on liian paahteessa, puissa ei oo vielä lehtiä niin tuohon porottaa.
Muutama lehti oli mustunut ja osa velttoja.
Kuinka varjoisassa olette pitäneet sinivaleunikoita?
Pitääköhän mun siirtää tuo, täällä vaan mehevät puolivarjon paikat on hyvin vähissä.
Joka kolkka rutikuivaa ja auringon porotusta vaan.
Kastele heti ja jokusen päivän välein kunnes sataa. Voisi kai sille jonkin tilapäiven varjostuksen tyrkätä vaikka varrettomasta varpuluudasta auringon puolelle. Ei pakkanen tuhoa juuria, lehtiä kasvaa lisää, kuivuus ja kuivattava tuuli tekee tuhoja. Aurinko porottaa nyt +19 varjossa, eikä puissa ole lehtiä, eli paahteessa Valtsun sivivaltsutkin, eilen aamulla kastelin ja pitänee taas jaksaa.
muoks Kävin kierroksen kastelukannullisten kanssa, taimilaatikot kastein taas, jo kolmatta kertaa ja aiheesta. "Pahempi kuin talvimärkyys, on kasvukauden kuivuus", noin olen jostai lukenut ja vinkkiä noudattanut. Ikinä en ole suojannut keväällä mitenkään, eikä pakkaset keväällä ole valtsuja vaurioittaneet, vuodesta -97 olen kasvattanut, lunta ja pakkasaamuja ovat kokeneet .
Tänään vasta huomasin tuon nuupottamisen.
Nyt oli kääntynyt varjon puolelle ja ei enää lerputtanut.
Annoin 10 litraa vettä ja sai pajuaidan ympärilleen väliaikaisesti.
Tuo on lingholm lajiketta ja hyvin se näkyy levinneen, nyt oli jo kolme ruusuketta vierekkäin, viime kesänä sen ostin ja silloin oli yksi tupsu.
Eipä sitten huolta, nestejännitys pitää lehdet ryhdikkäänä, kuivuus lurpsuttaa lehtiä.
Kiitos tarjouksesta Nasty, olen aika monta kertaa jo kokeillut ja lannistunut. Luin vasta nyt tuon viestin. Voisinhan minä kyllä vielä yrittää, on se sormustinkukka niin hieno. Täälläkin on jo piha sula, joten sitten kun seuraavan kerran on mahdollista, ottaisin mielelläni muutaman alun.
Ania, me mennään loppu viikosta tahi ensi viikolla hakemaan uusi muuttokuoram tuolta vanhasta paikkaa. Laita miulle jo nyt valmiiksi osoitteesi niin laitan postiin sitten heti kun ollaan käyty tuolla ja kerään siulle taimia. =).
Kerronpan omankin sinivaleunikkotarinani Tilasin viime vuonna, alkuvuodesta sinivaleunikon siemeniä Ebaysta. Ajattelin, että koska eivät maksa paljon mitään, voin hyvin kokeillakin. Kylvin siemenet rasiaan ja pistin jääkaapin ylähyllylle muovin alle.
Kurkistelin aina välillä onko mitään tapahtunut ja taisi viedä 3-4 viikkoa, ennenkuin pientä viherrystä alkoi näkymään. Pidin pikkutaimia jääkaapissa jonkun aikaa ja kun ne olivat 2-3 senttisiä, koulin ne. Taimia tuli kaikkiaan 7. Laitoin taimet omiin ruukkuihinsa ja tästä alkoi sellainen hoivaamisrumba, ettei mikään kasvi ole sellaista vielä kokenut
Koska kevät oli jo hyvässä vauhdissa vein taimet heti kuistille, tsekkasin valon ja varjon suhteen, ettei vain paahde pääse yllättämään. Askartelin muovipulloista pikkuisia kasvihuoneita ruukkujen päälle tuuletusaukkoineen ja valoverhoineen. Kun kuisti kävi liian lämpimäksi, siirsin lapset talon varjoisimmalle seinustalle ja kävin hysteerisenä tunkemassa sormia ruukkuihin vähän väliä ja tiputin vettä varovasti juurille, että mahdollisimman tasainen kosteus säilyi.
Kesän hyysäsin lapsosia potagerissa, jossa sijoitin ne auringon ja varjon suhteen optimaaliseen kohtaan ruukutuspöydän alle. Koko ajan lapset kasvoivat hyvin. Loppukesästä löysin niille hyvän 3/4 varjoisan paikan, joka pysyi helposti kosteana myös helteillä ja tänne istutin lapset. Ne saivat häkin päälleen suojaksi pahaa maailmaa vastaan. Talvi tuli ja tammikuun hirmupakkaset. Olin hiukan huolissani, että miten pikku-unikkoni pärjäävät. Taitavat nyykähtää pakkasiin.
Mitä vielä. Kun lumet oli sulaneet, ei mennyt pitkään, kun pikkuiset karvaiset lehdet kurkottivat maasta. Ne olivat ihan ensimmäisiä kaikista kasveistani, jotka lähtivät kasvuun. Eivät ne vieläkään kovin isoja ole, mutta yksikään ei näytä kärsineeltä, vaan ovat tanakoita ja tasaisen vihreitä. Häkki niillä on edelleen päällä. En aio ottaa mitään riskejä
Joo, just tuollaisia ne on, konstikkaita siemenkasvatettavia, mutta pomminvarmoja talvehtijia. Ajatella, että joskus en uskaltanut ottaa niitä, kun epäilin talvenkestävyyttä … Nytkin on joka ainoa hengissä, pienimmätkin. Tuo jääkaappikasvatus saattaa olla hyvä jippo, pikku taimet sietävät tosi huonosti lämpöä.
Kylvin marraskuulla perennoja hankeen, mm.sinivaleunikko "Henson Violet". Moni muu kylvetty ei näytä elonmerkkejä, mutta nämä ovat hyvin itäneet. Aikaisemmin minulla on sekä sinistä että valkoista sinivaletta. Valkoinen ei ole vielä kukkinut. Toivottavasti tänäkesänä kukkii.