Tom Clothierin kylvöraamatussa sanotaan joidenkin Meconopsisten kohdalla, että itää vain tuoreesta siemenestä, mutta ei sinivaleen. Siitä sanotaan että itää paremmin turvemullassa: Germinates in low temperatures; 5 to 15ºC (41 to 59ºF) Meconopsis germinates quicker in a peat-based soilless compost
Voiko sinivaleunikko kasvaa kaksmetriseksi? Tuttavalla kasvoi tänä kesänä noin pitkäksi, jotenkin tuntuu oudolta että joku unikko kasvais noin pitkäksi?
Valeunikoita on useita eri lajeja…ja osa niistä kasvaa lähes parimetrisiksi oikeassa kasvupaikassa. Sinivaleunikko tosin ei!
Sitähän minäkin, voi olla että kuulin väärin tuon mitan. 1.20 cm hän varmaan meinas, kun kuvassa mitä hän näytti seisoi 5-6 vuotias lapsi kukan vierellä ja se kukka oli saman mittainen.
Kertokaapas mulle peitetäänkö sinivaleunikon siemenet kylvettäessä ? Taatusti on tietoa tässä ketjussa mutta säästän aikaa ja kysyn kun kuitenkin jollain on se tieto päässä.
Meinaan kylvää siemenet (kiitos Valtsu !) pohjareiälliseen astiaan ja viedä kasvihuoneeseen odottamaan kevättä ja itämistä.
Minä heittelen aina sinivaleita kylväessä siementen suojaksi vain vermikuliittia ja hyvin itää
On se kumma kun olen yrittänyt kolme vuotta sinivaleunikoita laittaa ja ikinä en ole saanut edes itämään. No,nyt ei ole siemeniäkään kyllä edes kokeilla =)
Nasty76, minulta löytyy sinivaleunikon siemeniä. Laita osoitetiedot, niin postitan.
Oii,kiitos Teemaa. Miepä laitan osoitetta.
Nyt olis hyvät neuvot kalliit.Noitten sinivale unikoiden kasvatus ei vaan suju. Tänä vuonna ekan kerran olen saanut ne sentäs itämään,kylmässä,jääkaapissa. Kun ne on itäneet ja kasvanneet vähän,olen nostanut ne huoneenlämpöön jolloin ne kuolee melkein samantien. Mitä teen väärin?Ei kait niitä voi jääkaapissa kasvattaa kesään asti =)
Ulkona itäneet pärjäävät. En tiedä onnistuisiko jos jääkaapissa itäneet koulisi pihalle.
Kylvä syksyllä ulos ja anna kasvaa luonnonoloissa.
Olen aiemmin joka vuosi viimeisen viiden vuoden ajan kylvänyt ulos.Ei onnistu. Nyt sitten olen saanut idätettyä ne eloon ,mutta ei sit selviä. Ja millään en malttaisi odottaa syksyyn että saisi ensi vuodelle sit. Pitäsikö tuo rasia nyt heittää ulos tuolta kaapista ja toivoa parasta?
Minä huomasin semmosen homman, että sinivaleet selviävät ulos asti esikasvatuksesta vain jos itävät lämpimässä tai sitten hankikylvönä. Ovat näemmä hyvin, hyvin herkkähipiäisiä ympäristön muutoksille. Yks kuoli jo pelkästään ikkunan ilmansuunnan vaihtamisesta. Tette antoi sitten hyvät ohjeet, niin onnistui. Eli idättää lämpimässä tai sitten hankikylvönä. Kumpikin onnistui loistavasti. Kunnes ne jäivät myyrien vallankumouksen jalkoihin. (Olivat siis sipulibuffetin keskellä…)
Onko sulla Nasty jotain viileää verantaa?
Ei ole täällä “vanhassa” paikassa ,mutta tuolla uudessa on viileä paikka. Jospa roijaan ne viikon päästä sinne. Aiemminhan olen joko heittänyt syksyllä maahan tai laittanut hankikylvönä,mutta ei niistä ole mitään koskaan tullut.Nyt jokainen erä itää kyllä ,mutta siihen jää. Harmistuttaa =). Jospa uuden kodin maalaji olis parempi noille sit
Viikon päästä uuteen paikkaan siirrä.Ei ole sinivaleunikko sisäkukka hetkeäkään. Viileää ja raikasta kaipaa, Himalayan poppy nimikin viittaa kasvupaikkaansa luonnonkasvina vuoristossa.
Selväpä tämä. Jääkaapissa saavat olla siihen asti ja sit vien muualle
Kiitos =)
Nasty, onko Sinulla enää siemeniä jäljellä? Lähetän lisää jos ovat loppuneet.
Teemaa,on siemeniä vielä jäljellä. Ja hyviä ne onkin kun itävät hyvin.Mie tumpelo vaan en osaa jatkojalostaa =)
Nasty, ympäristön muutos on varmasti yksi vaaratekijä, mutta kuten Araminta aiemmin mainitsi, eivät kasva lämpimässä. Minä sain toissa vuonna (?) upeat taimet, itivät hyvin ja kasvoivat kunnes tuli tosi lämmintä. Kaikki kuolivat yksitellen pois, ihan sama missä olivat. Loppusaldo 0.
Nyt on valkoisia tuolla pihalla, pari iti ensin lämpimässä, mutta sitten ei tapahtunutkaan mitään joten nakkasin ne siihen jäljelläolevaan hankeen ja peittelin lisää joka toinen päivä:-) Nyt ovat tuolla varjossa odottamassa että milloinkohan uskaltaisin (vai uskaltaisinko lainkaan) niitä nostella esim lämmittämättömälle kuistille itämään.