Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Nyt toiseen näistä kolmesta mukamas valeunikoista aukesi tänään tämänvärinen (olisikohan väri jotain cerise?). Täytyy tutkia onko kolmannesta taimesta jo auenneet kukat ja minkävärisinä. Tämähän on jännääcoolkuva

Tuan “valeunikot” näyttävät minusta siperianunikoilta.

Niin näyttävät, eivät ole kyllä valeunikoita, vaikka niitäkin on jos jonkinnäköisiä ja erilaisilla lehdillä.

Jo tuo, että kasvattavat yksittäisen kukkavarren jokaiselle kukalle erikseen, on tyypillistä siperianunikolle, valeunikko kasvattaa kaikki kukkansa samaan varteen, ainakin kaikki, mitä oon nähnyt.

näyttää tuo alempi ainakin olevan Silkkiunikkoa.

Tuo Frances Perry kasvattaa jokaiselle kukalle oman kukkavarren, muut mullakin on yksivartisia.

Eivät ole tuan unikot siperianunikkoja minun mielestäni. Lehdet ovat eri näköiset eikä tuo kukkakaan vakuuta. Ennemmin ajattelisin niiden olevan silkkiunikkoja.

Mistä olette noiden ihanuuksien, valkoisten ja erilaisten sinisten, siemeniä tilanneet. Ei ole osunut silmään.

Silkkiunikkojahan nuo ovat mutta on nekin kauniita. Valeunikko on totevakasvuisempi.

Napoleonin hauta sinivaleunikoineen.kuva

kuva

Näitä kasteisia kesäaamujakuva

kuva

ei ohuet terälahdet oikein kestä, helmat ruttaantuu.

Nuppuja ja siemenkotia samanaikaisestikuva

kuva

Takana olevan heteet kuultavat läpi, kosteus painaa heitä vastakkain.

Eilen illalla olin kirjoittanut p…kapuhetta. Oli tarkoitus laittaa ROTEVA eikä TOTEVAKASVUISEMPI.

kuva

Valtsun ja Jöötin ihanilla kuvilla voin lohduttautua että joskus minullakin... mutta hyvin nämä silkkiunikotkin istuvat kukkapenkkiini (yksi niistä)

kuva

Kiireellinen kysymys, voi olla että palstalla on tähän vastauskin, mutta jos joku tietää, miten juuri nyt pitäisi menetellä tuoreen siemenen kanssa, niin olisin kiitollinen!

Kuivata sisällä ja pakkaa muutaman viikon päästä esim. paperipussiin.

Kylvä marras-helmikuussa ulos. Esim. ruukkuun kosteaan multaan, sisällä vuorokauden ja sitten ulos, talvella lunta päälle. Keväällä huolehdit etteivät pääse kuivahtamaan.

Kiitos Kurppa. Eli tuoreen siemenen kanssa ei onnistu esim. kylvö maahan suoraan tai laatikkoon sen helpommin kuin kuivan siemenen kanssa. Jouluruusuissa olen onnistunut jostain tilattujen kosteana pidettyjen siemenien kanssa oikein hyvin, mutta ei sitten toimi valeitten kanssa?

Minä oon aatellut, että siemen pitää poimia kuivumaan, jottei se alkaisi kasvattaa heti taimia, jotka liian pieniksi jääneinä kuolisivat talvella. Eipä silti, pieniksi mulla on valeunikon taimet jääneet, kylvi ne mihin aikaan hyvänsä, kun eivät halua kasvaa lämpimillä säillä.

Voi hyvässä paikassa onnistuakin, miulla ei. Jos on paljon siemeniä niin kokeile osalla ihmeessä.