Valkoalpi, Lysimachia clethroides

Mikä perkule syö taas mun valkoalpit. Pieniä reikiä lehdet täynnä, ihan kuin kirppalauma olisi ollut asialla. Eikä ollut ensimmäinen kerta :frowning:

Minulla näyttää siltä, ettei koko alpi nouse enää.

Pärskikseltä saatu pienempi valkoalpi Lysimachia speciosa ‘Autumn Snow’

Isompi

Jokos valkoalpit on nousseet esille mullasta? Olen tiiraillut penkkiä ja siellä on jotakin kasvamassa, mutta en ole varma, onko alpia vai jotakin köynnöstävää kohokkia. 

Ei täällä ainakaan, mutta aina ne on myöhään nousseet.

Tänään samaa tiirailin, ei näy mitään, toivossa on hyvä elää…

Ei mitään maan pinnalla täälläkään. Liekö talvi vienyt nekin?

On ne elossa, ovat vaan hitaita.

Pitääkö/ kannattaako valkoalip suojata jotenkin talven ajaksi? Nimim. Valkoalpialun ylpeä uusi omistaja

Mulla ainakin valkoalpit heittivät henkensä ensimmäisen talven aikana täällä II-vyöhykkeellä puolivarjoisessa multapenkissä. En enää muista, oliko kyseisenä talvena neljä-viisi vuotta sitten lainkaan lunta suojaamassa pakkaselta. Tuoreita taimia suojaisin varmaankin jatkossa havuilla tms.

Kaunis on valkoalpi, kiitokset Tähtiputkelle :blush:

Minullakin valkoalpi on selvinnyt ensimmäisestä talvestaan ja on pian avaamassa nuppujaan :slight_smile:

Nyt kukkii

Viime talvesta valkoalpini ei näyttäisi selvinneen… :frowning:

Se nousee usein vasta kesäkuun alussa. Malttia.

Sitkeitä ja hitaita nousemaan:

Valkoalpi kukkii, mutta amiraaliperhosia ei näy. Normaalisti nuo ovat niitä täynnä.

Pitäisi olla täynnä amiraaliperhosia, muttei ole.

Valkoalpi, Lysimachia clethroides

on monivuotinen, koristekasvina viljelty esikkokasvi. Se kasvaa 30–100 senttimetriä korkeaksi. Sillä on pysty, haaraton varsi. Kukat ovat varsien päissä 10-15 cm pitkinä tähkämäisinä kukintoina, jotka nuokkuvat somasti kärjistään. Kukat avautuvat heinäkuussa ja kukinta jatkuu pitkälle syksyyn. Perhoset suosivat kovasti tätä kasvia! Valkoalpi leviää lyhyiden rönsyjen avulla tuoreessa, multavassa maaperässä, mieluiten aurinkoisella paikalla. Kestävä perenna.

2 tykkäystä