Valkokäpy, Whitfieldia elongata

Uusi tulokkaani valkokäpy, aloitti kukkimisen. Nupun aukeaminen kesti tosi kauan, luulin jo ettei koskaan avaa tuota kukkaa. Kyllä se palkitsi odottajansa, tosi kaunis, vielä siinä on monen monta nuppua.

Kivan karvaiset nuo nuppujen reunat...vai onko se pölyä silmän isku

Minullakin on valkokäpy, sain pistokkaana joten on vielä pieni, vai noin komeat kukat se tekee, tuoksuuko kukat?

Jadeliila, se kasvaa kyllä aikas nopsaan. Kävin tuota haistelemassa, eikä se kyllä tuoksunut yhtään miltään ja nuo karvat olivat ihan oikeita, ei pölyä ;))

Minulla on Valkokäpy ollut nyt kaksi vuotta. Se on jo todella suuri, joten olen kasvattanut pistokkaista uutta ruukullista. Ajattelin kokeilla tämän suuren leikkaamista aivan matalaksi kukkimisen päätyttyä. Uskoakseni tyvestä kasvaa uutta melko nopeasti, jolloin siitä saattaisi tulla tuuhea ja kaunis.

Jo on kaunis! En muista koskaan nähneeni moista. Jos leikkaat alas ja pistokkaita jää niin kokeilisin mielellään kasvattaa!

Kakapolla näyttää kotikin tosi kauniilta

Pidän mielessäni Tipilinnun. Joskus huvittaa tämä kukkatouhu. Vaikka minulla on parikymmentä orkideaa, joista aina osa kukassa ja lisäksi kukkivia santtuja ikkunalaudat väärällään ja muutama kaunis kuparilehti punaisilla kukilla, niin jokainen sisääntulija pysähtyy Valkokävyn eteen ja sanoo aaaahhh… Eikä kukaan huomaa muita kukkia, joita tässä innolla keräilen.

Kiinnostus heräs heti, vaikkei mulle enää mitään sisällekkään mahdu. Tällaisen tiedon löysin: "Kasvista kannattaa ottaa pistokkaita, sillä vanhat taimet tulevat
korkeiksi ja risuisen näköisiksi. Valkokäpy pitää tasaisesta kosteudesta."

Sen sijaan valovaatimusta en löytänyt.

Postitinko sinulle Jadeliila vain yhden Valkokäpypistokkaan? Sain sinulta ison määrän santtuja, joten voisin postittaa vielä muutaman hyvän pistokkaan. Siten saisit nopeammin ruukun täyteen!

Joo, vettä Valkokäpy vaatii ja paljon. Muuten sille sopivat samat hoito-ohjeet, kuin Isonjaakon kukalle. Ovat samaa sukua. Siis lämpöä ja valoa, mutta ei voimakasta auringonpaistetta. Runsaasti vettä ja pitäisi suihkutella usein.

Kaksi pistokasta laitoit

Valkokäpy kukkii taas, melkein joka oksan päässä nuppuja.

Sain tälläise pistokkaan joka on lehdiltään tälläinen ,onkoha se ötiäisten saastuttama niitä en tosin oo nähnyt olevan,mutta joku tätä selvästikkin vaivaa

Ei ole kaikki kunnossa. Omissa Valkokävyissäni en ole koskaan tavannut tuollaista.

Raili-45, ei ole minunkaan valkökävyssä tuollaista lehdissä. Katsoppa lehtien alapintaa,jos siellä näkyis jotain ja pese lehdet vaikkapa mäntysuovalla varmuuden vuoksi.

Onko nuo lehdet kovat, kuvassa ne näyttää erilaisilta, omani on ‘vetelämmän’ näköiset ?

Oisko kellään valkokävystä pistokasta? Mulla se viime vuona oli mut se kuoli pois

Jadeliila, laitoin viestiä.

Sait Raili minulta huhtikuussa Valkokävyn taimen. Mielestäni tässä kuvassa ei ole kuitenkaan Valkokäpy, vaan joku muu laji. Lehdet näyttävät paksummilta ja kiiltävämmiltä kuvan perusteella.
Minulla on ollut Valkokäpy jo monta vuotta, enkä ole vielä koskaan tavannut niissä mitään tauteja.

ja valkokävyssä taitaa olla tummemmat lehdetkin