Valkokäpy, Whitfieldia elongata

Tai mullassa oli siemeniä… Käytettyä multaa?

Hyviä selityksiä, mutta olen nyt tutkinut kaikki episciani, eikä niissä missään ole samanlaiset lehdet. Tässä oudossa on hopeanhohtavat, vaaleanpunertavat lehdet

ja omistan vain kaksi, joissa samaa värisävyä, mutta aivan erilainen kuvio ja värisävy. Nämä kuvattu päivänvalossa, eikä se punerrus nyt näy tässä takimmaisessa taimessa jota ihmettelen.
Minulla ei siis ole episciaa, jota tämä taimi edes vähän muistuttaisi. Mistä siis siemenet?

Ehkä niiden siemenjälkeläiset ei ole emokasvin kopioita, sullakin kun on montaa lajiketta, risteytymiä voi syntyä, luulisin.

Puutarhakeiju on siellä pölytellyt sinulle joululahjan.

En koskaan käytä multaa, joka on jo ollut muilla kukilla. Otan aina uutta pussista. Tämä on kyllä aika hauska juttu. Kiva nähdä mitä näistä tulee. Taikka sitten se on Anian puutarhakeiju :slight_smile:

Värinokkoseksi tuon viimeisen kuvan perusteella veikkaan

Ei se voi mitenkään olla värinokkonen. Nokkosia minulla ei ole ollut koskaan, joten mistä niitä siemeniä olisi tullut?

Musta son edelleenki kupari

Ompas tuommoinen Valkokäpy kukkiessaan kerrassaan fantastisen upea ja erikoinen kasvi…

En ole eläissäni aiemmin nähnyt tuommoista Valkokäpyä edes myynnissä missään. Kultakävyn olen joskus nähnyt ja olin silloin ihan vähällä ostaakin semmoisen. En kyllä tiedä ovatko edes sukuakaan.

Saako olla utelias ja kysyä että mistä tuommoinen valkokäpy on kenties hankittu, onko kenties ihan perintökasvi?

Näin Aamulehdessä muutama vuosi sitten ilmoituksen, jossa myytiin Valkokäpyjä. Menin uteliaisuuttani katsomaan, ja olin myyty. Myyjä oli vanhahko rouva, jolle taimet oli tuotu jostain ulkomailta. Hänellä oli kolme isoa ruukullista, joista sain valita omani. Aika kallis kasvi se mielestäni oli (60 euroa). En ole kuitenkaan katunut, koska se on helppohoitoinen.Se kukkii aina runsaasti jos muistaa pitää sen kosteana, ja lannoitella säännöllisesti kasvukaudella.

Wau, tollanen on pakko saada 

Aika kovaa hintaa mumma piti… mutta onhan tuo varmaankin -ainakin täällä suomessa todella harvinainen.
Kasvi sai varmasti ihan oikean uuden omistajan.
 Kuvistasi näkee kasviesi olevan loistavan hyväkuntoisia… Terveitä ja kukkivan halukkaasti.
Kuviesi perusteella: pistokkaita tai pikku taimia myymällä saisit äkkiä vanhat kulusi korvattua…
On tuo Valkokäpysi aivan upean ihana ja kukoistaa hoidossasi!

Pitää vielä kiusata ja kysyä, että köynnöstääkö tuo?

Siinä hinnassa oli myös suuri, lasitettu, kaunis keramiikkaruukku, joten pelkkä kasvi ei ihan niin kallis ollut. Valkokäpy ei köynnöstä. Leikkelen sen latvat keväisin juurtumaan pistokkaiksi.

Olen myynyt huutiksessa taimia jo nyt sen verran, että kulut on tullut korvattua :slight_smile:

Aivan oikein olet sitten tehnytkin.

No kyllä onkin kaunis tuo valkokäpy! Minkälaisen paikan tarvitsee noin kukoistaakseen?

Valkokäpy tarvitsee paljon valoa. Siellä mistä omani hankin olivat ruukut eteläikkunalla. Myyjärouva kertoi suojaavansa kasvit päivän kuumimpana aikana suoralta auringolta. Omani ovat luoteisikkunan valon varassa, koska haluan nämä suurimmat kasvit pitää olohuoneessa. Tämä valo kuitenkin on niille hyvin riittänyt, koska ovat kukkineet runsaasti joka vuosi.

Kertokaa nyt mulle mistä ne pistokkaan kannattaa ottaa? Mulla on tossa tosi risunen valkokäpy ja haluaisin saada siitä pistokkaita, et sais uuden paremman näkösen kasvin kasvatettua, mutta joka kerta kun otan pistokkaat ja laitan vesilasiin, niin ei mene kuin puoli tuntia ja ne lehdet on ihan nuupahtaneet ja ei ne siitä ole vironneet. Mä en vaan osaa.

Leikkaat latvasta reilun pätkän. Sitten laitat sen pistokkaan veteen ja katkaiset varren tyvestä pienen palan pois siellä veden alla. Jos näin ei toimi, pistokkaat eivät pysty imemään vettä ja nuupahtavat.

ahaa, kiitos tiedosta, täytyypä kokeilla tuota keinoa :slight_smile:

Valkokäpyni alkaa vihdoin kukkimaan, mutta mistä johtunee, että lehtiä kellastuu?