+x[quote][/quote]
Valkosipulien jakaminen talvi- ja kevätlajikkeisiin on suomalaisten keksimä juttu. Ja nythän kyseltiin keväällä istutettavaa valkosipulia, eli ei tarvitse olla lajiketta, mikä kestää talven maassa näin pohjoisessa. Jos kevätkokeilu onnistuu, syksyllä kannattaa sitten hankkia hyvät istukkaat ja tehdä istutus silloin.
Itse olen istuttanut syksyllä maahan Pirkan luomu-merkillä olleita espanjalaisia valkosipuleita ja ne kaikki selvisivät talvesta ja olivat keväällä ensimmäisinä kasvussa. Nämä olivat sellaisia missä oli kova kukkavarsi ja yleensä Suomessa sellaiset on nimetty talvivalkosipuleiksi.
Maailmalla valkosipulit jaetaan kukkavarrelisiin (hardneck) ja kukkavarrettomiin (softneck) ja niissä useaan alaryhmään ja tyyppiin.
Suurin osa Suomessa syksyllä istutettavista kuuluu noihin "Strongly Bolting" tyyppeihin, joilla on paras kylmänkestävyys. Aidon Aleksandran pitäisi olla Rocambole lajike, mutta Aleksandrana on Suomessa liikkellä myös muita lajikkeita. Minulla on istutettuna useita lajikkeita noista kaikista Strongly Bolting-tyypeistä ja kaikista kestävin on ollut Siperialainen, mikä on tyypiltään Marbled Purple Stripe. Eri tyyppien valkosipulit eroavat käytöltään ja varastointiajaltaan toisistaan, joten suosittelen kasvattamaan useampaa tyyppiä tästä ryhmästä, jota ehkä voitaisiin pitää niinä "talvivalkosipuleina".
Weakly Bolting ryhmä sisältää lajikkeita, joista osa ei ole kovin kylmänkestäviä ja sopivat paremmin lämpimämpään ilmastoon. Ne kaupan espanjalaiset kovakaulat ovat yleensä Turban tai Creole- lajikkeita. Ostin joku vuosi sitten Lidlistä espnjalaisia Moradoja, mikä on Creole ja se on selvinnyt syksyllä istutettunakin. Minulla on yksi Japanista peräisin oleva Asiatic-lajike ja sekin on selvinnyt vyöhykkeen 5 talvista ihan kohtuullisesti.
Artichoke-lajikkeista Suomessa syksyllä voi istuttaa ainakin Messidoria, Thermidoria ja Sabadromea ym, niiden variantteja. Niillä on vaan paha tapa täällä pohjoisessa tehdä varren alaosaan itusilmuja, jolloin niistä ei saa letitettyä.
Kaupan valkoiset kiinalaiset, missä ei ole sitä kovaa vartta keskellä ovat yleensä Silverskinejä ja ne kannattaa Suomessa istuttaa vasta keväällä, koska harva Silverskin-lajike kestää Suomen talvea. Minulla on yksi Britteinsaarilta peräisin oleva Silverskin lajike, jota istutan keväisin. Viimekesänä osa niistä teki ihan oikean kukkavarren ja itusilmut latvaan, eli vaikka niiden pitäisi olla pehmeäkaulaisia, sääolot voi saada ne joskus reagoimaan poikkeavasti.