Valkosipuli, Allium sativum (alkaen 1.4.2021 ->)

+x[quote]
[b]Nuu - 18.1.2021[/b]
Se Geneseen mainitsema espanjalainen valkosipuli taitaa olla tavallista valkosipulia, ei talvivalkosipulia?  Karvarilla on oikeeta talvivalkkaria.
[/quote]

Valkosipulien jakaminen talvi- ja kevätlajikkeisiin on suomalaisten keksimä juttu. Ja nythän kyseltiin keväällä istutettavaa valkosipulia, eli ei tarvitse olla lajiketta, mikä kestää talven maassa näin pohjoisessa. Jos kevätkokeilu onnistuu, syksyllä kannattaa sitten hankkia hyvät istukkaat ja tehdä istutus silloin.

Itse olen istuttanut syksyllä maahan Pirkan luomu-merkillä olleita espanjalaisia valkosipuleita ja ne kaikki selvisivät talvesta  ja olivat keväällä ensimmäisinä kasvussa. Nämä olivat sellaisia missä oli kova kukkavarsi ja yleensä Suomessa sellaiset on nimetty talvivalkosipuleiksi.

Maailmalla valkosipulit jaetaan kukkavarrelisiin (hardneck) ja kukkavarrettomiin (softneck) ja niissä useaan alaryhmään ja tyyppiin.

Suurin osa Suomessa syksyllä istutettavista kuuluu noihin "Strongly Bolting" tyyppeihin, joilla on paras kylmänkestävyys. Aidon Aleksandran pitäisi olla Rocambole lajike, mutta Aleksandrana on Suomessa liikkellä myös muita lajikkeita. Minulla on istutettuna useita lajikkeita noista kaikista Strongly Bolting-tyypeistä ja kaikista kestävin on ollut Siperialainen, mikä on tyypiltään Marbled Purple Stripe. Eri tyyppien valkosipulit eroavat käytöltään ja varastointiajaltaan toisistaan, joten suosittelen kasvattamaan useampaa tyyppiä tästä ryhmästä, jota ehkä voitaisiin pitää niinä "talvivalkosipuleina".

Weakly Bolting ryhmä sisältää lajikkeita, joista osa ei ole kovin kylmänkestäviä ja  sopivat paremmin lämpimämpään ilmastoon. Ne kaupan espanjalaiset kovakaulat ovat yleensä Turban tai Creole- lajikkeita. Ostin joku vuosi sitten Lidlistä espnjalaisia Moradoja, mikä on Creole ja se on selvinnyt syksyllä istutettunakin. Minulla on yksi Japanista peräisin oleva Asiatic-lajike ja sekin on selvinnyt vyöhykkeen 5 talvista ihan kohtuullisesti.

Artichoke-lajikkeista Suomessa syksyllä voi istuttaa ainakin Messidoria, Thermidoria ja Sabadromea ym, niiden variantteja. Niillä on vaan paha tapa täällä pohjoisessa tehdä varren alaosaan itusilmuja, jolloin niistä ei saa letitettyä. 
Kaupan valkoiset kiinalaiset, missä ei ole sitä kovaa vartta keskellä ovat yleensä Silverskinejä ja ne kannattaa Suomessa istuttaa vasta keväällä, koska harva Silverskin-lajike kestää Suomen talvea. Minulla on yksi Britteinsaarilta peräisin oleva Silverskin lajike, jota istutan keväisin. Viimekesänä osa niistä teki ihan oikean kukkavarren ja itusilmut latvaan, eli vaikka niiden pitäisi olla pehmeäkaulaisia, sääolot voi saada ne joskus reagoimaan poikkeavasti. 
+x[quote]
[b]Genesee - 19.1.2021[/b]
+x[quote]
[b]Nuu - 18.1.2021[/b]
Se Geneseen mainitsema espanjalainen valkosipuli taitaa olla tavallista valkosipulia, ei talvivalkosipulia?  Karvarilla on oikeeta talvivalkkaria.
[/quote]

Valkosipulien jakaminen talvi- ja kevätlajikkeisiin on suomalaisten keksimä juttu. Ja nythän kyseltiin keväällä istutettavaa valkosipulia, eli ei tarvitse olla lajiketta, mikä kestää talven maassa näin pohjoisessa. Jos kevätkokeilu onnistuu, syksyllä kannattaa sitten hankkia hyvät istukkaat ja tehdä istutus silloin.

Itse olen istuttanut syksyllä maahan Pirkan luomu-merkillä olleita espanjalaisia valkosipuleita ja ne kaikki selvisivät talvesta  ja olivat keväällä ensimmäisinä kasvussa. Nämä olivat sellaisia missä oli kova kukkavarsi ja yleensä Suomessa sellaiset on nimetty talvivalkosipuleiksi.

Maailmalla valkosipulit jaetaan kukkavarrelisiin (hardneck) ja kukkavarrettomiin (softneck) ja niissä useaan alaryhmään ja tyyppiin.

Suurin osa Suomessa syksyllä istutettavista kuuluu noihin "Strongly Bolting" tyyppeihin, joilla on paras kylmänkestävyys. Aidon Aleksandran pitäisi olla Rocambole lajike, mutta Aleksandrana on Suomessa liikkellä myös muita lajikkeita. Minulla on istutettuna useita lajikkeita noista kaikista Strongly Bolting-tyypeistä ja kaikista kestävin on ollut Siperialainen, mikä on tyypiltään Marbled Purple Stripe. Eri tyyppien valkosipulit eroavat käytöltään ja varastointiajaltaan toisistaan, joten suosittelen kasvattamaan useampaa tyyppiä tästä ryhmästä, jota ehkä voitaisiin pitää niinä "talvivalkosipuleina".

Weakly Bolting ryhmä sisältää lajikkeita, joista osa ei ole kovin kylmänkestäviä ja  sopivat paremmin lämpimämpään ilmastoon. Ne kaupan espanjalaiset kovakaulat ovat yleensä Turban tai Creole- lajikkeita. Ostin joku vuosi sitten Lidlistä espnjalaisia Moradoja, mikä on Creole ja se on selvinnyt syksyllä istutettunakin. Minulla on yksi Japanista peräisin oleva Asiatic-lajike ja sekin on selvinnyt vyöhykkeen 5 talvista ihan kohtuullisesti.

Artichoke-lajikkeista Suomessa syksyllä voi istuttaa ainakin Messidoria, Thermidoria ja Sabadromea ym, niiden variantteja. Niillä on vaan paha tapa täällä pohjoisessa tehdä varren alaosaan itusilmuja, jolloin niistä ei saa letitettyä. 
Kaupan valkoiset kiinalaiset, missä ei ole sitä kovaa vartta keskellä ovat yleensä Silverskinejä ja ne kannattaa Suomessa istuttaa vasta keväällä, koska harva Silverskin-lajike kestää Suomen talvea. Minulla on yksi Britteinsaarilta peräisin oleva Silverskin lajike, jota istutan keväisin. Viimekesänä osa niistä teki ihan oikean kukkavarren ja itusilmut latvaan, eli vaikka niiden pitäisi olla pehmeäkaulaisia, sääolot voi saada ne joskus reagoimaan poikkeavasti. 
[/quote]

Tää kun on talvivalkosipuliketju niin oletuksena pidin että on kyse siitä eli syksyllä istutettaville lajikkeille. Sittenhän täällä on valkosipuli-ketju joka on tarkoitettu niille keväällä istutettaville valkkareille. Näin ne on täällä joskus katsottu parhaaksi laittaa.

Aiemmin valkosipulilla on ollut kaksi erillistä ketjua , kesävalkosipuli (soft neck) ja talvivalkosipuli (hard neck). Tästä eteenpäin keskustellaan kaikista valkosipuleista tämän yhden ja saman otsakkeen alla.

Siirrän tähän ketjun alkuun Geneseen jokin aikaa sitten kirjoittaman viestin, se on hyvä tietopaketti valkosipuleista.

Laitoin syksyllä osan talvivalkkareistani pussissa jääkaapin vihanneslaatikkoon. Tänään kurkkasin pussiin ja totesin että juurta pukkaavat. Istutin niistä kasvarissa olevaan laastipaljuun 2 riviä eli 12 kynttä, loput syödään. Onhan mulla tietysti viime syksynä maahan laitettuja kynsiä ja kasvatuslaatikkoon laitettuja itusilmuja, nää olin sellasena varmuustoimena laittanut talvehtimaan  jääkaappiin.

Pitää käydä kinuamassa äiteeltä mummon aikoinaan Leningradista taskunpohjalla salakuljettamia valkosipuleita. Ovat noita keväällä jääkaapin kautta istutettavia. Mutta niisson potkua jokseenkin reippaasti ja helppoja letittää.

Minulla on enää yksi keväällä istutettava Silverskin lajike kasvatuksessa. Pari viikkoa sitten otin muutaman viikon jääkaapissa olleet sipulit ja istutin ne Rootrainer kennoihin. Nyt ne on kasvihuoneessa pakkasvahdin kanssa. Kun kelit kasvihuoneessa käy liian lämpimäksi siirrän ne ulos ja toukokuussa toivottavasti saan nuo istutettua kasvimaalle. 

Istutin samaan aikaan myös joitain itusilmuja ja pieniä sinkkuja ruukkuihin. Samoja minulla on jo syksyllä istutettuna lavakaulukseen haudatuissa ruukuissa, mutta tarkoituksella jätin osan kevääseen siltä varalta, että syksyllä istutetut ei selviä. Pari lajiketta tuli minulle viime syksynä pieninä itusilmuina Australiasta asti, joten niiden kanssa halusin pelata varman päälle.

Viime keväänä istutin lavaan valkosipulia. En tiedä mitä kävi, mutta eivät onnistuneet. Varret menivät ilmaisen lötkyiksi, ja katosivat pois. Kaivelin penkkiä syksyllä, niin ihan mini kynnet löytyi mullasta. Eivät olleet kasvaneet yhtään koko kesän aikana. 

No mutta. Nyt on lumet sulaneet laivoista, ja sieltähän löytyi tiitterät taimet riveissä. Onko näillä nyt mitään tulevaisuutta, jos antaa vain olla ja kasvaa? Multa on tuossa painunut aika paljon, koska kyseessä on lämpölava. Mielelläni olisin multaa parantanut ja lisännyt. Toki voin nostaa hetkeksi taimet sivuun, maanparannus ja uudelleen istutus. Vinkkejä myös kaipailisin, että miten onnistuisin tänä kesänä näiden kanssa. (Saman tempun tekivät myös toisen penkin salottisipulit, että onkohan syy 3 viikkoa kestäneessä sateessa viime kesänä).

Vai onko maaperä semmonen missä sipuli ei viihy?

Eise välttämättä näy päälle viihtyykö.
Mulla itellä on tuo toinen kasvimaa jossei kasva sipulit.Kokeilin yhtenä vuonna,laiton valakkareita syksyllä.Alkovat hyvin kasvuun keväällä,mutta siitä pikkuhilijaa näivettyvät naatit pois.Ja siinon hyvännäkönen multa ja kaikki muut kasvaa ihan hulluna.

Tuo lämpöpenkki oli keväällä perustettu. Saattoi olla sitten liian tuhtia, kävi nimittäin melko kuumana aluksi. Oliskohan nuo läkähtyneet sitten. Pitäiskö tuo nakata lavakaulus maahan, ja siirtää nuo kasvuun lähteneet siihen. Antaa sitten kurkkujen rehottaa tuossa lämpöpenkissä yksinään. Riittäisikö 1 lavakaulus? Tuossa missä nyt ovat on n. 60-80cm + savimaa alla. 

Kävin tänään puutarhaystävän luona ja palasin kotiin juuri maasta mulle varta vasten kaivettujen talvivalkkarintaimien kanssa. Hyvät juuret ja hyvässä kasvun alussa. Laitoin ne heti kasvimaahan, tuli 3 riviä valkkaria ihan pyytämättä ja yllättäen. Kymmenkunta pienintä sipulia vein täällä asuvalle aloittelevalle puutarhaystävälleni, hän mielellään kokeilee niiden kasvatusta.  Antamisen ja saamisen iloa tuplasti tänään :kiss:

On se näitten kanssa aina kummallista. Valkosipuli muka takuuvarma ja helppo. Eikä onnistunut ekka kerta. Sitten kaikki supervaikeat ja muka kenkut itävät/kasvavat onnistuvat kuin vettä vain vuodesta toiseen. Jos vaikka tähtien asento olisi tällä kertaa juuri sopiva, ja saan suuria ja maukkaita valkosipuleita. :smile:

Noi Karvarin talvivalkosipulit on kyllä varmaan lähtöisin jostain ikiroudanmaasta. Lunta vielä metrin päässä ja ne vaan lykkää jo tosi terhakkaa piippaa.

Filo,kysy multa jos haluat jotaki joka kasvaa ikiroudasta :cool:
Net on vaan Kemijärveltä :innocent:

Pääsin eilen katsastamaan valkosipulipenkit ja poistin talvikatteena ollet lehdet. Aika hyvältä näyttää selviytymisprosentti eikä pellon nurmialueella möyrineet vesimyyrät olleet koskeneet valkosipuleihin. Yläpäässä oli vielä lunta ja lehdet jäässä, mutta sain kuitenkin katteet irrotettua, niin aurinko pääsee sulattamaan ja lämmittämään maan.

Joko teillä valakkarit pukkaa kurjenkaulaa?
On minusta aikasessa :thinking:

Viikko sitten aloin kerätä maljakkoon tekeytymään. Aikaisessa ovat. 

Täälläkin on kurjenkaulat kiemuroillaan. Aattelin että ainako ne jo heinäkuun alussa, mut nähtävästi sit vaan tänä vuonna aikasessa. Mun pääsato valkkareista on isossa istutuslaatikossa enkä oo siihen kasteluvettä antanut kuin niihin kohtiin joissa valkkareiden joukossa kasvaa jättipalsternakkaa. Oon sinne 8 tainta laittanut joukkoon kun tarttin niille kasvupaikan jossa riittää hyvää multatilaa alaspäin riittävästi.
Olisko näillä jättihelteillä ja vedettömyydellä sellanen vaikutus noihin valkkareihin että ne pyrkii saamaan itusilmut valmiiksi nopeesti ennenkuin kuolla kupsahtavat kuivuuteen ?

Kyllä, kurjenkaulat on olleet jo kauan, hassun aikaisessa, mutta niin oli viime vuonnakin. Nipsin ne jo reilu viikko sitten, piti lähteä työreissulle enkä halunnut jättää hommaa roikkumaan. Toivottavasti en ollut liian hötkylä. Oli niissä kyllä kippura jo. Tänään nostin uteliaisuuttani  ja tuoreen valkosipulin himosta yhden Alexandran, kokoa ja ytyä oli tosi mukavasti.

Valkkarin ystävät: