Pakko oli nostaa yks maasta ku ei ollu muuta.Hyvin ovat kuivuuvesta huolimatta kasvaneet.
Miten te kuivaatte valkosipulit? Haluaisin letittää ja huoneenlämmössä säilöä. Pitääkö niitä saunottaa tai varsia vääntää kierteelle?
Hassu homma muuten. Nämä viime vuoden floppi Aleksandrat on osa yksikyntisiä, ja pieniä kuin itusilmuista olisi kasvatettu. Pähkäilin niin, että kun nahistuivat olemattomiin viime kesänä, niin johtunee siitä. Osa on kyllä ihan normaalin valkkarin kokoisia. Mitään nyrkin kokoisia ei ole yhtään.
No hö. Kuivuuko nuo, jos laittaa vain nippuun roikkumaan? Vai tarviiko lämpöä kuivatukseen?
Nostin syksyllä istutetut valkosipulit, vaikka kamalan aikaselta tuntuu. Naatit alko kellastumaan, ja muutamassa nostetussa
oli kynnet alkaneet erkaantumaan. Ja vaan tuntui että olis aika, kun kaikki on tänä kesänä aikasessa. Kokoakin oli jo mukavasti, suurin osa tämmöisiä mun kouran täyttäviä.
Mun koenostossa jokunen päivä sitten oli tilanne se että kesken kehityksen vielä. Naatit kyllä aika kellastuneita mutta se johtuu kuivuudesta. Itusilmujen kasvulaatikko sensijaan olis varmaan jo kaiveltavissa. Siihen oon laittanut vettäkin pitkin kesää silloin tällöin. Huomennahan lämpötilojen pitäis normalisoitua ja niiden pari kuukautta odotettujen sateiden pitäis ennusteiden mukaan alkaa, oliskohan niistä enää yhtään apua valkkareille tässä vaiheessa kautta.
Nostin yhen valakkarin ruuanlaittoon,kynnet oli alakaneet jo erottua.Hyvän kokonen oli jo,ja mahottoman mehukas.
Nostin talvivalkkarit,isoja völlyköjä.Vasemmalla alhaalla siperialainen lajike jonka itusilmuja sain muistaakseni Geneseeltä(?) Loput Kemijärveläistä kantaa,taas on talavi turvattu
Mun valkkkarit ei koolla juhlineet tänä vuonna. Johtuu kuivuudesta, en niitä kastellut eikä taivaaltakaan tullut apuja.
Pielisen vedellä polttomoottori pumpulla surutta kastellut kasvoivat jälleen jäteiksi.
Minä en kastellut valkosipuleita kuivana aikana ollenkaan, koska asutaan sen verran kaukana pellolta, että totesin sellaisesta pikaisesta pinnan kastelusta olevan ehkä vaan haittaa.
Luottolajikkeet kuten tää Tallinn on kuitenkin kasvaneet ihan sopivaan kokoon.
Tässä sitä taas on työmaata saada nämä tuhat sipulia loppukuivaukseen sisälle.
Olen luvannut itselleni, että ensi syksynä istutan puolet nykyisestä määrästä, koska näissä on aivan liikaa työtä. Ja lajikkeitakin on pakko vähentää ja konmarittamalla jättää vain ne, millä on minulle jokin iloa tuottava merkitys.
Nyt on talvivalkkarien kynnet kaikki maassa. Itusilmut ja pienet yksikyntiset vielä laittamatta kun en oikeen tiedä mihin ne laittaisin. Nyt valkkaripenkki loppuu tuonne missä näkyy poikittain oleva lauta. Ehkä laitan ne siihen jatkoksi vielä.
Omien kynsien lisäksi sain täydennystä Karvarilta Kemijärveläisestä kannasta. Laitoin niille rivin poikittain omien pituussuunnassa olevien rivien päähän.
Tuhkaa ja kanankakkaa sekä kynsien alla että päällä. Pitää vielä haravoida lehtiä tähän päätyriviin katteeksi.
Mikähän mahtaa olla kun valkosipulin kuoren alla oleva pintakerros on ruskea. Mielestäni tätä ruskeaa pintakerrosta oli heti syksystä alkaen. Mietin että onko se vaan kuoresta olevaa väriä? Onko korjattu liian myöhään?
Valkosipuleja säilytetty huonelämmössä pimeässä.
En ole nyt ihan varma että alkaako osin nämä sipulit pilaantua pinnasta sisäosiin päin. Tavallisestihan kaupan valkosipulit alkaa itämään ytimestään alkaen, ja jos ei ostaessa ole tarkkana niin on pilallisia jo kaupasta lähtien. Että niihin verrattuna nämä on ihan loistokunnossa.
Mietin myös että pakastaisi loput sipulit että pääsisi näiden kanssa kesän yli. On näköjään mahdollista.
Levittelin tänään lannoitusrakeet talvivalkkareille, kastelin kunnolla ja levitin katteen päälle. Harmillisesti ei vielä saanut kunnon vihreää ruohosilppua , piti mennä ravintoköyhällä matskulla joka oli pääosin ruohonleikkurilla ajettua kuivunutta heinää. Ajaa se asiansa kosteuden maassa pidättäjänä nyt parempaa tavaraa ootellessa.
Hyvin on lähtenyt talvivalkkarit kasvuun, niin kynnet kuin itusilmut. Nää joka puolella olevat tuntuvat talvituhot ei niihin oo onneksi mulla osuneet.
Mulla näyttää että osa on lähteny hyvin ja osa huonommin.
“Von Döbeln ratsasti aukkoja katsellen.” Kävin eilen puuhamaalla tarkistamassa valkosipuli-istutuksen eikä sieltä löytynyt kuin viisi aukkoa 559 kynnen istutuksesta. Nyt ei harmita, että istutin alle puolet edellisvuosista ja vähensin lajikkeitakin. 18 lajiketta oli noussut 100% ja viidessä oli kussakin yksi aukko.
Ompa komiat kasvustot,mulla vasta vähän yli viis senttisiä.
Luulen että korjasin valkosipulit viime vuonna liian myöhään. Muistaakseni oli semmoistakin, että sipuli oli jo osin hajonnut lohkoihin. Saattoi olla syynä siihen, kun alkoivat tummua keväällä säilytyksessä. Nyt pitää koittaa olla tarkempi.
Nyt on siinä vaiheessa, että pitkää kurjenkaulaa on lykännyt. Lisäksi myös lehtien kärjissä on kuivunutta osaa. Veikkaan että parin viikon päästä on sadonkorjuu lähellä. Pitää tehdä koenostoja sitä ennen.
Nostin eilen valakosipulit,ylin kuva kemijärveläistä kantaa ja alla Therador josta alun oon saanu asiakkaalta.Tämön jännä ku se kasvattaa itusilimuja varteen.Annon net kaikki ja yhen kokonaisen sipulin takasin asiakkaalle,hänellä joku öttiäinen jyrsinny sipuleja ja olivat huonosti kasvaneet.Näistä en käytä yhtään,vaan laitan kasvuun.
Ei ihan niin isoja ku muina vuosina,varmaan alakukesän kuivuus syynä.
Vähän ärsyttää,mulloli myös siperialaista nuissa,lapulla merkitty.Mussukka änkes nostamaan ja sekotti lajikkeet