Mulla oli se Kemijärveläinen kanta erikseen laitettuna ja nostin ne kuivumaan eri paikkaan ettei vaan sekotu. Kuivuudesta johtuen eivät olleet hirmu suuria mut saan niistä nyt kivan määrän istukkaita syksyllä maahan pantavaksi.
Tänä vuonna ei ollut ykskään nostettu valkkari lähtenyt aukeemaan, nostin aikasemmin kun yleensä. Yleensä nostovaiheessa on itusilmutertut jo auenneet suurimmaks osaks, nyt oli kaikki kasvamaan jätetyt vielä ihan peitelehtien alla. Luulen että ne mun ekana nostamat oli nostettu liian aikasin, niiden kynsien kuorien koostumus oli vähän keskentekonen vielä. Jospa ne siitä kuivuessaan paranis ?
Talavivalakkarin itusilmuja Kemijärveläisestä ja Theradorista usiammalle tarijolla
Istutin talavivalakkarit
Eilen sain istutettua valkospulit. Maahan meni 23 lajiketta ja yhteensä 556 kynttä. Aikaisempina vuosina minulla on ollut kaksi metrin levyistä penkkiä, mutta viimevuonna puolitin istutuksen ja se helpotti työtä huomattavasti, joten sama määrä meni maahan nytkin. Tuossakin on ihan riittävästi hommaa, mutta minulla on nyt niin monta lajiketta, mitä ei kaupoista saa, että niitä on pakko istuttaa. Viimevuonna jätin pois kaikki huonosti kasvavat ja sellaiset, joita saa syksyisin taimimyymälöistä tai tilaamalla esimerkiksi Virosta.
Mäkin laitoin eilen valkkarin kynnet kasvimaalle. Määrä aivan eri luokkaa kuin Geneseellä, mut meille riittävä.
Mulle jäi vielä laitettavaksi itusilmuista kasvatetut pienet yksikyntiset, pitää vähän miettiä et mihin ne työntäisi. Luulen että jatkossa en taida enää itusilmujen kanssa puuhata, jonkinsortin vähennystä työmäärässä siis täälläkin
Mietin vaan että jos laittaa istukkaiden istutuksen yhteydessä lannoitetta, että eikö liukene talven aikana hukkaan?
Vuoden 23 tuoreen valkosipulin käyttö alkoi. Loput viimevuotiset on hunajoitu, eivät nyt passaa päivän illalliseen.
Syksyllä 22 löytämättä jäänyt yksilö babyrivistä, eli lihotettavista sinkuista. Oli jakaantunut nätisti 6 osaan, mutta liian tiheässä kasvaa jakautuneena ja raakasti syödään kesällä pois
Mihin aikaan valkosipulien kukkavarret pitää katkaista että niitä voi säilöä ja miten te olette niitä säilöneet? Ostn viime vuonna Iitin maatilatorilta jotain pestontapaista mutta se oli liian vahvaa näin herkkävatsaiselle. Kuulin keväällä että niitä voi säilöä jotenkin hiukan kiehauttamalla johonkin liemeen. Kertoja sanoi syöneensä niitä muttei tiennyt miten ne oli tehty. Oli kuulemma todellista herkkua. En löydä netistä ohjetta ainakaan suomeksi.
Genesee, onko etikkaliemeen säilömiseen parempia pehmeämmät vai kovemmat varret? Minulla ei ole suurta määrää varsia eli ei riitä kuin yhteen kokeiluun. Että kompostiin😵💫, ihan on tuskanhiki ottalla😥.
Nostin tänään maasta talvivalkkarin itusilmukylvöt. Oli siinä varmaan joukossa myös pieniä yksikyntisiä.
Nostetut oli pienestä ihan mukavan kokoisiin yksikyntisiin. En ollut tätä viljelystä kastellut ollenkaan, mut tänä kesänä on tullut muutamissa jaksoissa kasteleva määrä sadetta. Nää oli pakko nyt nostaa, varret oli kuihtuneet jo aika olemattomiksi, osan kaivelu meni arvauksen puolelle.
Talvivalkkarien kynsista laitetut kasvatukset on vielä vihreät, ei kiirettä niiden nostolla.
Sain Ruotsissa ravintolassa grillattuja itusilmupalluroita, mikä lie niiden nimi onkaan. Ne oli tosi herkullisia. Niissä oli viiden sentin varsi josta pidettiin kiinni kun sisältöä otettiin hampaiden väliin. Voisin kokeilla niitä kotonakin mutta siellä ne tehtiin hiiligrillissä.
Korjasin valkosipulit pois. Tasan 100 kpl. Lehdissä kuihtumisen merkkiä ja pitkälti kuihtuneetkin.
Ei liian aikanen korjuu, vaan kasvuston perusteella pikemminkin liian myöhäinen, mutta kun kalenteria katsoo niin en uskaltanut korjata aikaisemmin.
Päivitys 27.7 Myös palstan valkosipulit nostettu.
Katson yleensä itusilmukoista nostoajankohtaa (jätän niitä yksittäisiä kasvamaan). Näihin aikoihin usein olen nostanut, mutta nyt itusimut ovat vielä ihan keskentekoisia, niin arvelen noston menevän reippaasti elokuun puolelle, toiselle viikolle ehkä.
Mistä te arvioitte oikeata nostoaikaa?
Oon nostannu muutamia ruoanlaittoon,aika pieniä vielä ovat ja paksu kuori kynsien päällä.Naattien nokat jo pikkusen kellastuneet,mutta johtuu varmaan kuivuuesta.Oon nostannu noin puolivälissä elokuuta,kattoa nyt koska nostan.
Sen olen huomannut että jos nosto on liian myöhäinen niin valkosipuli ei säily. Liian varhaisen noston haittoja en vielä ole kokenut. Viime vuonna nostetut (ei myöhään nostetut) on vielä ihan syömäkelpoisia. Ei itäneitä. Hiukan vhreään vivahtavaa sipulin ytimessä.
Jos sipulit käyttää nostovuonna, niin liian myöhäisellä nostolla ei ole mitään haittaa, oletan. Olisin voinut itsekin tehdä niin että jättänyt osan vielä maahan, mutta en hoksannut.
Tässä puutarhanetin virallinen vastaus eräälle kysyjälle. (Itse kiinnitin vastauksessa huomioni tähän lauseeseen:-Ensi kerralla voit korjata valkosipulisatosi naattien vasta aloittaessa kellastumistaan-)
Kysymys:
Nostin valkosipulit maasta ja kynnet haroittaa ilman yhtenäistä kuori kerrosta.
Olikohan sipulit liian kauan kasvamassa. Varret olivat ihan täysin kellastuneet ja nuutuneet
Sipulit ja kynnet ovat isoja ja komeita.:
Vastaus:
Liian myöhäinen valkosipulin korjuu altistaa lähinnä vain naattihomeelle, joten en usko ajankohdan olleen syy kuorikerroksen vähyydelle. Oletko varma ettei kuorikerros ole vain lähtenyt nuutuneen lehdistön myötä pois? Periaatteessahan kuorikerros lähtee lehteä vetämällä pois ja jos nosto tapahtuu naattien jo täysin kellastuttua, niin sipulin kuorikerroskin saattaisi samalla tulla poistetuksi.
Onneksi sipulisi joka tapauksessa ovat isoja ja komeita - kuivata ne nyt lämpimässä, kuivassa ja ilmavassa tilassa ja nauti sadostasi talven mittaan. Ensi kerralla voit korjata valkosipulisatosi naattien vasta aloittaessa kellastumistaan (tuleentumista voi tarvittaessa jouduttaa taittamalla naatit etukäteen).
Palstan hiekkamullassa täysin auringossa kasvaneet hakaisijaltaan n. 5cm. Selvästi isompia kuin kotona hiesussa ja ei niin hyvässä auringonvalossa kasvaneet, jotka paljolti 4 cm kokoisia. Molemmat kasvaneet mansikkamuovissa. Alkujaan ajattelin että en kastele palastan sipuleita ollenkaan, mutta tuli kuitenkin lirautettua vettä jonkin verran. Kasvoivat kuitenkin niin että kellastunutta lehteä oli enemmän tai vähemmän näkyvissä koko ajan.
Tuli vielä mieleen tuosta nostoajasta, että sää on tänä vuonna ollut tosi erilaista Suomen eri osissa, joten ei voi päätellä kaikkea toisten nostoajoista. Esim. minä täällä länsiosissa olen poiminut hyvää lakkaa pakastimet täyteen ja mustikkaakin olisi metsät täynnä. Perunat paljolti kuivi penkkeihin henäkuun aikana.
Nostin penkin päästä muutaman ennen sadetta. Kiire on saada loput ylös, nyt on oikea aika tällä kasvupaikalla, savimaa ja pohjakosteus vaan nousee
Nää menee syöntiin siksi tappiin katkottu. Muuten jätän 30 cm varret Yli 5,5 cm kokoisia
Tänään just mietin et pitäiskö alkaa talvivalkkareiden nostot. Koenoston tein joku aika sitten ja sillon oli vielä kynsien kuoret sellaset paksut.
Huomenna teen uusintakoenoston ja jos siltä vaikuttaa niin kaikki tai ainakin selkeesti kuivettuneet varret ylös heti.
Luulen, että nosto täällä menee lähemmäs kuun loppua. Itusilmut edelleen tiiviisti kiinni. Odotan, että tuleentuvat aueten. Mun kokemuksen mukaan siinä kohtaa itse sipulikin jo valmiimpi eikä enää kovakuorinen.
Jostain syystä tänä vuonna itusilmuista ei voinut lukea oikeaa nostoaikaa samallalailla kuin aikasemmin oon myös tehnyt. Nyt kun nostin valkkarit niin vain ihan muutamassa oli itusilmut aukeemassa. Itse valkkarit oli vielä kivasti kasassa, ei ollut auenneita kynsiä niinkuin mulla yleensä on useita joukossa. Varsista näki itusilmuja paremmin että valmista taitaa maan alla olla.
Mulle oli nyt just oikee nostoaika.