Tämmönen löyty,naatit ja varsi oli jo keltaset.Eioo vielä liian iso,pieniksi taitaa jäähä tänä kesänä ku on ollu niin kuivaa.
Muistaakseni minulla oli viime vuonna semmoinen harha-askel, että annoin niiden kukkavarsien kehittyä pidempään. Vaikka olisihan se löytynyt Googlella heti että pienentää sipulin kasvua. Pieneksihän ne sipulit jäikin.
Tänä vuonna poistin kukkavarret heti kun niitä vaan havaitsin ja myös tästä eteenpäin.
Minun mielestä Valtsun valkosipulit näyttää siltä miltä ne minunkin mielestä pitäisi näyttää, siinä vaiheessa kun nostetaan maasta.
Tuo ettei sipulin yksittäisessä lohkossa olisi varsinaista kuorta, vaan semmoinen “nahkamainen” kerros, niin joku täällä lienee maininnut että siitä kuitenkin tulee sipulille hyvä kuori säilytyksessä, ja niin siihen tuleekin.
Yllättävän isoiksi kasvovat kuivasta kesästä huolimatta.
Osa sooloista hyvän kokosia.
rastas,kompostilla,hiilenpalasilla ja kanankakalla.Kesällä nokkosvesi ja reilusti ruohosilippua penkin päälle
Minä nostin kaikki valkosipulit jo heinäkuun 30. päivä, kuten yleensä teen. En uskalla jättää niitä yhtään pidempään, sillä kosteat kelit aiheuttavat sipuin harmaahomeen eli Botrytis porrin leviämisen varsistoon ja lopulta sipuliinkin. Nytkin sipuit oli jo ihan hyvän kokoisia, joten tuskin pari viikkoa olisi niitä suuresti kasvattanut. Valkosipulit on meillä säilyneet ihan hyvin ja vieläkin on viimevuotisia, jotka on ihan syötäviä, mutta ei tietenkään yhtä mehukkaita kuin uudet.
Minä putsaan ja tarkistan valkosipulit aika huolella noston jälkeen sipulikärpäsen toukkien ja homeiden varalta ennekuin laitan ne autotalliin kuivumaan. Tikkaisiin on kiinnitetty puhallin, joka kierrättää ilmaa ja varmistaa kuivumisen.
Kun lehdet on kuivuneet katkaisen varret n. 30 cm pitkiksi ja kuorin kukkavarret ja tarkistan ettei siellä välissä ole piileskellyt kärpäsentoukkia tai ole harmaahometta. Koska minulla on parikymmentä eri lajiketta, niputan sipulit lajikkeittain kumilenkeillä ja tuo kukkavarsi on siihen hyvä. Tässä vaiheessa lajittelen myös niput, niin että täysin priimat, joita voi käyttää istukkaina on erikseen. Minulla on neljän vuoden kierto valkosipulipenkin paikan kanssa ja silti en ole päässyt eroon siitä sipulin harmaahomeesta. Ei sitä paljoa ole, mutta muutamankin sipulin heittäminen pois harmittaa.
Kun kukkavarret on muuttuneet keltaisiksi katkon ne ja vielä haistelen sipulit ennekuin pakkaan lajikkeittain paperipusseihin. Harmaahomeen saastuttamassa sipulissa on makeahko tuoksu, minkä erottaa hyvin.
Noissa koreissa ei siis ole meidän koko sato vaan niitä on kuivumassa levitettynä pöydälle ja pystytettynä kukkamaljakoihinkin. Olen vähentänyt lajikkeita ja istutusmäärää hulluista vuosista, mutta vieläkin taitaa olla vähentämisen tarvetta. Viime syksynä istutin 556 kynttä ja nostaessa mietin, että 300 on maksimi, mihin pitää pyrkiä. Jos alkaisi panostamaan laatuun eikä määrään ja kumminkin noita jää aina syömättä, vaikka olen niitä lahjoittanut ja myynytkin.
Niin, tämä valkosipulin oikea korjuuaika-kysymys lähti osaltani liikkeelle siitä, kun kysyin pari vuotta sitten, että miksi valkosipulin pinta on tummunut. Joskus tammikuussa huomasin tuota. Siis näkee silloin kun valkosipuli oli kuorittu. Kukaan ei sitten osannut vastata siihen. Ainakaan mitään järkevää. Jouduin sitten pakastamaan nuo valkosipulit että ei edennyt tuo tummuminen. Näin ainakin oletin että tummuminen olisi jatkunut.
Oletin että tuo tummuminen olisi seurausta siitä, että nostin sipulit liian myöhään maasta. En välttämättä olettanut oikein.
Tässä minun “luomuvalkkarit”, en istuttanut syksyllä mitään vaan nämä on maahan jääneitä. En hoitanut mitenkään mutta annoin kasvaa ja nyt suurimman osan nyhdin pois, saattoi vielä jokunen jäädä. Pieniähän ovat mutta tulee syötyä. Nyt pitää vain syksyllä muistaa laittaa edes itusilmut maahan että kanta säilyy.
Minä nostin valkosipulit eilen. Aika isoja tuli. Jätin tahallani yhteen penkkiin itusilmut sipuleihin, ja niissä maassa olevat sipulit jäivät ihan pikkuisiksi. Tosin kasvupaikkakin oli niillä varjossa. Aion kokeilla tehdä marinoituja valkosipulinkynsiä.
Eilen istutin talavivalakkarit.
Eilen aamulla ajettiin räntäsaderintaman läpi puuhamaalle, missä oli onneksi iltapäivällä aurinkoista. Sain maan muokattua ja valkosipulit istutettua. En ihan saanut supistettua istutusta suunnittelemaani 300 kynteen vaan maahan meni 424 kynttä. Lajikemääräkin pieneni hieman ja nyt niitä on tasan 20.
Isot on Geneseellä valkkariviljelmät. Mä laitoin tänään vielä loput yksikyntiset maahan, oliskohan niitä sinne mennyt kolmisenkymmentä. Aikasemmin oon laittanut vähän isomman satsin mut hyvin maltillinen sekin oli.
Vaikuttaa siltä että jätän tähän, en laita yhtään erillisiä kynsiä enää vaikka matskua olisikin.
Jospa yrittäisin vaikka säilöä niitä kynsiä. Oon joskus säilönyt mut lopputulos ei ollut herkkua. Jos jollain on antaa ohje jolla saa koostumukseltaan ja maultaan sellasia kynsiä joita markkinoilta saa ostaa niin mielellään otan vastaan.
Minä olen viipaloinut kynnet ja kylmäsavustan niitä ja sen jälkeen kuivaan. Kylmäsavustettujen ja kuivattujen chilien kanssa niistä tulee tosi hyvää maustetta. Olen rouhinut ne kuivina ja pakannut maustemyllyyn. Joihinkin myllyihin olen lisännyt myös karkeaa suolaa.
Pelkkään hunajaan en ole koskaan säilönyt kynsiä, vaan tein säilykettä missä oli myös omenaviinietikkaa hunajan lisäksi.
Taisi olla tähän tapaan tehtyä https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/191529/Hunajaiset%20valkosipulinkynnet/
Kiitos molemmille, Valtsulle ja Geneseelle vinkeistä. Ne on nyt tallennettu ja tulostettukin. Sateisen päivän puuhaksi kivaa makukokeilua
Valkosipulit istutettu.
155 kynttä. Vuokrapalstalle koska siellä kasvoivat jonkin verran isommiksi. Lisäksi pitää alkaa toteuttamaan palstalla jonkinlaista vuoroviljlyä, ettei ole perunaa/porkkanaa koko ajan, vaikka maalaji onkin juuri niille kaikkein sopivin…
Nostinpa sitten eilen vielä maasta valkkareita, niitä aina vaan tuntuu löytyvän. Nää olin jo melkeen unohtanut. Lähinnä isoja ja vielä isompia yksikyntisiä, joukossa myös aika isoja kynnellisiä. Melkeen kaikissa oli jo uutta kasvun alkua. Jonkun verran laitoin takasin maahan sinne mistä niitä nostinkin.
Tänään otin isoimmat yksikyntiset talteen jääkaappiin, meinaan paahtaa niistä uunissa lisukkeen ens viikonlopun sapuskalle kun on taas lapsenlapsetkin syömässä. Lopuista tein marinoituja valkosipuleita. On siellä hunajaa marinadin joukossa
Oon vasta nyt istuttamassa talvivalkkareita, on ollut niin järjetön kiire töiden kanssa että en oo muka aiemmin ehtinyt. Saas nähdä kuinka käy, ehtivätkö juurtua edes lehti/olkipeiton alla…
Kynsiä haeskellessa löytyi tämäkin kesällä talteen laitettu ihmetyksen aihe: n. 10 cm korkeudella varressa olevat kaksi kynnen näköistä pullistumaa. Onko kellään muulla ollut tämmöisiä ja mistähän voi johtua? Aleksandra on lajike.
Minusta taas Alexandran on just niitä joihin tuo tulee.Sain asiakkaalta Alexandran kynsiä, hänellä oli tullu kaikkiin varsiin kynsiä edellis kesänä .
Mulla tuli viime kesänä vaan yhteen varteen kynsiä.
Oikaskoon viisaampi jos puhun parturia(palturia )
Kiitos vastauksista kaikille! Mulla noi on selkeästi kynnen mallisia, eikä kukinto kuten tuossa linkatussa blogissa, mutta voihan se silti kasvustressistä johtua? Viime kevään kelit oli aikamoiset.
Hyvä kuulla että tuommoiseen olette te muutkin välillä törmänneet. Itse en ollut kuullut enkä nähnyt moista ennen. Nyt on valkkarit (120 kpl) maassa. Tuosta mutantista en ottanut istukaskynsiä vaan pääsee lautaselle pikapuolin.
En ole ihan varma voiko kaikkia keskelle varsia kasvaneita itusilmuja pitää kasvuhäiriönä, sillä se on tyypillistä Artichoke ja Silverskin kasvuryhmien lajikkeille, jotka etelämpänä kasvavat kukkavarrettomina. Täällä pohjoisessa ne yleensä tekevät sellaisen lyhyen kukkavarren ja ja itusilmut keskelle vartta tai joskus ihan kunnollisen korkean kukkavarrenkin ja vähemmän sellaisia letitettäviä sipuleita.
Aleksandra nimellä kulkee Suomessa monta eri lajiketta, joita muutama vuosi sitten yksi harrastaja Facebookin valkosipuliryhmässä keräsi muilta ryhmän jäseniltä ja kasvatti todeten, että monet poikkesivat toisistaan suuresti. Tällähetkellä ei siis ole tietoa, mikä niistä olisi aito ja oikea Aleksandra, mutta sen pitäisi olla normaalin kukkavarren kasvattava Rocambole tai Marbled Purple Stripe kasvutyypin lajike, eikä tehdä itusilmuja keskelle vartta.
Minulla on parina vuoten ollut tuon Itusilmän valkosipulin näköisiä yleensä normaalin kukkavarren kasvattavissa lajikkeissa ja se on selkeästi ollut jokin kasvuhäiriö. jossa kynnet alkavat muodostua vähän varren yläpuolelle. Joskus on siellä juuressa ollut pari isoa kynttä ja varressa heti sen yläpuolella pari pienempää, niin että se sipuli on ollut ihan pullokurpitsan muotoinen. Yhden kerran siinä sipuliosassa ei ollut kynsiä ollenkaan vaan pelkästään monta kerrosta kuoria ja ne kynnet oli siellä vähän ylempänä ja se varsi jatkui siitä normaaliin kukkavarteen. Tuossa Itusilmän kuvassa näyttäisi myös, että kynsien yläpuolella kukkavarsi on jatkanut kasvuaan. Niillä pehmeäkaulaisilla, jotka tekevät varsisipuleita, se kova varsi yleensä päättyy niihin varressa oleviin itusilmuihin.
Minun Alexsandra sipuleissa ei ole koskaan ollut keskellä kasvaneita itusilmuja (en ainakaan muista). Kasvattanut olen niitä kauan, vuosikymmentä en muista varmaksi mistä alkaen ehkä 80-luvulta asti. Silloin ei tainnut muita lajikkeita olla tarjolla.
Alkuun kasvatin kyllä tavallisia valkosipuleita. Niillä kylmäkäsittely ensin kevättalvella jääkaapissa, sen jälkeen sipulit laitettiin kosteaan hiekkaan pesuvatiin jossa kasvattivat jo juuret. Sen jälkeen irroitettiin sipulista kynnet ja istutettiin maahan kesän alussa.
Nyt minun kasvatus on hiipunut, itusilmuja vielä kylvin syksyllä maahan.