Valkosipuli, Allium sativum (alkaen 1.4.2021 ->)

Jäljellä olevista valkosipuleista (n.40) ehkä n. 20% on alkanut lykkäämään vihreää. Kun aukaisee sipulin, niin joka kynsi ei kylläkään työnnä vihreää.
Joko tämä on normaalia tai sitten sälytyslämpötila on minulla väärä. Senkin virheen tein ehkä että olivat jossain välissä huonelämpötilassa ja sitten taas vein viileämpään n. +12 astetta.
No eipä tässä mitään katastrofia ole tullut. Itse asiassa “löysin” nämä sipulit, en muistanut niiden olemassoloa, ja luulin että ovat loppumassa.

Talvivalkkarit alkanut tekemään kukkavartta. Sinnittelen ja koitan pitää maassa ensi kuun loppuun. Tällä kertaa teen kuitenkin sitä ennen muutamia koenostoja ja katson miltä sipuli näyttää. Nahkamainen kuori ei saa olla liian “kiinteä”. Myöskin voi sitä katsoa onko kynnet mitenkä muodostuneet ja irtautuneet toisistaan.
Jää nähtäväksi.

Talvivalkkareidsa kukkavarsia, ei ennen ole näin aikaisin ollut, vyöhyke 4/5 ja järvi  jäässä vieresssä on luonnollinen hidaste pitkään.

Kurjenkaulat on nyt katkottu. Yllätti täysin tämä aikataulu. Tästä nähdään miten herkkä luonto on pienillekin “ratkaiseville” ilmastonmuutoksille. Ihminen itse huomaa juuri mitään, mutta kasvien aikataulut menee ihan sekaisin.

Mulla myös oli kurjenkauloja ilmestynyt yksikyntisistä istutettuun riviin. Tänään huomasin. Kurjenkaulat ei oloe vielä mutkalla eli ihan vastikään ovat tulleet, mutta aika aikaisin. Tosin en pysty nyt vannomaan mihin aikaan ne kurjenkaulat on aikasemmin ilmestyneet. Luulen kummiskin että vasta heinäkuun puolella, eli ehkä viikon tai kaks nyt aikaisemmin ? 

IMG_0352
Kemijärveläistä kantaa :kissing_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Voi mahoton👍
Nopeaa on ruuanlaitto, ei tartte monia kynsiä putsailla

2 tykkäystä

Valkosipulit nostin n. 10.8. Oli liian myöhäinen aika, osa sipuleista oli alkanut avautumaan. Kylvin pääasiassa näitä sipuleita/kynsiä uutta satoa varten.

Luin hiljan että aurinkoisessa paikassa valkosipulisato voi olla valmis jo heinäkuun puolella.

Tavoite tänä vuonna oli korjata sato kuun vaihteessa heinä/elokuu.

MInä lasken enimmäkseen vihreiden lehtien määrää ja pyrin aloittamaan noston kun jäljellä on 5 lehteä. Tänävuonna aloitin nostamisen pari viikkoa aikaisemmin kuin yleensä ja heinäkuun viimeisenä päivänä kaikki roikkuivat puhdistettuina kuivumassa sisätiloissa.

Kuihtuvista lehdistä ei osaa tehdä juuri mitään päätelmiä. Ainakin minun täysin auringossa kasvavissa sipuleissa oli kuihtuvia lehtiä kesäkuusta asti. Tuo vaikuttaa paremmalta että laskisi niitä vihreitä lehtiä. Ainakin tarkkailisi.

Tein kesällä koenostoja ja tähtäsin kuun vaihteeseen, joka olisi oikeasti ollut se viimeinen nostoaika.