Onko valkosipulin kasvattajat nostelleet jo sipulit?
En oo vielä. Mulla ei kurjenkauloissa oo vielä kukinta lähellä, yleensä tähän aikaan muistaakseni aukeilevat. Yhen sipulin koenostin joskus ehkä viikko sitten ja se oli pieni rääpäle . En oo vielä käyttänyt sitä joten en tiiä olisko jo ollut nostokypsä. Oottelen nyt vielä jonkin aikaa kummiskin.
Eioo,aattelin kyllä että kohta pitäs kattoa onko kokoa.Kurjenkaulat leikkelin pois reilu vookko sitten.Muutaman jätin,että saapi itusilmuja taas.
Kova kuin kivi vielä sisältä, pikkulusikalla kaivelin kynnet irti maustekurkkuihin.Tuon on mökiltä, pitää tehdä pihaltakin koenosto.
Tein pestoa itusilmuista ja söin jo. Osan annan kasvaa, nämä nostelin, pieniä ja tulisiakukkapenkeistä ja kasvatan kokoa vedessä. Ripottelen ylimääräisiä itusilmujs syksyllä kukkapenkkiin.
Minä laitoin eilen valkosipulin kynnet multaan ihan pystöön. Saa nähdä onnistuuko.
Kuulemma valkosipulin varretkin voi syödä.
Mitä lajiketta sinulla nuo?
Alexandraa n. 180 kpl.
Mulla Kemijärveläinen kanta,en tiiä oikiaa nimiä,mutta tulee valtavat kynnet,ja mehukkaat.
Ei kyllä tuu tänä vuonna isoja valakkereita.
Nostin kaks syöntiin ja ei kyllä oon samassa koossa ku muina vuosina.
Kohta pitää jo nostaa kuivaamaan että saapi maahan ja ehtivät juurtua ennen pakkasia.
Eilen mökillä nostettiin ennen sateita, yksi taimilaatikollinen. Isoja tuli, kovasti on pitänyt kastella. Kotona pienempiä enemmän, kerran viikossa kasteltu.
Upeita isoja valkkareita !
Mulla on tänä vuonna tosi pienikokoisia. Vaikka kesäkuun satoikin joten kosteutta saivat hurjasti normaalia enemmän, niin heinäkuun kolmekymppiset helteet oli niiden kasvulle näköjään liikaa. En kastellut niitä yhtään joten pieniksi jäivät.
Ne hajavalkkarit joita nousee kasvimaalla entisiltä kasvupaikoilta on vielä nostamatta. En odota isompia sieltäkään, eivät ole kastelluilla alueilla nekään.
Näköjään meni kaksi viikkoa, kun varret alkoi kasvamaan.
Nyt päätin laittaa ne parvekelaatikkoon.
Ne oli tehnyt hyvät juuret.
Nostin tänään nitkahtaneet solot,osa oli hyvän kokosia.
Ens viikon alussa nistan kaikki,toivottavasti on sateettomia päiviä ennen sitä.
On ne nättejä.
Järjestelin omat pohjoisen👍 punaposkeni omaan kotiinsa. Tuppaavat nostossa sekoittumaan.
Mä söisin ![]()
Solot syödään.
Tilasin luomumyyjältä 1 kg Alexandraa. On tarkoitettu syötäväksi, mutta käytän syksyn istutuksiin. Kolmas vuosi tällä tavalla menossa.