Valkosipuli, Allium sativum (alkaen 1.4.2021 ->)

Kyllä ne saa valoa monta tuntia.

Pidin jonkun aikaa ne alussa jääkaapissa. Sitten istutin ne parvekelaatikkoon. Nyt ne on etelä puoleen olohuoneen ikkunan
edessä.

Kuulemma isot kynnet tekee kynnet sipuliin, mutta pienet ei.

Minulla on espanjan valkosipulit.

Valojakson pituus vuorokaudessa vaikuttaa useimpien sipulikasvien sipulin muodostumiseen. Keväällä kun valoa on alle 12 tuntia vuorokaudessa, ne kasvattavat lehtiä ja kun päivä pitenee, ne alkavat muodostaa sipulia. Suurin osa valkosipulilajikkeista vaativat tämän valon määrän muutoksen ja siksi niitä ei voi kasvattaa päiväntasaajan lähellä olevalla trooppisella vyöhykkeellä. Eli jos haluat sisällä kasvattaa valkosipulin tähän aikaan vuodesta, tarvitset kasvivalaisimen ja sillä pidennät valojaksoa.

Kynsiksi jakaantuminen vaatii suurimmalla osalla valkosipulilajikkeista kylmän jakson ja siksi keväällä istutettavat yleensä kylmäkäsitellään pitämällä muutaman viikon jääkaapissa ennen istutusta. Kynnen koko saattaa vaikuttaa myös jakaantumiseen, mutta isokaan kynsi ei yleensä tuota jakaantunutta sipulia ilman kylmäjaksoa. Hyvissä oloissa pienetkin voivat jakaantua ja tuottavat pienen sipulin, missä on pienet kynnet.

1 tykkäys

Minulla on ollut monta vuotta kolme kasvilamppua.
Nytkin kaksi lamppua antaa valoa olohuoneen ikkunan edessä.

Tänään leikkasin yhden pitkän lehden.
Päätin syödä koko lehden ja kurkkua poltti. :squinting_face_with_tongue:

Pilko seuraavalla kerralla ja lisää ruokaan vähän, loput laita folioon pakasta, on tuju maku.

1 tykkäys

Valakkarit istutettu,70 kynttä ja 47 soloa.

4 tykkäystä

Iso kynsi riisuu ja se pienenee.

Tänään maistelin taas yhden lehden, mutta ei polttanut kurkkua.

Muten syvälle itusilmut istutetaan?

2-5 cm syvyyteen.

2 tykkäystä

Kiitos! :+1:

1 tykkäys

Iso kynsi oli tehnyt vain runsaasti juuria.
Pienessä kynnessä on vahva kasvu, sillä ei ole kiire, niin kuin isossa kynneessä. Saa nähdä voittaako pieni isomman!

186 valkosipulinkynttä istutettu.

4 tykkäystä

Muutama päivä sitten testasin yhtä kynttä onko se tehnyt sipulin ja kyllä oli aloittanut.
Eli pienet kynnet voitti isot kynnet. Isot ei tehneet mitään.

Terveisiä valkosipulipenkistä. Kasvuunlähtö näyttää hyvältä näinkin aikaisena keväänä.

7 tykkäystä

Satakunnassa myös valkosipulit nousemassa.

4 tykkäystä

Mä tein syksyllä talvivalkkareille istutuspaikan uusiksi ja istutin täyteen kynsiä. Jätin tarkoituksella laittamatta siihen sivulaudan, ennen siinä on ollut 2 isoa laidallista kasvatuslaatikkoa peräkkäin.

Tänään aattelin muualla pihassa tehdä nopeen pihapuuhan poistamalla yhen aikansa eläneen kasvatuslaatikon kokonaan vahvuudesta. Poistaa lahot sivulaudat, Lapioida mullat pois ja tasata maa siistiksi. Siinä on joskus vuosia sitten ollut myös valkkarin itusilmuja kasvamassa.

No lyhyesti, suunnitelma muuttui lennosta ja nyt mulla on tuplakokoon laajennettu valkosipulipenkki uusine istutuksineen ja edelleen se “nopee poisto” hoitamatta. Hirvee määrä valkkarin sipuleita siinä oli :open_mouth:

8 tykkäystä