Tällaistakin täytyy tulevana suvena kokeilla. "Koristeelliset lehdet ja violetinsävyiset kukat maistuvat voimakkaasti valkosipulilta. Käytetään ruuanlaittoon, mm. voileivän päälle ja salaatteihin".
Kokemuksia kehiin!
Tällaistakin täytyy tulevana suvena kokeilla. "Koristeelliset lehdet ja violetinsävyiset kukat maistuvat voimakkaasti valkosipulilta. Käytetään ruuanlaittoon, mm. voileivän päälle ja salaatteihin".
Kokemuksia kehiin!
Mistäs olet tuollaista hommannut? Siemeninä vai?
(Eihän sattuis ylimääräisiä olemaan???)
Sitä kysymääsi kokemusta ei ikävä kyllä (tästä) löydy, mut joskus jossain ko.kasviin törmäsin, hinta vaan oli kovempi kuin kiinnostus silloin.
Joyseedsiltä tilasin. Siemeniä on pussukassa arviolta nelisenkymmentä, eli muutamasta voin tehdä vaihtaria.
Paulastiina,olen ostanut valkosipuliyrtintaimia kauppilan puutarhakeskuksesta, hintaa en kyllä muista.Meillä on ollut jo kaksi kesää niitä ja olen tosi ihastunut siihen.Olen pitänyt sitä ruukussa aurinkoisella terassilla, kastellut sitä kastelulannoitteella kerran viikossa.Kasvi ei pelkästään maistu hyvältä se on lisäksi kaunis ja tuntuu olevan helppohoitoinen.Onko sinulla niitä siemeniä vielä,olisi kiva kokeilla kasvatusta alusta alkaen.Pistin viimevuotiset taimet autotalliin talvehtimaan,kaikkee täytyy kai kokeilla!
onneksi on tieteelliset nimet. tulbaghia violacea on minulle tulossa korpikankaalta juurakkona tai sipulina tai mukulana, näen sitten, kun paketti on kotona.
suomenkielinen nimi luettelossaan on kuvernöörinkukka. - se valosipulisuus minut vietteli:-)
Minä jo ylimääräisistä valkosipuliyrtin siemenistä kerkesin luopua, mutta Joyseedsiltä löytynee. Keväämmällä, kun nyt näkee, montako itää, voidaan katsella taimien kohtaloa.
Tuotahan on ihan pakko saada kokeiluun, kuulostaa hyvältä
vähän itkettää,oli läpimätä valkosipuliyrtti odottamassa mua autotallissa!Ei siis talvehtiminen onnistunut!Ei auta muu kuin taas ostaa uusi.
Kuvernöörinkukkaa (violettikukkaista) kasvattelin minäkin vuosikaudet ruukussa: kesällä ulkona, talvella kuiviltaan viileässä. Se lisääntyi ja lisääntyi; lopulta oli puolenkymmentä 30-senttistä ruukkua täynnään kuvernöörinkukkaa. Sitten en enää jaksanut, vaan heitin kaikki mäkeen. Nyt piti saada sitten viime keväänä valkokukkainen uusi alku. Huh huh…
Mulla varmaan oli se kuvernöörinkukka koska oli violetti- kukkainen.Täytyy siis ensi talvena kokeilla taas ja toivoa että tulisi riesaksi!
postista kuvernöörinkukkani (ja kaikki muutkin tilatut) hain. juurakoiksihan ne osoittautuivat. viisi oli pakattu pussiin. komeita olivat ja kaikista pilkisti ihan vähän vihreätä vasta. kaksi jätin kotiin ja ruukutin ne jo, loput menevät huomenna mökille. - mukava valkosipulin tuoksu on keittiössä, vaikka en tänään vielä olekaan tehnyt ruokaa:-)
Mites Paulastiinan valkosipuliyrtit?
Niistä mulle tulleista siemenistä iti kaikki 2, kovin ovat reppanoita alkuja edelleen. Yhtä lehden kärkeä maistoin, ja totta tosiaan se maistui valkosipulille. Ja silloin kun kylvin, niin ne siemenetkin kastuttuaan tuoksui tosi mahtavasti.
Vielä kylvämättä
Auts!
Tämän Tulbaghia simmleri ''''Alban'''' kukka on kaunis ja tuoksuu hyvälle.
Jorman laittama kaunis kuva Tulbaghiasta pääsi tänne sen omaan jo olemassaolleeseen ketjuun. Kuukkeloin kasvia ja totesin sen suomenkielisen nimen olevan myös Kuvernöörinkukka, ja kutsuttiin sitä myös eteläafrikkalaiseksi valkosipuliksikin
Siis vihannekset ja juurekset? Ihmetellä täytyy…
joo,kait?
Ruotsista ostin omani joskus aikoinaan ja syötävien yrttien osastolla oli myynnissä
mauste/yrtti se taitaa pikemminkin olla. ja semmoisena aivan erinomainen. punakukkainen ainakin. tuota sinun jo ykkössivulla kertomaasi valkoista versiota en tunne.
kerrot siellä myös, että punainen sinun hoidossasi levisi ja lisääntyi, niin että kyllästyit. - olen luvannut juurakon paloja nyt niin monelle, että ei taida minulla päästä liiaksi leviämään. sukupuuttoon en anna sen hävitä; kovasti siihen tykästyin tänä ensimmäisenä kesänä.
Kyllä olette varmaan oikeassa, taitaa kuulua tuonne mausteisiin ja yrtteihin. Tein äsken vielä uusintakuukkeloinnin siltä kantilta katsoen. Siirrän tämän koko ketjun sinne