Tämän Alban lehdet eivät valkosipulille maistu eikä tuoksu. Kukinnon tuoksu sen sijaan on makea ja raskas, tulee valkolilja mieleen enemmänkin. Siksikään en tätä mausteisiin enkä yrtteihinkään sijoittaisi. Koristehan tämä on ja vieläpä hyvä sellainen; siksi pistäisin sen kukkamukuloihin ja -sipuleihin, vai mikä se oli…
Hmm, nyt täytyy kääntyä jo Raakin puoleen - hänellä kun on niin valtaisa kokemus kaikenmaailman kasveista niin elättelen toiveita että myös tästä. Malttakaahan, kyllä tähän selko saadaan, itseäkin kiinnostaa jo kovasti tämä mahdollinen jakautuminen punaisen ja valkoisen välillä.
eikös noissa molemmissa ole kyse violaceasta eli punakukkaisesta niin kuin minä sitä kutsun. alba voi sitten olla ihan oikeasti pelkkä koriste eikä kelpaa ruokapöytään. - ja taimian sivulla ainakin on virhe: tuoksuu se punainen. lehdet haisuavat ja jopa juurakot tuoksuivat silloin, kun niitä istutusvaiheessa käsittelin. jälkihaisusta en osaakaan sanoa mitään, kun valkosipulia käytän paljon ja säännöllisesti:_)
kibuvitsi on aikoinaan laittanut vanhalle puolelle kuvan omasta hankinnastaan. pakko on myöntää, etten varmaksi osaa omalta näytöltäni sanoa, onko siinä violetti vai valkoinen kukka.
Nonniin, tilannetiedotus: Raakki vastasi kyselyyni ja pahoitteli ettei tiedä yrteistä niin paljon että voisi auttaa tässä asiassa. Nyt vaan täytyy alkaa kaivamaan tietoja / eroavaisuuksia tulbaghia alban ja sen punakukkaisemman version suhteen. Jorma?
Tottakai itsekin siitä olen kiinnostunut, mutta aika vähän pystyn aikaa tutkimustyöhön nyt antamaan lähiaikoina (johtuen leivän suuhun tuovan työprojektini vaiheesta). Eli edetään nopeammin tai hitaammin tämän selvittelyn suhteen, mutta edetään kummiskin Yhteistyössä.
Löysin netistä kymmenittäin Tulbaghia-lajeja ja -lajikkeita, joita ei kaikkia parhaalla tahdollaankaan voi kutsua valkosipuliyrteiksi, samoin kuin ei kaikkia pelargoneja sanota piparminttupelargoneiksi, vaikka muutama sille tuoksuukin ja voidaan käyttää yrtin ja mausteen tavoin.
Löysin myös erään sivun, jossa eräs Matt kertoi omasta Tulbaghia simmleristään, jonka lehdet eivät tuoksu miltään, mutta kukat sitäkin paremmalta, eivät kuitenkaan valkosipulilta. Googlen kautta sen löysin, mutten osaa linkkiä laittaa, joten etsikää itse, jos kiinnostaa.
Joten ehdotankin, että kaikki Tulbaghia simmlerit, albat ja muut, siirretään koristekasvien joukkoon, etteivät vaan jotkut syö suihinsa kauniita kukkia... mitään hymiöitäkään ei näemmä tule tähän...;))
Nostetaan tätäkin hieman esiin, eli kaksi Garlic Grassia justiin ostin (Tulbaghia violacea) ja ihanasti tuoksuvat valkosipulille. Tarvii varmaan sinkoilla hakemaan lisää , valkosipulin jumalainen maku ilman ikävää jälkituoksua, näin lupaillaan lapussa!
älä mene ostamaan lisää. nauti hillitysti ja vain itse tänä vuonna, ensi vuonna voit tarjota sitten jo perheellekin. ihan niin kuin jorma ykkössivulla sanoo, lisääntyy… viime keväiset kaksi juurakkoa ovat nyt neljässä purkissa, kolme kussakin.
mai-lee, he-he! Sopii mulle! Ihanan tuoksuinen mulle uutuus.
Mulla kirjavalehtinen talvehti kuolleen näkösenä kuiviltaan kymmenessä asteessa, riemastui heti kasvamaan kun vettä sai. Nätti se on mutta haisuli, ei ilkeä lähellä pitää. Enkä vielä raatsi sitä juuri syödä, pistelen litulaukkaa kitaan sen sijaan kun se kerran ymmärtää kukkapenkissäni kasvaa. Helppoa valkosipulia, sano.
Hei, mistä ostatte tätä Garlic Grassia? Saiskohan ihan puutarhamyymälästä?
Täällä on ainakin siemeniä.
Kiitos Paulastiina. Täytyypi ruveta tutkimaan sivuja.
minä ostin omani juurakkoina korpikankaalta. näytti olevan tämän kevään luettelossa myös.
Tuhannet kiitokset, Mai-lee. Laitoin heti tilauksen menemään.
Keskiviikkona oli juurakot postilaatikossa. Jess!
Valkosipuliyrtti kukkii.
Neuvoa tarvitaan - saanko valkosipuliyrtin menemään sisällä talven yli, vai olisiko parempi laittaa valeistutukseen ulos - aavistan, että paras vaihtoehto olisi talvettaa viileässä, mutta kun semmoinen paikka justiinsa puuttuu!
pihalla en ole kokeillut, mutta viime talven oli yksi ruukku talviviileässä mökissä ja toinen kotona ikkunalaudalla. molemmat selvisivät kevääseen ihan hyvin (satoakin uskalsi leikellä vähän pitkin talvea). - nyt ainokainen ruukku on vielä parvekkeella, kun sinne ei pakkanen ole vielä yltänyt.
Ai kun hienoa! On siis toivoa. Laitanpa sen tänään vielä nätempään ruukkuun ja annan vähän valohoitoakin. Kiitos mai-lee!