Toin oliivipuulta saamani valkosipuliyrtin viileään askarteluhuoneeseen talvehtimaan. Nyt siellä tuoksuu valkosipulille!
Nostin valkosipuliyrtit askarteluhuoneen viileästä viikko sitten kukkaikkunalle. Tänään maistoin pienen pätkän, ihana valkosipulin maku!
Terkut oliivipuulle!
Hei, olen Chali, uunituore palstailija joka rakastaa kasveja ja eläimiä.
Olen viime viikot ahminut neuvoja ja ohjeita tältä keskustelupalstalta.
Nyt kaipaisin neuvoja mitä teen tälle "heinälle" Tulbaghia violacea.
Suomenkielistä nimeä en tiedä.
Olen talvettanut sen keittiön ikkunalla, mutta nyt varret alkavat roikkua ympäriinsä.
Kasvi on vihreä mutta selvästi haalistuneempi kuin kesällä. Olen kastellut
ja lannoittanut, aurinkoa saanut rajoitetusti kun mokoma on suostunut paistamaan.
Odotanko kasvin viemistä ulos, leikkaanko alas vai jaanko juurakot ja
istutan uudelleen, mitä teen? Kesällä varret olivat terhakkaasti pystyssä.
Lehdet ovat todella hyvän makuisia, maistuvat miedolle valkosipulille, mutta
hengitys ei tuoksu valkosipulille. Käytän aina salaateissa ja maustan
oliiviöljyn lehtisilpulla. Tujua tavaraa mutta todella hyvää.
Tässä kuva jos onnistun sen lisäämään:
Tervetuloa Chali!! Valitettavasti en osaa sinua tuon valkosipuliyrtin (t.kuvernöörinkukan) kanssa neuvoa, mutta täältä taitaa löytyä oma ketju tuolle.
Luulisi tuon piristyvän, kun aurinkoa alkaa näkyä enemmän. Lannoittaa ei kai kannata talvella, kuten ei yleensä mitään kasveja paljoa tähän aikaan. Nimi on kuvernöörinkukka
Kiitos vastauksista.
Nyt tiedän mitä tuo "hyvänmakuinen" heinä on .
Pakko yrittää saada pärjäämään kevääseen.
Sain siemeniä ja onnistuin kasvattamaan siitä tuon pöheikön.
siirsin tuon mai-leen mainitseman keskustelunpätkän tänne omaan paikkaansa.
nimimerk chali kyseli toisaalla valkosipuliyrtistä… omani on paljon huonommassa kunnossa tällä hetkellä kuin hänen kuvassaan oleva. tänään juuri jätin sen kastelemattakin jo. vähän aikaa odottelen vielä ja sitten kumoan ruukun ympäriinsä, otan juurakot ja istutan ne uudelleen joko kaikki samaan ruukkuun tai jaan niitä useampaan, koska ihan varmasti sieltä löytyy enemmän kuin mitä sinne viime keväänä piilotin.
sitten vaan varovaista kastelua ja kun uudet versot ovat hyvässä kasvussa normaali lannoituskastelu. jos versoja kovin leikkelee suuhunsa, se ei jaksa kukkia. minulle kävi viime kesänä niin. siksipä luulen, että nyt laitan kahteen purkkiin, toisen suun ja toisen silmän ruuaksi.
Chali, laitoin sinulle tulemaan yksityisviestin, katsotko oikeassa ylänurkassa olevaa pomppivaa kirjekuorta, se löytyy sitä kautta.
ahaa, tätä se siirretty viesti-ilmoitus tarkoitti: muutaman jutun etiäpäin pääsi:_)
“…kyseli toisaalla…” jäi tarpeettomaksi, kun kerran uusi ketju löysi ns kotinsa
Pietarsaaressa Sundilta löyty kuvernöörikukan taimia, raidalliset lehdet!
Sieltä mie omani ostin (joka siis paleltui viime talvena) muutama vuosi sitten puutarharetkellä.
Ihanaa, että huomasin tämän ketjun! Valkosipuliyrtin nimi ylös ja pakko saada
Omani ostin juuri paikallisesta “maamieskoulun” kaupasta. Olen siitä aivan innoissani ja vaikka vasta kesässä ollaan, niin kyselen, miten olette sen talvettaneet? Itsellä on vaihtoehdot vähissä, niinkuin ne nykyään pakkaa olemaan eli keskuslämmitystalo tai kellari. Kellari taitaa olla liian koste, vai?
Talvetin omani autotallissa viileässä. Kastelin sitä muutamaan otteeseen ja hyvin pärjäsi. Koittaisin varmaan kellaria, kuivasta sisäilmasta en tiedä.
Nyt iski pienoinen kriisi. Yrttini on lähellä loppuaan. Sama tapaus on ollut minulla jo parisen vuotta.
Viime kesä oli katastoofi, 2/3 yrtistä kuoli pois. Nyt pienenpieni tuppo jäljellä, mutta ei näytä hyvältä.
Nyt puhutaan siis siitä joka tekee lilakukkia, raidalliset kauniit lehdet, Tulbaghia Violcea.
Mistä voisin hankkia siemeniä / juurakon / kasvin?
Tämä on meidän mielestä se ehdoton ykkös mausteyrtti.
Apua kaivataan!
Nyt jälestetään tätä kasvia,sattuuko kellään olemaan ylimääräisiä taimia,tuppaita ym josta saisi alun.
Kuuklettamalla ja siemenliikkeitä selaamalla ei tunnu tulosta tulevan.Kiitos kaunis jo ennakkoon.
ellei kenelläkään ole jakopalaa antaa, niin korpikankaalla sitä ainakin on nettimyyntiluettelossaan. (sieltä ostin omani, joka sen jälkeen on tullut jaetuksi enemmän tarvitseville.)
edit - jaa-a, ken tietäis. chali kertoo tulbaghia violaceasta (sama kuin korpikankaalla) - samaa itse kasvattelin aikoinaan ja kovasti hyvin se kelpasi ikkuna/parvekeviljelijöille
Totta,siellä on,mutta onko se tämä sama jota jäljitetään.Tuota myy tietääkseni taimena myös Kodinkukat.
^ missä siellä? En löytänyt vaikka miten yritin selata. Linkki sivulle?