Valkosipuliyrtti (Kuvernöörinkukka), Tulbaghia

kuvernöörinkukan nimellä on listalla…

^ Tuhannet kiitokset mai-lee!

Nyt meni Korpikankaalle tilaus. 
Mai-lee: iso rutistus ja kiitos!

Kävin äsken Plantagenissa Espoossa, ja siellä oli valkosipuliyrttiä myynnissä, sitä valko-vihreä lehtistä.
Hienot taimet, osa kukki. Tuli sitten ostettua jokunen planttu.

Kauppilasta ostin tämän valkosipuliyrtin tänään eurolla. Kiva löytö!

Viime vuonna ostin heräteostona marketin puutarhaosastolta Valkosipuliyrtin taimen. Kotona tutkailin, että mikäs se tämä tuttavuus onkaan. Ja itse asiassa tie johti silloinkin tänne googlen avulla. Halusin kokeilla talvettaa sen enkä tohtinut sitä juurikaan käyttää. Pari lehteä taisin maistaa ja kukankin annoin näyttäytyä ennen kuin pistin siltä tylysti pään poikki. Talvehti ulkovarastossa, jossa ~10 asteen peruslämpö ja ikkuna. Talven sen hoito oli ulkoistettu eli ei ollut itselläni. Sai varmaan vettä pari tippaa talvella ja keväällä oli hengissä! Nyt se on ollut taas kotona ja vaihdoin sille uutta multaa. Mielenkiinnolla odotan kuinka se kasvaa kesän aikana ja selviääkö taas seuraavasta talvesta ulkoistettuna. Tuo kasvi oli kirjavalehtinen.

Tänään löysin puutarhalta vihreälehtisen ja olihan se ostettava. Tuon kohtaloa en ole sen suuremmin suunnitellut, mutta täytyyhän sitä ostamiaan kasveja joskus päästä syömäänkin  :D .

Keskustelu aiheesta on vanha, mutta ehkä paikalla on heitä joilla on tai on ollut tuo valkosipuliyrtti. Kiinnostaisi tietää miten kasvit ovat voineet ja ovatko vielä hengissä.

Minäkin ostin valkosipuliyrtin taimen vuosi sitten ja istutin sen keskelle isoa ruukkua, jossa kasvatan yrttejä. Se oli syksyllä pakkasten tullessa vielä hengissä, joten siirsin sen omaan ruukkuunsa ja vein autotalliin. Helmikuussa siirsin sen sisälle ikkunalle ja aloin kastelemaan. Sehän teki heti pari kukkavarttakin ja kasvatti pitkiä hentoja lehtiä. Nyt se on parvekkeella ja vaatisi varmaan, että niitä sisällä kasvaneita lehtiä typistettäisiin, kun ne on niin velttoja.

Vähän on tullut sitä käytettyä. Pari kertaa olen silpunnut lehtiä dippikastikkeeseen muiden yrttien kanssa. Käytän paljon oikeaa valkosipulia, niin tälle yrtille ei ole oikein käyttöä.

Valkosipuliyrttiä menee meillä aika paljon.
Silppuan salaatteihin, maustan dippi-ja muita kastikkeita, maustan öljyä (talven mittaan sitä menee aika paljon) ja sitten vaan tomaatin päälle voileivälle. Se kyllä kuuluu meillä kaikkeen mihin lisätään muitakin yrttejä, esim. grilliperunat ja kun valmiit, laitan perunat kuumana yrtti-kaapris-sitruuna / viinietikkaan. Antaa ihanan maun se sössö :grinning:.
Sitä ei vaan saa laittaa liikaa. Se maku tulee läpi liian vahvana. Syksyllä ajattelin kokeilla pakastaa valmiiksi silputtuna, samalla tavalla kun ruohosipulisilppu.

Liityin tänään tänne, koska minua kiinnostaa kuulla kokemuksia valkosipuliyrtistä. Itse sain juurakon/taimen eräältä ystävältäni. Hänellä se kasvoi puutarhan perällä. Onko muilla kokemusta siitä miten kasvi talvehtii ulkona? Istutin sen maahan ja toivoisin, että menestyy. 

Oho,mistä tuota saa ostaa?Haluaisin.
Uus tuttavuus mulle.

Kuusi isoa ruukullista valkosipuliyrttiä oli talvetettuna varastossa, hiiret olivat löytäneet ruukut eikä yksikään selvinnyt.
Harmittaa niin vietävästi. Mullat oli myllätty ja sipulit olivat tiessään, syötyinä…
Pitää kaivella siemenvarastoa jos löytyisi siemeniä.
Joka kesä olen silpunnut öljyyn ja käyttänyt salaatteihin, ihan parasta.

Pari vuotta sitten minulla jäi kaksi tuppoa ulos maahan istutettuna talven yli. Ei selvinnyt talvesta.
Etelä ja keskiruotsissa kuulemma talvehtii ulkona maassa.

veikkaisin ettei selviä talven yli pihalla. kesällä kyllä nauttii joko maassa tai ruukussa. - ruukun saa helposti nostetuksi sisälle ennen pakkasia eikä iso vaiva ole juurakon nosto ylös ja säilytys vaikka vaan paperipussissa. pärjää kuiviltaa, pimeässä ja viileässä. kevättalvella sitten juurakkojen jako ja uudelleen istutus. lämpöä, valoa ja varovainen kastelu. itse hoitelin sitä samalla tavalla ja samalla aikataululla kuin mustanmerenruusua…
luin tämän ketjun alkupuolta muutaman sivun verran eikä siellä mielestäni kukaan pihalla talvetusta edes yrittänyt. itse oli 18.10. kirjoittanut “pihalla en ole kokeillut, mutta viime talven oli yksi ruukku talviviileässä mökissä ja toinen kotona ikkunalaudalla. molemmat selvisivät kevääseen ihan hyvin (satoakin uskalsi leikellä vähän pitkin talvea). - nyt ainokainen ruukku on vielä parvekkeella, kun sinne ei pakkanen ole vielä yltänyt.”

Ei löyvvy mistään paikkaa mistä tuota tilata :frowning:

Karvari minä voisin antaa sulle pikkuruisen alun syksyllä kun nostan sen maasta. Oma taimeni ei ole suuren suuri. En ole ikinä uskaltanut jättää penkkiin talvehtimaan. Ellet siis Karvari ole löytänyt jo muualta.

Bobbie,laitoin siemeniä itämään muttei net näytä alakavan millekkään.
Otan ilomielin palasen jos vaan raaskit antaa :slight_smile:

No tokkiinsa. Minulla tuo on pysytellyt kovin pienenä. Vissiin olisi pitänyt lannoittaa enemmän. Antaisin sinulle isomminkin, jos vaan olis mistä antaa. Kai tuosta parisen pikkusipulia liikenee, jotta kuitenkin alkuun sen kanssa pääset. Ilmoittelen sitten yv:llä kun nostan sen. Tällähetkellä kukkii.

Itse olen monta vuotta sitten ostanut kuvernöörinkukan taimena, talvetan sen sisällä ikkunalla ja keväällä on aina jaettavaa, nytkin osa  kasveistaon sisällä ja osa ulkona, on yksi suosikkiyrteistäni!

Sisällä keskuslämmitystalossa talvehtiminen onnistuu yllättävän hyvin, ei ota nokkaansa, vaikka kastelukin välillä unohtuu. Mulla kasvit ovat siis koko ajan ruukuissa, on sitten helpompi nostaa talvehtimaan.

olisi hakusessa valkosipuliyrtti. Löytyisikö pientä alkua tai siemeniä?