Valmiskasvihuone

Itse tekemällä saisi kyllä paljon paremman, se on selvä. Mutta aikaa ja vaivaa siihen vaaditaan.

No niin, nyt on sitten todettu, että tuo muovinen kasvisuoja (kasvihuone ) joka viime keväänä koottiin, ei ole kuin yhden kasvukauden kestävä. Tosin, ei nyt vielä paljoa haittaa vaikka on siellä täällä muovia hävinnyt muutamista ruuduista. ( sivulla 10. kuvia ) Samoin oli kivikankaalla silloin myynnissä vara päällisiä tuohon. No en ostanut, kun jotenkin oli mielessä että kestä 2- 3 kesää ja ajattelin että saahan niitä sitten. Vaan eipäs ole enää myynnissä ollenkaan. Eli vara päälliset pitäisi ostaa silloin kuin ostaa koko homman. Onko teillä muilla tuo kestänyt miten? Seuraavaksi kai ostettava muovi ja tehtävä (ommeltava) päällinen itse..surullinen

ps. Saapas nähdä, minkä aikaa kestää “liitelin” mini kasvarit?

Ostin niitä pari, kun oli tarjouksessa. Sain niistä mukavat taimien kasvatus paikat, pysyy paremmin lämpöisenä ne pienet tuolla kasvarin sisällä. Toisen laitoin ulkoeteiseen etelä-ikkunan eteen. Sen muovin kyllä pitäisi olla UV.suojattu…

Kyllä minulla on kuulkaa maailman paras aviomies! Huolimatta vatsataudista, hän urhoollisesti yritti koota minulle kasvihuonetta. Välillä hän kävi sohvalla nukkumassa, välillä kokosi runkoa. Ei hän kuulemma malttanut olla sisälläkään, kun oli niin hieno ilma :slight_smile:

Alumiinirunko on nyt kasassa, mutta muovilevyjen kanssa taidetaan vielä odotella, kun päätinkin haluta siihen vielä alumiinisen sokkelin lisäksi, pattinkisokkelin. Sillä saadaan huoneeseen lisää korkeutta, ja samalla ankkuroitua huone niin, etteivät syysmyrskyt nappaa sitä sitten mennessään. Tässä vaiheessa se on vielä helppo siihen lisätä. Mutta se puutavara on vielä kaupassa, ja kaupan ovet tiukasti kiinni. Tänään kai sitten puuhaillaan jotain muuta, huokaus.

Mitä, mitä mikä on pattinkisokkeli ?

A.i.k.a, minäkin haluaisin tietää mikä on pattinkisokkeli. Odottaa meilläkin kasaamistaan valmiskasvari, saa nähdä kuinka kauan :slight_smile:

Vastaan, vaikken A.i.k.a olekaan: tukevasta puusta, vaikka kakkosnelosesta tehty sokkeli/kehikko, tässä tapauksessa lisukkeeksi alumiinisokkelin alle.

Lienee alueellisia eroja taas tuossakin. Mun saamani “opin” mukaan lautaa jykevämpi on pattinkia.

Minä taas olen tottunut että kakkosnelosta kutsutaan pattingiksi.

Tehän olette nopeampia kun minä,en edes mieheltä vielä ehtinyt kysyä, kiitos vaan…pattinkilaiset hymyä

Paulastiinalta täydellinen vastaus :slight_smile:

Viiden neliön lasikasvarini näyttää nyt tältä (laseja ei ole ikinä pesty, rikkoutuneet lasit on korvattu kennomuovilla, istutusaltaat neljän tuuman lautaa ja sisäpuolella vuoraus muovisilla turvesäkeillä, lautalattia):

Peräseinälle pystytin tänään taimihyllyn, jotta saan mahtumaan enemmän purkkeja. Takavasemmassa nurkassa viimekesäinen hybridihorsma, josta kuva kukkivana täällä jossakin.

Oi oi, kylläpä on houkutteleva kuva! Tulee ihan väkisinkin hinku päästä nuuskimaan joka kippoon, jotta mitäs ihanuuksia siellä oikein kasvaakaan?

Kyllä tää tästä vielä kasvariksi muuttuu.... siis se "laajennus" on melko hyvin aluillaan tuolla mökkimaisemissamme.

Sokkelin sovittelua....

Runkokin muotoutuu.....

Meidän valmiskasvihuone valmistui eilensydänpalkinto Jihhuuu!!

En sitten saanut tiililattiaa, mutta oikein tyytyväinen olen sepelilattiaankin. Ja mikä parasta, sain vähän aikaa sitten yhdeltä ystävältäni vanhan, puisen, kokoontaitettavan tapetointipöydän, ja se on kuin mittatilaustyönä tehty kasvihuonettani varten. Leveyttä sillä on vain 63cm, mutta pituutta 230cm. Sitten kun kasvit eivät mahdu enää pöydällä kasvamaan, se on helppo taitella kasaan ja viedä varastoon. Siitä tulee sellainen litteän matkalaukun kokoinen ja mallinen.

Ostin sinne myös sellaisen mekaanisen, muistavan lämpömittarin, mutta sen taidan joutua palauttamaan. Se nimittäin väittää, että viime yön alin olisi ollut +19. Ei se millään voi pitää paikkaansa, yksinkertaisessa muovihuoneessa! Ensi yöksi vien sinne toisenkin, digitaalisen muistavan vertailun vuoksi.

Ihania onnenhetkiä sinulla, A.i.k.a!

Kiitos anita! Kyllä se niin ihanalle tuntuikin eilen illalla, kun ihan väsyneenä istuskelin tuolla pikkuisella jakkaralla. Ikiomassa, lämpimässä kasvihuoneessani, kuunnellen lintujen iltakonserttia :).

Onnea uudelle kasvarile. Muistan vielä kun 10-vuotta sitten omani sain, silloin tuntui, että olen elämässä saanut kaiken!

Onnea A.i.k.a uudelle kasvarille!

Kuinkas pystytys sujui? Ja menikö siihen noin 8h, niin kuin ohjeessa luki?

Meillä alkaa siis samaisen(?) kasvarin pystytys viikon päästä :slight_smile: