Valmiskasvihuone

Rautakaupoissa ja halpahalleissa niitä on ainakin. Sementtipaljun nimikkeellä jos oikein muistan.

Paljut on osoittautuneet minullakin hyväksi ratkaisuksi.Hetken kasvari tuoksuu aika voimakkaasti,mut aika pian se tuoksu haihtuu.

Ai Kesärannalla on oikein kaksi kasvihuonetta, oho! :slight_smile: Jostain niitä tiiliä olisi tosiaan lisää saatava. Se, minkä näköisiä ne ovat, eivät haittaa mitään, koska nuo edellisetkin ovat tuollainen keräilyerä vanhoja tiiliä, jokainen vähän oman näköisensä. Mutta mistä kummasta saisi vanhoja tiiliä? Voisi kai niitä uutenakin vähän ostaa, vaikkei minulla tosin ole mitään käsitystä, mitä neliö ulkotiiliä maksaa. Tuohonhan tietysti kelpaisi vähän sekundakin.

Vanhoja tiiliä voi yrittää ostaa purkutyömailta. Uusia taas vaikka omakotirakentajilta ylijääneet erät esim. keltaisen pörssin kautta.

Kauppojen ilmoitustauluilta ja lehtien myydään palstalla on useasti myös tiiliä kaupan.

Kiitos vinkeistä! keltaisesta pörssistä jo kävin katsomassa, mutta ei nyt ollut mitään tällä alueella. Pitää jatkaa etsimistä.

Mutta kasvihuoneen sijoittaminen tontille on nyt akuutein ongelma. Vaihtoehto yksi olisi tuulensuojainen ja lämmin paikka, johon tulee kyllä hajavaloa, mutta suoraa auringonpaistetta vain muutaman (ehkä neljä?) tunnin päivässä. Toinen vaihtoehto on alavampi pelto, jossa tuulee ja on muutaman asteen kylmempi varsinkin näin keväisin, mutta aurinko sitten paistaa päivät läpensä (jos paistaa, heh). Kumpi parempi?

Odotan mielenkiinnolla vastausta A.i.k.a:n kysymykseen, nimittäin alkaa olla kohta ajankohtainen täälläkin valmiskasvihuoneen pystytys. Ja mihinkäs muualle kuin tuohon pellolle, jossa siis tuulee ja aurinko porottaa suoraan. Tuumin itsekseni että jos varjoa antamaan istuttaisin siihen vierelle vaikka köynnössäleikön. Siihen nopeakasvuisia köynnöksiä nyt ensialkuun, jatkossa sitten jotain pysyvämpää.

Pelto tuli minullekin mieleen, tosin varauksella, että kannattaisi saman tien hankkia sinne se varjostuskangaskin valmiiksi. Jos vaikka sattuisi se aurinko pitempäänkin porottamaan…

Tosin omani on sellaisessa osan päivää melko hyvinkin talon kulman takana varjossa olevassa paikassa, mutta meillä lienee ne olosuhteet vähän toiset, kun ei ihan joka päivä olla paikalla kasveja hoitamassakaan.

Miulla oli yhtenä vuonna maissia kasvamassa aurinkoisella seinustalla. Ne varjosti keskikesällä jo ihan kivasti.

Puolensa molemmilla. Tämmöisiä löytyy neuvoja ja niksejä mun kasvarikirjasta:

Aurinkoisessa, mutta tuulisessa paikassa auringon kevät- ja syyslämpö häviää tuulen mukana nurkista ulos. Eli silloin kun sitä lämpöä tarvittais. Kesällä tarvitaan varjostusta ja runsain mitoin kastelua. Hajavalossa ja tuulensuojassa kastelun ja varjostuksen kanssa pääsee vähemmällä. Keväälläkin valoa ja lämpöä tulee ihan riittämiin, kun puissa ei vielä ole lehtiä (jos on lehtipuu joka varjostaa). Aurinkoisessa ja tuulensuojassa tulee sitten ongelmaksi tuuletus. Harja itä-länsisuuntaan.

Omani on hajavalossa, ja harjakin väärinpäin. Hyvä niin, kun en kuitenkaan pystyisi huolehtimaan tuuletuksesta, varjostuksesta ja kastelusta päivittäin.

Nanikan kirja on sitten tuumaillut ihan samoin, kuin minäkin. Taidan sen kuitenkin sitten tuohon ykköspaikkaan tällätä. Siinä kun on vielä kaivokin ihan vieressä. Kiitos kaikille kommenteistanne, ne todella auttoivat pohdinnassa, koska jokaisessa tuli esille tuo varjostuksen tarve kesällä.

Näin keväällä ja syksyllä olen päivittäin kasvihuoneesta toki huolehtimassa, mutta lomakaudella, eli silloin kun kastelua eniten tarvitaan, se joutuu tulemaan ajoittain omillaan toimeen. Se huono puoli niissä paljuissa todennäköisesti on, että ne kuivuvat herkemmin, kuin maapeti. Jonkinlainen kastelusysteemi olisi kai hyvä kehitellä. Mutta seuraavaksi pitää kuitenkin pohtia alustaa. Luin K-raudan esitteestä, että kasvihuoneen alle suositellaan routaeristystä, minkä tietysti ymmärtää, mutta myös muovikalvoa. Mitä ihmettä sillä siellä tehdään? Ja onko teillä routaeristeet kasvareittenne alla? Kuinka paksut? Yrittäkää kestää, joku on ihan pikkuisen innostunut uudesta kasvihuoneestaan, virn.

Ei ole routa- eikä muitakaan eristeitä kasvarin alla. Kasvarin lattiana on ihan aito kallio, joka onneksi sattui sillä kohtaa olemaan melko tasainenkin.

Mulla taas on 90-vuotias navetan pohja, joten ei sitä enää talvi vääntele, eli pysyy ikkunat ja ovet suorassa ja ehjänä ilmankin. (Tosin mulla on pehmomuovikasvari, mutta silti.)

Muovikalvoa en nyt kyllä heti saa päähäni. Soitanpas isännälle ja kysyn...hetki vain... Isäntä arveli, että ehkä muovi estäisi myyrien tuloa ja että maalevintäiset taudit summuut tihulaiset ei änkeis kasvariin ja kosteus pysyisi paremmin kasvarissa.

Kallio kasvihuoneen lattiana kuulostaa suorastaa ylelliselle, sitä ei ihan jokaisen kohdalle osukaan :)

Nanikka, minä ihan liikutun ystävällisyydestäsi. Että oikein soitit, ja kysyit. Kiitos!! tuoppi Myyristä tuossa paikassa ei ole pelkoa, mutta tuo kosteuden säilyminen onkin mielenkiintoinen ajatus. Siitä poiki jatkoajatus, että jos nostaisi sitä muovia vähän reunoilta ylös, niin sillä saisi tilkittyä tuollaisessa kovamuovisessa kasvihuoneessa väkisinkin olevia rakosia mukavasti. Maan rajastahan se kylmyys sisälle hiipii. Kai.

Kauhean monella ilmeisesti ei ole noita routasuojauksia. Näin minäkin arvelin, kun noita vanhoja keskusteluja aikaisemmin läpi kahlasin, enkä muistanut montakaan sitä koskevaa kommenttia. No, minä olen tässä välissä yhyttänyt erän ilmaista styroks-levyä, joten ehkä ne sinne laitetaan. Sikäli se voi kyllä olla aika turhaa, koska maa on tuossa miltei silkkaa hiekkaa, joten eipä se isommin routaan vedä muutenkaan.

Tulin juuri kirjastosta, ja arvaatte varmaan, mitä kirjoja selkä vääränä sieltä kannoin. Oikein, kasvihuonekirjoja. Huomasin vaan, että pääkirjastossa olisi ollut vielä laajemmat valikoimat. Saatte vielä toisen arvaustehtävän. Missä meidän perhe vierailee huomenna?hymyä

A.i.k.a, paljon enemmän arvosta olen sinulta saanut neuvoa ja arvokasta tietoa tytärpuolen allergioiden hoitoon. Kiitos itsellesi!

meillä oli kasvihuoneessa ensin valkoinen "mansikkakangas" se kun ei kuumene auringossa ja oli helppo harjata puhtaaksi. alle laitettiin viimekeväänä 10 cm sepeliä, myyriä kun alkoi asustaa siellä alla pehmeässä maaperässä... nyt sitten tiiliverhoilu muttei edelleenkään routaeristystä, hiekkamaa kun ei ole routivaa.

kasvihuoneessa on muuten "vesikeskuslämmitys" - eli 200 litran musta muovi tynnyri jäi syksyllä täyteen vettä ja ehti jäätyä pinnasta ennen tyhjennystä. nyt on tietty sulanut mutta tasaapahan lämpöä, monenmoista perennaa siellä on itämässä ja viileimmässä paikassa varjossa sinivaleunikot.

Elämäni toinen kasvihuone on nyt hakusessa, ensimmäinen oli tuo ''Liiterin'' pikku muovihuone.

Nyt katselin tuota HobbyH.:n kuvastoa, jossa oli ~5 neliön kasvari alle 500 sadalla. Siinä tuli sokkelikin mukana. Onko tuolle haastajia lähes samassa hintaluokassa? valvontaa

Vai kannattaako ostaa tuollainen K-kankaan 8,1 neliön ''monitoimisuoja'', miten tuollainen pitää lämpöä vaikkapa syksyllä, ja onko jollakin jopa kokemusta tuosta? Voisiko tuohon toteuttaa aivan ''oikeat'' altaat kasveille, kun pitää varmaankin talveksi kasata pois?

Vilkaise esim. Meltex Oy.

Nanikka, kiva jos olen voinut olla avuksi

Myös Prisman kasvihuone kamppailee samoissa hinnoissa tuon HobbyH:n kanssa ja Bauhausissa oli yksi viiden neliön malli vielä halvemmalla. Vaikka aika mainio tuollainen monitoimisuojakin voisi olla. Siellä sivuillahan jotenkin viitattiin sen talvikäyttöönkin, eli ei kai ole pakollista sen pois kerääminen talveksi. Tosin käyttöikää se tietysti lisäisi ja aika heppoinen tuo syysmyrskyjä vastaan varmasti on.

Tajusin muuten, että tuo edellinen ideani muovin nostamisesta reunoille, oli kuolleena syntynyt. Sittenhän huoneesta ei pääsisi vesi valumaan ulos lainkaan. Onneksi rakas mieheni on sen verran kiireinen, että ehdin nyt ensin pahimmat erheet tekemään vain päässänikieli ulkoa

Toinen vaihtoehto on sitten rakentaa itse, kun mahtuisi kyllä isompikin…