Valmiskasvihuone

kukkanenkukkanen ONNEA, ONNEA kukkanenkukkanen meille kaikille ja ennen kaikkea teille jotka olette ostaneen uudet Juliana huoneet. Saan omani ehkäpä tämän kuun lopulla compact plus 10,2m

Kiitos onnitteluista ja vinkeistä! Mitä kasvihuoneita, tuolla hoyabellan linkissä!!!

Karistavat puut on helppo ymmärtää Sand, mutta miksi kasvihuone pitää nähdä sisältä? Paitsi tietenkin siksi, että sadepäivänäkin saa sitten tuvasta katsella, kun kasvit siellä vaan kohisten kasvaa :slight_smile:

Nuo Hoyabellan huoneet oli kyllä oikeita namuja , eihän noihin tarvitse edes kasveja kun nauttii jo pelkästä ulkokuoresta.

Lasinen olisi kyllä kaunis mutta mutta hieman laiskana ja mukavuuden haluisena luulen siis huom. luulen pääseväni vähemmäällä työllä kennohuoneen kanssa, saa korjata jos olen jonkun mielestä väärässä.

Meillä ei lasinen "metsän keskellä" tulisi kuuloonkaan. Taitaisi olla lasit menneet vaihtoon jo muutamaan kertaan, ainahan siellä, vaikkei puut kasvarissa kiinni olekaan, lentelee tuulen mukana oksia ja käpyjäkin.

Tällaista
ankaran googlauksen seurauksena eniten tällä hetkellä havittelen. Vaikka pahaa pelkään, että ukkoni on suunnitellut jotain itse rakennettavaa. Eihän tuo tietysti nyt mikään varsinainen kaunotar ole, mutta valmiskasvariksi mielestäni ihan kiva. Eniten tykkään noista kirkkaista muovilevyistä. Kuvittelen, että siinä yhdistyvät lasin ja muovin parhaat ominaisuudet. No varjostuksen kannalta ehkä olisi parempi, sellainen vähän sameampi muovilevy?

Minun 2 kasvihuonettani, toinen on lasia ja toinen sitä särkymätöntä muovia, mitä lienee. No niiden välissä on sallainen noin metrin välinen aukko. Voisikohan sen välin mitenkään hyödyntää, niin että saisi lisää kasvihuonetilaa?

Pirkko-Martta, ovatko kasvarisi vierekkäin vaiko peräkkäin?

Vierekkäin

Pirkko-Martta, näen mielessäni sellaisen pulpettikattoisen välihuoneen. Jonne oviaukko menee jommasta kummasta - tai molemmista -vanhoista kasvareista.

A.i.k.a: tuossa sinun ajattelemassa mallissa on tosi hyvää kun oven kauttakin voi ylhäältä tuulettaa. K-kankaan vain kalleimmissa malleissa on sama ominaisuus.

Onko Pirkko-Martalla vierekkäin kaksi harjakattoista kasvihuonetta? Lisärakennuksessa pitää katsoa mitä talven lumille tapahtuu.

Vierekkäin on ja noin metrin välinen nurmikko siinä. Voiskos jotenkin hyödyntää vaikka kasvihuonemuovilla, tai jotenkin, sais vaikka toiselle seinustalle kasveja laitettua. Ottais talveksi pois hökötyksen.

No tuota...viereisten kasvareiden harjalle sekä eteen että taakse tiukka "luotilauta" toisesta harjan huipusta toiseen huippuun. Sitten joko iso kasvihuonemuovi yhtenä palana yli ja maahan kiinni helmalautojen avulla tai sitten erikseen katto-osa ja erikseen takaseinä kokonaisena ja etuseinä kahtena palana, jotta syntyy oviaukko.

Ehheh. Niin tai eihän niitä harjoja yhdistäviä lautoja ole välttämättä kiinnitettävä mitenkään kasvihuoneisiin, voihan sitä tehdä niiden lähelle pystyyn jotkut puut...ymmärsikö kukaan, mitä tarkoitan?

Mutta entäs itseaukeavat kattoluukut ne on kummankin kasvarin vasemmalla puolella. Siinä se ongelma tuleekin.

Aukeavatko ne ikkunat yli katon linjan?

Jaahas muistankohan tuollaista asiaa, ovat niitä automaattisesti avautuvia.

Oi voi, voi. Minä, joka en alunperin ollut niin kovin innostunut koko kasvihuoneesta, en saanut oikein viime yönä edes nukuttua, kun piti niin tarkasti pohdiskella kasvihuoneasioita. Sillä minähän rakastan Valitsemista ja Suunnittelemista :)Nyt vain valinta-aika uhkaa käydä lyhyeksi, kun tänään vastaan tuli pikatarjous. Jos tänään päätän, saan viiden neliön kasvihuoneen kolmellasadalla. Se on sellainen ihan mahdollisimman tavallisen näköinen, ei kennomuovia, vaan jotain polykarbonaattimitälie. Tuo hintahan tuossa houkuttelee.Eikä tuossa edellisessä katsomassanikaan mallissa mitään kennomuovia ollut, nyt vasta sen tajusin! Ja se maksoi sentään yli viisisataa!

Tuo viisi neliötä on muuten enemmän, kuin kuvittelin. Nyt kun kävin niissä oikein sisällä huomasin, että mielikuvani vastasi suunnilleen kolmen neliön kasvihuonetta. Mukava yllätys näin päin.

Nopean toiminnan joukot olivat liikkeellä, ja minulla on nyt kasvihuone :slight_smile: Ukkokultaa vähän nauratti, kun tohkeissani vein hänet sitä katsomaan, ja selitin, että eikös tunnukin tilavalle, tämä viisi neliötä? Hän siihen totesi, että “juu, varsinkin kun se on reilu kuusi neliötä”. Ihan vain joskus minulla pakkaa olemaan vauhtia sen verran, että enimmät yksityiskohdat tippuvat kyydistä. No, mikäs siinä, minulla on nyt siis kuuden neliön valmiskasvihuone, tai siis sitten, kun joskus ehditään se pystyttämään.

Se huono puoli tuossa nyt sitten on, etteivät ne minun tiileni kuulemma riitä, kuin kuudesosaan lattiapinta-alasta. Tuli taas pieni arviointivirhe, pah. No mies ehdotti sepelilattiaa, eikä sekään kovin pahalle kuulostanut. Tosin sitä ei kyllä oikein pysty pesemään, joten muhiikohan siellä sitten kaikki taudinaiheuttajat?

Minulla on myös tavallinen lasikasvari tuon muovisen lisäksi josta laitoin kuviakin eilen.Se on basic malli.Siinä kasvatan vaan kesällä tomaatit,kurkut yms…siihen laitettiin laatoista lattia.Jospa saisit jostain edullisesti hieman lisää tiiliä.Jos ne ovat erilaisia tiiliä kuin ne mitä sinulla jo on,voisit ehkä tehdä kivoja kuvioita niistä erilaisista tiilistä.

Juuri Transpointilta soitettiin, että olisi huomenna tulossa kasvihuone kuljetus mulle. Tilasin Kivikankaalta 10,2 neliön huoneen 6 mm kennolevyllä. Kamalasti olen miettinyt tuota lattia ratkaisua. Jostain syystä haluaisin laittaa lattian tiilistä, ja viljellä pelkästään astioissa. Ajattelin käydä Etolassa katsomassa olisiko siellä isoja suorakulmaisia muoviastioita, joissa voisi tomaatteja yms viljellä. Astioista olisi sitten helpompi vaihtaa multaa kuin vaihtaa sitä ihan maapedistä.