Valmiskasvihuone

Ajattelin samaa! Kastelut sun muut huomioon ottaen olisivat ovet samassa "eteisessä!

Sandin ideaa mukaillen ja omaa tonttiani ajatellen tuli mieleeni, että ne kasvarit voisi laittaa myös kulmittain vierekkäin. Silloin sinne toiselle puolelle muodostuisi mahdottoman lämmin ja tuulensuojainen paikka.

Hienoja ideoita, Sand ja A.i.k.a!! Mutta ei meidän maalla, siis edelleen mökillä, jossa ei olla koko aikaa, oikein toimivia sittenkään. Se vanha kasvarikin on edelleen ja aina vain ns. kylmä sellainen… siis ilman lämmitystä. Lämmityksenä toimii aurinko, ja sitä piisaa vähän liiankin kanssa ajoittain, ottaen huomioon, että olemme normaaliviikkoina siellä paikan päällä vettä kantamassa ja antamassa vain perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Muu kastelu tapahtuu improvisoiden… ja ilmastus kattoluukuin.



Toinen, estävä ja rajoittavakin tekijä, joka sitä kasvarin kokoa alun alkaenkin vähän niinkuin määräsi, on se meidän metsäinen maastomme. Ainoa paikka - paitsi pistämällä talon takunen metsä kasvarin ja talon kulmalta matalaksi - kasvarille edes likelle nykyistä on todellakin sen takaseinän taakse.



Yhdyskäytävä… ideaa!!!, kieltämättä… mutta siinä tulee sitten kohta sieltäkin sekä puut että tontin raja vastaan.


Laitanpa tähän pari paikkaa ja tilannetta selventävää kuvaa mukaan.... ensin kuva nykyisestä kasvaristamme maisemassaan heti pystytyksen jälkeen....



ja vielä otos viime kesältä, talon nurkalla ja kasvarin edessä olevan terassilaajennuksen aikohin....



... otetaan kerran vielä, vähän eri vinkkelistä....



Tuo eka kuvan kasvarin vieressä (sivun edustalla) oleva alue ei ole mahdollinen ns. rinnakkain asetteluun, sillä maa putoaa siinä kallionreunana aika jyrkästi ja pitkän matkaa alas, aina enemmän tai vähemmän kosteana pysyväksi notkelmaksi.

Mutta sellainen vinkkelikasvihuone oli yhdessä kasvihuonekirjassa, joita tuli vähänkö luettua ja kuvia huokailtua silloin, kun meidän kasvaria ruvettiin rakentamaan.

Vinkkelihuone tontilla sopivalla kulmalla tosiaan synnyttäisi eteensä tuulensuojaisen paikan jollekin muulle toiminnolle sitten ja siinähän pitäisi olla esim pergola tai kahvittelupaikka tai ruukutuspiste ja kompostit tai...

Euffis, voihan kasvihuonettakin laajentaa - mökkiolosuhteissa varsinkin - seinustamuovihuoneella! Sellaisella, jonka aina talveksi vaikka kasaisitte pois.

Sand, tuosta seinustakasvarista se meidän ideamme “lisärakentamiseen” lähtikin liikkeelle. Siis sellaisesta heitin alun alkaen ajatuksen ilmaan… Armas siippani ei vain sellaista kuulema pidä järkevänä… ei se sen paikallaan olo talvellakaan olisi siinä mikään ongelma, se valon riittävyys ja pohjustuksen teko paljaalle kalliolle, joka jatkuu talon alle sen sijaan sitä olisi. Ainakin jossakin määrin.



Ja kun noita kuviani katsoo, niin siinä talon päädyssä on (grilli, pöytäryhmät jne. jne.) terassia “mennen, tullen” kahdessa tasossa, ja siitä kasvarin puoleisella takakulmalla olevasta (aloitettu viime kesänä) onkin tarkoitus vielä kesän mittaan täydentää se pergola…;))

Eufiksen kaari on kiinnostava ! Onko se valmiinä ostettu vai ?? On minun mieleen ei ole liian kruusattu.

pihamittari, ihan valmiskaarihan se. Muutama vuosi sitten jostakin halpiskaupasta löytynyt. Viime aikoina olen jossakin nähnyt vastaavia vihreitä sellaisia, minusta tuo valkoinen oli meille ainakin sopivampi. Olen sitten siihen punonut noiden poikkipienojen väliin vielä sellaiset pystysuorat ohuet tukilangat kauttaaltaan, on sitten köynnösten hennoilla latvuksilla paremmin sitä tarttumapintaa…

…ja eikun etsimään vastaavaa :slight_smile:

Entäs jos vanhan purkaa (ja myy) pois ja laittaa suuremman tilalle?

Ainakin Kivikankaan kasvareita voi jatkaa. Ainakin kun omani ostin, minulle sanottiin, että suoraan jatkeeksi voi rakentaa lisää. Taitaa olla myös Basic, kennoversio.

Listakiinnityksella olevia kennohuoneita voi purkaa ja kasata uudelleen, jos lasit kiinnitetään kunnolla , eipä taida onnistua irroitus

Kennokasvari listakiinnikkein meilläkin maalla on, Temskun kanssa niitä samanlaisia samana keväänä pystyteltiin… siis pystytytettiin…;))



Mutta enpä usko armaan siippani innostuvan vanhan purkuun ja myyntiin, on se sen verran hyvin - meidän mielestämme - sinne maisemoitunut. Se vanhan suora jatkaminen ei minusta käytännössä muuttaisi asiaa kovinkaan olennaisesti siitä, että sinne nykyisen Compactin jatkeeksi laittaisi sen ajattelemamme Basicin…

Öh, minun ukkoni päätti eilen illalla, että minäkin tarvitsen nyt sen kasvihuoneen. Asiaan vaikutti todennäköisesti messuilla karannut mopo, jonka seurauksena taimipurkkeja on keittiössä, kylpyhuoneessa, eteisessä, saunassa…nokun ne oli niin halpoja ;D



Nyt pitää siis pikimmiten miettiä sen sijoituskohtaa. Sitä olisin kysynyt, että kuinka aurinkoisella paikalla teidän kasvarit ovat. Siis kuinka todellinen ongelma liiallinen auringonpaiste pohjolan kesässä on?

Onnittelut, A.I.K.A! Omaan kasvariini ei paista keskipäivän molemmin puolin moneen tuntiin ja ihan hyvä niin! Vaikka onkin muovia toinen kerros lasin lisäksi, niin ei se riitä täydessä paisteessa varjostamaan. Edellinen, samoin rakennettu oli enempi auringossa ja meinasi tulla vihreitä, paistettuja tomaatteja väkisinki! Tosin oli oikein pieni ja kattoluukuton.

Onnittelut! Miulla paistaa aamupäivästä iltaan asti ja kuumimpana aikana on pakko jotenkin varjostella, kun lämpötila nousee liian korkealle vaikka molemmat ovet ovat avoinna.

Compactihan se meilläkin on. Eikös Basic ole se pienempi versio? Eipä ne tietysti keskenään käy pomppivaa naurua.

Aamu- ja ilta-aurinko olisivat minusta Suomen Suvessa kasvihuoneelle paljon tähdellisempiä kuin keskipäivän polttoporotus.

Paikan valinnassa pitää väistää karistavat puut ja olisi oikeastaan hyvä, jos kasvarin näkisi tuvasta käsin jostain ikkunastakin.

Temsku, Basic on se pienempi… ulkomitoiltaan noin 20 cm kapeampi ja korkeudeltaan pari cm matalampi… mutta kun laittaa ne erillisinä "selät vastakkain" ja harjat kohdakkain, niin käytännössä reunan 10 cm:n vaje/puolisko katoaa oikeastaan olemattomiin. Ja kukas sen parin cm:n korkeuseronkaan huomaa. Suoraan yhteenrakennettavia ne sen sijaan eivät ole.

A.i.k.a, onnittelut!!! Minun kasvarini on etupuoli etelään olevan mökin (noin) luoteiskulmalla. Aurinko paistaa sinne varsinaisesti (puiden lomasta) aamulla ja sitten suoraan iltapäivällä ja lännen suunnasta ilta-aurinkona. Minusta ihan sopivana annoksena, kun ottaa huomioon senkin tosiasian, että kasvarin on pärjättävä arkiviikot pääasiassa "omillaan".

No, meni sitten syteen tai saveen, niin Basic tuli tilattua vanhan kasvarin kaveriksi äsken.... toimitus luvattiin ensi viikolla mökin pihaan. Olisi tullut kenties jo tällä viikolla, mutta kun ei maalla ole ketään vastaanottamassa paketteja ennen perjantai-iltaa. Eipäs tarvinne isommin miettiä, mitä sitä lomaviikolla sitten tekisikään...;=))

Kivikankaalla tuumasivat, että onpas mielenkiintoinen sovellutus lisäkasvarille ...