Valmiskasvihuone

Onnea valitsemalle tielle! Muistan vieläkin sen tunteen kun oli kasvihuone valmis. Kyllä piti siellä ährätä ihan paiseessa.

Meillä eilen kaivuri kaivoi kasvihuoneelle paikan ja siitä lähtevän salaojankin paikan valmiiksi. Nyt ei enää puutu kuin perustukset ja kasvihuone… Heh, no kasvari odottaa autotallissa kokoamistaan - Kivikankaalta kevättalvella tilattu 12,5 m2 komistus. Alkuun on nyt kummiskin päästy, nyt voin rauhassa antaa ruoskan viuhua… kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan… pomppivaa hymyä

Yhteen asiaan ollaan tässä nyt hieman juututtu, ja asiasta tietoja etsiessäni täältä pentistä päädyin perustamaan sille aivan oman ketjunsa koska kyseessä on käsirtääkseni aika tärkeä asia, nimittäin Kasvihuoneen lattiamateriaalin valinta, joka siis nyt askarruttaa. Jos kellään on kokemuksia, plussia ja miinuksia, erilaisista lattiapäällystemateriaaleista, sinne voisi käydä talteen laittamassa. Me uudet rakentelevat oltaisiin tosi kiitollisia kun ei tarvitsisi sitäkään ihan kantapään kautta opetella silmän isku Eli lattiamateriaaleissa tavataan tämän asia tiimoilta!?!

Anne-64: jatkuu puolelta kuvia kasvareista.....

Kasvari on 10,2 m2 ja on riitettävä minun harrastukselle. Kasvihuoneen kokoa ja materiaalia on erittäin vaikea neuvoa toiselle sillä se riippuu ja roikkuu niin monesta asiasta

- mitä siellä haluaa kasvattaa, syötävää vai kukkivaa , tarvitseeko allasta, paljua vai hyllytilaa

- perheen koko , syötävää vain vähän vai paljon , vain kesäksi vai koko vuodeksi, säilöökö vai ei...

- harrastuksen laajuus, yhden kesän juttu vai juuret syvällä kasvattaen erikoisia kasveja latinalaisella korostuksella

- onko mahdollisuus sähköön, käytettävä aika kasvien hoitoon ja ei vähäisin kuinka paljon on valmis maksamaan kasvihuoneesta, toiselle vähä on toiselle paljon

- tämä lista olisi aivan loputon siis jokaisen on itse tykönänsä luettava ja kysyttävä ja vertailtava

asioita , ei kannata suinpäin ostaa ensimmäistä tarjousta, muovilla katettu toimii hyvin monta vuotta ja on paljon halvempi kuin muovikenno mtta ei halpa jos harrastus jatkuu vuosikymmeniä ja muovit joutuu uusimaa...

- minä ainakin olen saanut paljon hyvää tietoa ja vaihtoehtoja kun olen lukenut näitä sivuja ja vanhaa puutarhanettiä ennenkuin valitsin huoneen ja tein kaupat ja päätöksen

- ja kauppa hetkellä kannattaa pyytää alennuksia ja neuvotella hinnasta, kasvihuone on ostettuna kallis ostos ja helposti saa kymmniä euroja alennuksia ja jos ostaa syksyllä tai vanhan mallin voi voittaa satoja euroja

Laitan vielä tänne saman kuvan kuin kuvaketjussa.

Aivan lumi, on niin paljon huomioon otettavaa. Juuri tuollaista touhunurkkausta pöytineen, millainen sinulla on, olen jäänyt kaipaamaan. Voihan se tietysti olla, että sekin täyttyisi pikkuhiljaa :).

Ihana kuva Anne.

Harmittaa, kun meillä ei ole mahdollisuutta enempään kuin 5-6 neliöiseen. En taida kuitenkaan malttaa odottaa ihan kymmenen vuoden päähän, kun ehkä hankimme isomman asunnon.

On ihan totta, että harkittavaa hankinnassa on paljon. Minulla on nyt muutamia vaihtoehtoja pohdinnassa. Tänään sain tarjouksen Einhellin 5,5 neliöisestä kasvarista vain päälle 200 euroa!!!

Nyt yritän googlailla tietoa ko. mallista kiihkeästi.

Täällä maalla asuessa on hankalaa, kun ei ole missään myymälän pihassa valmiiksi koottuja kasvareita hypisteltäväksi ja tutkittaviksi.

Onnittelut uusille kasvihuoneiden onnellisille omistajille! On se vaan niin ihanaa mennä aamulla ensimmäisenä, kylmän pihan poikki, jo lämmenneeseen kasvihuoneeseen. Tykkään siis erityisesti omani sijoituspaikasta, vain muutaman askeleen päässä ovelta. Myös pöytä on ehdottoman ihana.

Pakko tulla hehkuttelemaan tännekin. Nyt on sitten tulossa tällainen laitos: http://www.einhell.com/englisch/englisch.aspx?search=opal+1

Täytyy myöntää, että hinta ratkaisi tällä kertaa, saimme viimeisen kappaleen 220 eurolla sis kattoluukun aukaisijan!!! Toivottavasti en joudu toteamaan, että halvalla ei saa hyvää, ainakin teknisten tietojen perusteella vaikuttaa hyvältä hintaan nähden. Tänään haetaan paketit....

Jiihaa!!!!
Täältä olen saanut hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Ainakin tällä hetkellä ajattelen, että yritetään vähän korottaa huonetta lecaharkkoperustuksen avulla.
Sokkelia ei sentään tuohon hintaan saatu.

Lattiamateriaali mietityttää, joten pitää varmaan siirtyä toiseenkin ketjuun keskustelemaan.

Projekti etenee. Pihalla on kasa pahvilaatikoita, toivottavasti saadaan niiden sisällöstä kasvihuone pystyyn.

Laastipaljut vaikuttavat valmiskasvihuoneen rakentajalle sopivan helpolta tavalta saada toimivat kasvualustat.

Missähän täällä on keskustelua kasvihuoneessa käytettävästä mullasta?Mietin, että onko lehtikompostorin mullalla käyttöä kasvihuoneessa.
Mielelläni käyttäisin "itse tehtyä" multaa, mutta onkohan se käyttökelpoista sellaisenaan? Olen niin uusi puutarhanomistaja ja vihreä näissä kompostihommissa, että ensimmäinen multasatsi alkaa vasta nyt olla käyttökelpoista.

ARvostan suuresti vinkkejä, joita olen täältä keskusteluista löytänyt

Tottakai oma maa on parempaa kuin ostettu maa. Lisää vaikka kananpeerakeita alkuun astioihin tulevaan kompostimultaan. Kasvarin kasveja on hyvä kastella myös itse tehdyillä erilaisilla kasveilla tehdyillä lannoittavilla vesillä, joista ainakin tuolla vanhassa - edellisessä puutarha.netissä on keskusteltu.

Muista porata reilut vedenpoistoreijät paljujen pohjiin. Itse onnistuin aloittamalla reikää ensin terävällä ruuvilla ja sitten vasta sain porattua. Ja soraa tms. salaojaksi.

Oma maa mansikka, muu maa maksaa mansikoita ja on mustikka.

(Olenpas minä kaunopuheisella tuulella tänään)

Niin ja minunhan piti kirjoittaa “itse tehty maa on parempaa kuin ostettu maa”…perusteluksi riittäköön vaikka hinta-laatusuhde :smiley:

Hienoa, kiitos vastauksista :slight_smile:

Pitääpä käydä penkomassa kompostikehikkoa ja katsomassa, onko multa jo valmiin näköistä. Vielä muutama pvä sitten paakku oli umpijäässä, mutta eiköhän ole jo sulanut.

Olen tsiikaillut kuvia kasvihuoneista -ketjua ja yrittänyt siitä saada selvää, miten tomaattien tukinarut saa parhaiten kiinni valmiskasvihuoneen runkoon.
Mitä systeemiä te käytätte kasvareissanne? Vai tukikeppejäkö?
Voikohan muuten tomaattia ja paprikaa laittaa samaan laatikkoon kasvamaan? Tomaatti tulisi kasvihuoneen seinää vasten ja paprika etualalle käytävän varteen.
Meinasin laittaa "teurastamon laatikot" siten, että laatikon lyhyt sivu on seinää vasten. Mahtuu enemmän isoja laatikoita ja lisäksi vielä niiden eteen vaikka parvekelaatikoita tms. matalampia astioita yrttejä sun muita varten. Ehkä voisi niitä samettiruusujakin laittaa koristeeksi ja karkotteeksi.

Jos on parempi ketju kysellä näitä juttuja, minut sopii ohjata sinne :) Anteeksi myös sekava selostus.

Itse ostin kasvihuoneeni mukana kiinnityskoukkuja, jotka sopivat suoraan runkoon kiinni ja niihin narut. Kun en raaskinut ostaa niitä kuin 10 kpl pussin, niin mies lupasi kiinnittää kattoon poikittain alumiinilistaa, johon saan narut kiinni :slight_smile:

Ostin lisää niitä koukkuja Agr…ketista, ei tarvinnut maksaa postikuluja.

mistä niitä koukkuja voi tilata?

Vaikkapa Kivikankaalta mutta kannattaa tarkistaa että kasvihuoneen rungon metallilistat ovat yhteen sopivat koukkujen kanssa, koukkuja myydään metallisina ja muovisina ja ne sopivat vain tietyn levyiseen uraan koska ne pyöräytetään listan uraan.

LIDLIN HALPISKASVIHUONEEN SOVELTAMINEN TALVENKESTÄVÄKSI

Tulipa viime keväänä heräteostona otettua toiseksi kasvariksi se 1,4 x1,4-metrinen viritys. Runkoputket alumiinia, mutta kulmaliitokset kovaa helposti hajoavaa muovia. Ja kurkihirtenä vain 3 mm:n rautalanka puhetta

Eihän sitä tietenkään syksyllä älynnyt korjata pois talven alta, (tekosyy: se on aitan takana poissa silmistä) joten lumi sorti sen

Uusi kurkihirsi on sähköliikkeestä saaatava sähköjohdon panssariputki halkaisijaltaan juuri sopivasti 16 mm.
Sekä siihen kuuluvia jatkoholkkeja ja kulmia. Panssariputkea ei voi itse vääntää, se litistyy pilalle.

Holkkien hinta oli melko isolla haitarilla, toisessa paikassa4,2 € mutta toisessa vain 2,5 € kpl.
kulmat hieman enemmän mutta niitä tarvitsikin vain 4 kpl, katon nurkkiin.

Mustat osat uusia, eli kulmat ja kurkihirsi

No onpa hyvä tietää, että kulmaliitoksiin löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin ne paketissa olevat omat palikat. Minulla kyllä kaikki pakkauksesta löytyneet kulmaliitokset ovat vielä ehjiä, mutta kun niitä oli siinä paketissa vajaa määrä. ärtynyt Nyt on sitten kivi korvannut muutaman kuukauden yhden B-palikan.