Valmiskasvihuone

No wau!

Millä sie tuon kurkihirren laitoit kiinni noihin “kattotuoleihin”? Siis sinne yläkulmiin?

Väliputkissa kaksi suoraa holkkia yhdessä. Niihin joutuu itse poraamaan reijät, eli jonkinlainen ruuvipenkki on tarpeen.

Isäntä kehui laittavansa oikein uppokantaruuvin, ja jeesusteippi pelastaa loput naurua

Vau, hieno systeemi!

Minäkin tuollaisen torstaina ostin kolmella kympillä ja pihalle pystytin (paketista puuttui vain nuo kurkihirret ja pari muuta osaa, onneksi liiteri on lähellä ja sain ne haettua samantien). Käy Moidites kysymässä saisitko sieltä yhden puuttuvan palan kun mulle puuttuvia osia varten yksi paketti aukaistiin ja aikoivat viedä sen sitten "takahuoneeseen".

Kestääköhän tuo muovi sitten talvea? Mietin että kannattako kattoa tukea jos seinät hajoaa talvella kukkuu

Tuollaisen ostin minäkin juuri tänään samaisesta firmasta kolmella kympillä, mukava hinnanpudotus tuosta alkuperäisestä seitsemästäkympistä, hetken aikaa kiertelin ja kaartelin ja lopulta tungin paketin kärryyn, selitellen itselleni jotain mukamas tarpeellisuudestakin :]

Tämä pieni on ihan hyvä apukasvari, siinä kasvattelen avomaankurkkuja alkukesästä. Myöhemmin heitän hupun pois ja noihin rakenteisisiin on hyvä ohjata tai sitoa kasvit. Kolmatta kesää jo käytössä.

No arvatkaas, heräsikö himo tuommoista kasvaria kohtaan?? Kiitti vaan!

;O)

Sen himon saa kyllä halvalla tyydytettyä.

Muovi kesti hyvin viime talven.

Vanhempi kasvari jonka muovilla oli neljän vuoden takuu on kestänyt jo kymmenen vuotta. Ainoat reijät on oma moka: lumia pudotellessa on tökännyt terävällä kulmalla. Reikä on paras paikata kontaktimuovilla, paikkapala sekä sisälle että ulos. Teippi hapertuu ja häviää tai ainakin irtoaa. Lämpimänä kesäpäiväna tarttuu parhaiten.

Kolmatta kesää lähtee täälläkin, ei mitään valittamista :slight_smile:

Eri kasvihuonemerkkien osien soveltuvuus toisiinsa.

Eli minulla Silver Line huone ja ainakin Juliana huoneisiin on nippeleitä ja nappeleita netissä myynnissä. Onko kellään kokemusta sopivatko osat toisiinsa. Varjostuskankaan kiinnitystä lähinnä ajattelin ja kasvutukien kiinnitystä sekä tärkeimpänä automaattista tuuletusta...

Löytyykö tietäjiä vai tilaanko koekappaleen???

SuloSiili: Silverlinen varaosia pitäisi saada Meltex oy:ltä, oletko kysynyt lähettävätkö erikseen? Itse tilasin sieltä kasvihuoneen mukana automaattisen ikkunanavaajan sekä 10 kpl:n pussin niitä kiinnikkeitä. Nyt on mies itse tehnyt minulle pulteista lisää kiinnikkeitä, kun ne 10 loppui heti alkuunsa.

Ahaa. Kiitos vinkistä Sarmiska!

Nyt on pihalla pystyssä HH:sta tilattu pieni, 5m2:n kasvari! Vaikka aiemmin tuli mietittyä paljonkin isompaa huonetta, niin ei sellainen olisi pihalle mahtunutkaan, kun tuo ‘kalalampi’ vie paljon maata.

Muovit olivat yllättävän ohuita, mutta toivottavasti kestävät.

Miten on, kannattaako pohjaan asentaa lämpökaapelit, jos tavoitteena olisi pidentää kasvukautta varsinkin kevätpuolelta?

Ilman muuta jos siihen on taloudelliset mahdollisuudet. Pohjalämpö on tosi hyvä.

Kyselin aiemmin automaattiavaajan sopivuutta. Saimme sopimaan kyllä, mutta tuli uusi ongelma. Kattoluukku tuossa Meltexin huoneessa on katonlappeessa ja se luukun alapuoleinen alumiinilista, johonka automaattiavaaja kiinnitetään ei kestä avaajan painoa. Eli taipuilee sitä käytettäessä. Onko Meltexin omissa avaajissa samanlaista ongelmaa vai ovatko kevyempiä? Avaaja mitä kokeilimme on tarkoitettu muovilevykasvareihin. Jos ei parempaa vaihtoehtoa meille löydetä toimii kattoluukku meillä ihan manuaalisesti...

SuloSiili: Ei meillä ainakaan taipuile mihinkään se alulista Meltexin avaajalla. Lieneekö sitten kevyempi mekanismi?

Hei, Olemme kokoamassa Juliana kasvihuonetta kennlevyillä. Tässä ihmettelemmekin riittääkö kennolevyjen asennukseen pelkät asennuslistat vai tarvitaanko myös silikonia avuksi. Ohjeet huonot tämän asian suhteen. Jos joku osaisi sanoa, olisimme tosi kiitollisia.

Minä laitoin silikonia avuksi, muuten ne kennolevyt lähtee lentoon kovilla tuulilla.

Meilläkin on paraikaa Julianan (Compact Plus 12,1 m2) kasaus menossa. Ollut jo pitkään … Nyt on saatu perustukset tehtyä valuineen ja täyttöineen ja menossa on sen mukana tulleen sokkelin suoristus kun meni betonivaluvaiheessa vähän mutkalle. Seinätkin kai saan vielä kesän aikana siihen :slight_smile: Elän toivossa ja yritän olla sekaantumatta…