Valmiskasvihuone

En ole vielä opetullut kuvien laittoa näille palstoille.Kyllä minä ihailen noita teidän hienoja sisustuksia,laatoituksia ja altaita.Minulla on vain maavaraiset laataat keski käytävällä.olen ahne istutustilalle .Olen kokeilemassa kahdeksaa tomaattilajiketta 2kpl/ laji, paprikoita ja munakoisoa.Jäi vielä ylimääräisiä taimia,ja lisäksi anaskirsikkaa miesvärkkäsi vielä pienemmän puukehikkoisen huoneen UV-muovikatteella entisen karjarakennuksen tontille.Siinä sitä on kesähupia kerrakseen muun puutarhan ja kasvimaan lisäksi.

En ole paljon näillekkään palstoille ehtinyt surffailemaan.

Väsynyt, mutta onnellinen. Liian puhki, jotta jaksaisin kertoa kaikista vastoinkäymisistä ja mitäpä niistä, olivat ja menivät hymy.

Aamulla aikaisin:

Keskipäivän kuumuudessa:

Kun ilta on leppoisimmillaan:

sydän Pieni Kasvarivahti sydän

Anne! Hieno on kasvari!Pakko kysyä onko tuo ihana kasvarivahti kääpiöpinseri?Meillä on 3 kuukautinen kääpiöpinseri naurua

Jahas - on se nopeasti noussut tuokin kasvari ja hieno tullut! :)

Onkos siinäkään harjakaisia ehditty ollenkaan viettämään aherruksen lomassa? ;)

Kuunlilja: Kääkkähän se siellä kurkistaa, 3v neito. Sinullakin siis kääkkä, loistava valinta sydän.

Raakki, ei ole harjakaisia vielä ehtinyt pitää, josko tänään nostaisin maljan, kun saan viimeisen kennolevyn ja automaattiset avaajat paikalleen. Hiukan häiritsee nuo mustat palkit ovissa, koitan tottua, muuten joutuu vaihtamaan täh?. Nooh, ei se nyt niin nopeasti noussut, sykäyksittäin, liian monella välipäivällä.

Vieläköhän taimistolta saisi jotain vänkää sinne kasvamaan....

Mitä kuuluu kasvihuoneviljelijöille ?    Meillä on kyllä saanut odottaa tomaattien kypsymistä,lieneekö liiaksi lannoitettu.  Vasta eilen saatiin ensimmäiset kypsät tomaatit Outdoor lajikkeesta.  Raakileita on kyllä paljon.Viime viikolla pääsin tekemään tämän kesän  ensimmäisen Moussakan omista munakoisoista. Täällä on satanut jo niin pitkään,että kaivataan jo aurinkoisia päiviä ,että sato kypsyy. 

Kasvihuonekeskustelut ovat ymmärrettävästi jo hiljentyneet ja siirtyneet sadon seurantaan. Olen kuitenkin aikeissa ensi kevättä ajatellen hankkia valmiskasvihuoneen - lisäksi keväällä perustetulle pienelle muovihuoneelle, joka auttamattomasti on aivan liian pieni (tosin täysin toimiva).  Pihapiirimme on suurimmaksi osaksi kallioita, kiviä,kiviä ja vielä kerran kiviä..., joten kasvihuoneen perustaksikin tulisi kallio plus muutama harkkokerros korkeutta ja kasvutilaa antamaan.

Vanhan Pentin puolelta muistelen lukeneeni, että tällaista perustaa olisi joku muukin käyttänyt, nyt en kuitenkaan enään löytänyt ko keskusteluja, joten olisiko jollain kokemusta kalliolle perustetusta kasvihuoneesta, olisin tosi kiitollinen vinkeistä,  toimivuudesta, käyttökokemuksista, mahdollisista ongelmista jne...

Ai juu, vielä iso kiitos teille kaikille ahkerille keskustelijoille, monet vinkit olen tältä palstalta poiminut ja muutenkin on ollut tosi mukavaa seurata keskusteluja! Itse olen vain ollut huono osallistumaan, vaikka nämä sivut lähes joka päivä tämän kesän aikana ovat  minulle ensimmäisenä aamulla avautuneet!

Meillä uudistettiin vanha kasvihuone lähes kokonaan: mm. lasit vaihdettiin kennolevyihin. Nyt pitäisi ratkaista miten huone sisustetaan eli millaiset kasvatusaltaat ja käytävä tehdään. Vai tehdäänkö tuosta toisesta kasvihuoneesta kahvihuone:)

Kalliolle perustamisessa pitää varmaan tuumata pelkästään astiakasvatusta, niin ei tule turhan monimutkaista tekemistä. Luultavasti huone kannattaa myös ankkuroida kallioon ja valmistautua sisälattia tekemään suorana, jos kallio sattumalta ei ole tasainen...

Kiitos Sand kommentista!  Eilinen ilta pähkäiltyämme, päätimme valita mainitsemasi "monimutkaista tekemistä" tien. Toivottavasti kuitenkin saamme tälla tavoin pitempiaikaisen ilon kasvihuoneestamme, varustettuna vielä muutamilla pikku "mukavuuksillakin". Keväällä väsätty pikkumuovihuoneemme saa jatkaa sitten alkeellisempana lisätilana niin kauan kuin kestää.

Eli aloittelimme anturan muotin tekemistä, suunnittelimme salaojituksen, vesiliitännän ja viemärin. Sepeliä miesvoimin kärrättiin yksi jos toinenkin kärrillinen jne. Anturan päälle ajattelimme laittaa kolme kerrosta harkkoja. Sisäätuloon tulisi jonkinmoinen rappu/terassi ja ehkä ajoramppi kottikärrille. Sisäpuolen korkeusero ovensuuhun saattaa tuottaa ongelmia, mutta eiköhän siihen jotain keksitä. Vinkkejä? Aivan vakuuttunut tämän toimivuudesta en ole, mutta voinpahan sitten kertoa kokemuksista jatkossa....  Projektin edetessä/valmistuessa voin laittaa jonkin kuvankin jos siitä olisi vaikka jollekin muulle kalliolle kasvihuoneensa perustavalle apua. Mutta vikkejä ja ideoita jään vielä odottelemaan!!!!

Multatyylistä paljon riippuu, miten se sisätilan ja ulko-oven korkeusero on ratkaistavissa. Jos teette isot, pysyvät multa-altaat, voi lattian korkeus sisällä olla myös sama kuin ulko-oven kynnyksellä tai vain sopivasti alempana. Jos lattia on vain kulkuväylä, voi sen alle jopa saada säilytystilaa kylvöruukuille tai alustan voi täyttää lämpöä varaavilla ja tasaavilla kivillä tai tiilillä. Jos käytätte ruukkukasvatusta ja teette kokonaisen lattian, voi siitä huolimatta (kai?) oven suuntaan olla korotettu alue, luulen.

Meidän kasvarissa on kulkulattia tehty ylös nostettavista elementeistä ja alla on tiiliä sekä hiekkaa ja korkeuserona ulos on vain kynnys. Kottikärryt sopivat ovista ja lepäävät sisällä kulkukäytävän reunuslautojen päällä.

Vau, tuota säilytystilamahdollisuutta ei minulla tullut mieleenkään, äkkimiten kuulostaa loistavalta idealta, koska lähimpään varastotilaankin on jokin verran matkaa kasvihuoneelta. Kasvualtaat ajattelimme tehdä kiinteiksi lekaharkkoreunaisina. Iso Kiitos vinkeistä!

Lekaharkoista tehtiin meillekin kasvatusaltaat. Ja puinen tralli käytävälle. Vielä pitää nikkaroida pieni jakkara, jotta saan avattua 4 kattoluukkua. Samalla vaivalla olisi melkein rakentanut uudenkin huoneen, niin paljon hommaa oli vanhan korjaamisessa. Ja euroja kului iso kasa. Tosin kasvihuone on nyt taas pitkään käyttökelpoinen.

Anne-64, meillä olisi suunnitelmissa kasata pihaan juuri tuommoinen samanlainen Julianan 8,2m2:n kasvihuone kennolevyillä. Kokoaminen on tarkoitus tapahtua vasta ensi keväänä, koska joudun muutamaa omenapuuta siirtämään kasvihuoneen tieltä enkä enää tässä vaiheessa vuotta ala puita siirtelemään.

Suojasitteko mitenkään niitä kennolevyjen päitä ja jos ette, niin onko pikkukärpäsiä yms. päässyt rakoihin? Entä käytittekö silikonia esim. kennolevyjen kiinnitykseen vai riittivätkö ne paketin mukana tulleet kennolevyjen kiinnityslistat? Ihmettelen vain kun ei silikonin käytöstä ollut oikein mitään sanottu ohjekirjassa.

Itselläni on auki vielä tuo perustuspuolikin. Alunperin ajattelin, että tasattu hiekkapohja nurkkapaaluilla riittää sen paketin mukana tulleen valmisperustuksen kanssa, vaan nyt foorumilla näyttää kaikilla olevan hienompia ja jykevämpiä perustuksia. Miten onko tämä Julianan kasvihuone koottuna itsessään niin raskas, ettei pääse tuulessa yms. kaatumaan? Vai mitä hyviä syitä ja perusteita minulla olisi tehdä tuommoinen jykevämpi perustus? Koska tontti on vettäläpäisevällä heikkamaaperällä, ei salaojia käsittääkseni tarvita ja käsittääkseni sen ei pitäisi pahasti routiakaan. Ensisijaisesti rypäleitten kasvatus kasvihuoneessa kiinnostaisi, joten tarkoitus olisi kasvihuoneesta jättää lattiapinta-alaa "auki".

moidites: Enpä noita kennolevyjen päitä lähtenyt teippaamaan, vielä ei ainakaan ole itikoita näkynyt kennoissa. Ajattelin, että ilman on syytä kiertää, jotta levyn sisään ei muodostuisi kondenssivettä joka levättyisi ja pakkasessa rikkoisi levyt. Saa nähdä ajan kanssa kuinka käy.

Silikonia ei myöskään laitettu, kysyin vielä Kivikankaalta varmuudeksi ja sanoivat, ettei tarvitse laittaa. Meidän kasvari on siis Juliana Sunline, joissain muissa malleissa käytetään silikonia.

Alumiiniprofiilikasvari on todella kevyt, joten tarvitsee hyvän ankkuroinnin maahan/kiinteään sokkeliin, ettei lähde ensimmäisessä myräkässä naapuriin. Itse pulttasin tuon ruskean laudan pitkillä ruuveilla ja propuilla harkkoon ja valmissokkelin lautaan monen isokantaisen peltiruuvin voimin. Tässä kuva:

Käytin harkkoa sen takia, että halusin lisää korkeutta huoneeseen, olisin laittanut toisenkin varvin, mutta isäntä oli sitä mieltä, ettei "muuntaja" sopisi pihaan... Olisi saanut olla kaksi varvia, nyt hiukan kaduttaa...

Olen ollut ihan tyytyväinen tuohon perustukseen, talvi sitten näyttää pysyykö ryhdissään. Meidän oli pakko perustaa hyvin savimaan takia, hiekkamaa on varmasti armeliaampi roudan suhteen. Hyvä ja vaaterissa oleva perustus helpottaa kyllä suunnattomasti kokoamista, ei kaduta, vaikka välillä tuntuikin aikamoiselta millimetrin viilaamiselta hymy.

Tänään sain elämäni ensimmäisen kasvihuoneen, 8,2 neliöisen, onhan se vielä palasina, mutta ukko lupasi laittaa kun tulee vapaapäivät. Jännityksellä odotan kevättä, saa nähdä kuinka muijan käy kasviensa kanssa.

Onnea uuden kasvarin johdosta. Mie vasta ääneen sanoin, etten tulisi toimeen jos ei kasvaria olisi. Niin pienellä vaivalla niin paljon satoa.

Onnea kasvihuoneelle tikki!

Onni on oma piha, jossa on oma kasvihuone naurua

Perjantaina kannoin viimeiset orkideat kasvihuoneesta sisään ja pesin kasvihuoneen niin sisältä kuin ulkoakin. Aika sopiva ajankohta olikin noille hommille, nyt ei enää pesu taitaisi onnistuakaan. Yllättävän paljon siihen oli siitepölyä ja muuta töhnää tarttunutkin, kannattaisi ulkopuolelta sitä ehkä useamminkin huuhdella, ettei tarttuisi niin kovin kiinni.

Olen vielä miettinyt sitä pressun laittamista kasvihuoneen päälle, mutta kun tuntuu jotenkin rumalta, jos sen siihen heittäisi. Ja olisikohan siitä mitään varsinaista hyötyä?

Onko kellään kokemusta Growell kasvareista? Tälläinen olisi nyt edullisesti saatavilla:

http://puutarha.net/index.asp?s=/otsikkosivut/TM_714_.htm

Mielipiteitä kaipailen