Valmiskasvihuone

Samaa kasvaria kuin Miikoa olen itekin miettinyt, eli jos jollain on niin kovasti kiinnostaisi kuulla sen käyttömukavuudesta. Mahtuuko sisälle hyvin kottareilla? Millainen toi seinämateriaali on käytännössä, helppo pitää puhtaana? Riittääkö ilmanvaihtoaukot vai kuumeneeko liikaa?

Paljollako noita myydään?

Rahtivapaasti saa, hinnasta ei tietoa. Ajattelin kysäistä maanantaina. Aika kaponen taitaa olla tossa viiden neliön mallissa toi oviaukko. 7 neliöisessä on 2 liukuovea. Muistaakseni toi tarjous koski vain tuota pienempää.

Pistin tarjouspyynnön sekä viis että seittemän neliöisestä. Ja nyt odottelen arkea että ottavat yhteyttä.

Mä laitoin siitä 5 neliöisestä ja sitten kasvulavasta. Täytyy kyllä tuo 7 neliöinenkin laittaa vielä. Meillä isäntä sanoi (ihme kyllä), ettei kovin pientä kannata hankkia, jos sen kerran ottaa naurua

Kannattaa hankkia mahdollisimman suuri kasvihuone. Itse ostin 12 neliön huoneen - ja nyt harmittaa, että miksi en laittanut suurempaa. Tilaa ei koskaan ole liikaa. Omassani on neljä itseavautuvaa luukkua, mutta silti lämpö nousee kuumina kesäpäivinä liikaa ja joudun varjostamaan huonetta.

Tilaa on hyvä olla myös taimipöydälle ja ainakin yhdelle tuolille. Itse kannan löhötulin kasvariin jo maaliskuun auringonpaisteessa. Olen laittanut kasvariin myös taimihyllyjä ja siellä on suurin osa ruukuista ja purkeista varastossa. Päädyssä on multapenkki kolmelle viiniköynnökselle, jotka menevät jo kattoa pitkin toiseen päähän saakka. Muualle lattiaan laitettiin kiveys samalla kun piha kivettiin. Tomaatit, kurkut yms. kasvit kasvatan 20 litran muoviastioissa ja pienemmissä muoviruukuissa. Järjestystä on helppo muuttaa ja lattia pysyy siistinä lakaisemalla.

Viiden neliön huoneessa ei mahdu juuri kuin kääntymään ja lämpö nousee helposti tosi korkealle. Jos vain teillä on mahdollisuus, niin hankkikaa ihmeessä ainakin 10 tai 12 neliön huone. Tuttava kävi miehensä kanssa katsomassa meidän kasvaria ja ostivat sitten itselleen 24 neliöisen. Siellä voi jo koko perhe syödä aamiaista kevätpäivänä. Kasvihuonetta kun voi hyödyntää paljon muuhunkin, jos siellä mahtuu oleskelemaan.

Kiitokset vinkeistä Mitähän tollaset lukaalit vaan mahtaa maksaa kieli ulkoa Kiva olisi tosiaan, jos voisi pitää sitä kesäaikaan 2. olohuoneena aurinko

En nyt muista hintaa. Maksoihan se kohtuullisesti, mutta jos jakaa näille vuosille, niin tuntuu pienemmältä. Hankittiin se siis seuraavana kesänä kun oltiin muutettu tähän - olisiko ollut 2001. Silloin kun muutettiin niin pihalla oli valmiina "itse rakennettu" tosi pieni ehkä noin neljän neliön kennohuone. Se oli tosi ahdas ja matala - onnistuin kopsauttelemaan pääni useaan kertaan vaikkei minulle pituutta ei ole kovinkaan paljon siunaantunut. Mutta se olikin tosi matala ...

Silloin päätin, että kunnon kokoinen huone sen olla pitää. Kävin katsomassa tuttavan kuusineliöistä ja totesin, että sinne ei mahdu juuri muuta kuin ne tomaatit ja kurkut. Halusin siis oikeasti viettää aikaa kasvarissa. Kun ostin sitten tämän kasvarini, niin se on ollut minun "eteläni" monta kevättä. Silloin ei juuri reissattu kun lapset olivat pienenpiä. Joten .... hymy siihen se sitten pihalle tuli.

Joka kevät olen nauttinut ekoista auringonsäteistä. Kahvikuppi käteen ja kirja toiseen ja sitten vain maalis - huhtikuulla nauttimaan auringosta. On tullut otettua päivätorkkuja ja koulittua kasveja satamäärin. Sain vielä ihanan taimipöydän lahjaksi 40-vuotispäivänä miehen sukulaisilta. Eipä ole tarvetta haikailla etelään keväisin, kun etelä on omalla pihalla auringon paistaessa.

Jos haluaa omaa rauhaa - niin kasvihuoneessa sitä on. Nuoriso ei siellä viihdy ja jos on siitä pelkoa, niin ei tarvitse kuin raottaa kanankakkarasian kantta - niin minuutin päästä on taas rauhaisaa. naurua Kennohuoneessa saa olla myös rauhassa naapureilta ja 6mm kenno pitää myös lämpöä. Nyt saa jo 10mm kennolla ja semmoisen hankkisin nyt, jos olisin ostamassa. Ovessa on myös lukko, joten ei tarvitse pelätä, että kukaan asiaton käy sotkemassa jos itse on poissa. Niin ja pari isoa vesisaavia mahtuu myös - ei tarvitse kaikkea kasteluvettä olla koko ajan kantamassa. Voi täyttää isot astiat letkulla ja vesi lämpiää siinä samalla päivän mittaan.

Kesällä kasvihuone on liian kuuma oleiluun. Mutta maalis - huhti - toukokuulla ... silloin siellä olemisesta on oikeasti nauttinut tosi paljon.

Voi kun kuulostaa ihanalta sydän Mulle tuli kova isokasvarikuume naurua

Tässä linkki, josta voi vilkaista kasvihuonettani. Otin kuvan kevään siivouspäivänä. Sisällä näkyy osa taimipöytää ja löhötuolin kulmaakin. Kasvarin perällä on se multapenkki, jossa kasvavat ne viiniköynnökset. Satoa on tullut jo monena vuonna.

Ei ole 12 neliönkään huone niin suuren suuri. no-jaa

http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki/view.php?pictureid=18148

Aivan ihana kuvahymy Kasvarikuume pahenee täälläkin.....

Maissihiiri, hyvä kuva. Luulen että koko on aika kohdallaan, ehkä pärjäisin pikkuisen pienemmällä…siinä ja siinä. En nimittäin ollenkaan tykkää ahtaudessa puuhailla - aina on jotain tiellä ja sitten hermostuu eikä olekaan enää kovin mukavaa… Muutenkin kiitos kaikista vinkeistä mitä annoit, laitan ne ylös listaani…Olen jo aika vakuuttunut että hankin sen kasvarin tulevana keväänä - siis ellei “perheen lompakko” eli ukkoni laita ehdoksi että jompikumpi - jyrsin tai kasvari. Molemmat on kummiskin aika hintavia hankintoja. Ja jyrsintä tarvitsen ehdottomasti tonne savipellolleni apuriksi.

Maissihiiri, HIENO kasvari. Tuollaisen kasvihuoneen kun saisin… :slight_smile:

Kasvihuonekuume ja autonvaihto, kaksi kuumetta jotka tarttuvat ilman pisaratartuntaakin.

Kannattaa tehdä kokeilukasvihuone rakennusmuovista ja esim vahvasta kasteluletkusta kaaret. Jos jaksaa harrastaa siinä viljelyä vuoden pari, niin sitten se valmiskasvihuone. Tuo 12 m" olisi ihannekoko, maaliskuun auringonpaiste kasvihuoneessa kahvia juoden on ihanaa, pienempään ei oikein sovi.

Tässä on nyt tätä reaaliterapiaa kasvihuonekuumeesta vieroitukseen:
Mielestäni tomaattien kasvatus ja varkaiden poistaminen kuumalla ei ole kivaa, mieluummin olisin auringossa enkä lasikopissa, semmoinen kuitenkin on itsellä. Aika työlästä, hikistä ja kilohintaakin vihanneksille kertyy. Suomen kesä on kuitenkin lyhyt ja apukeinoja tarvitaan kesän jatkamiseen.

(kasvilava, kylmälava ovat hyviä vaihtoehtoja.)

Minä myös kannatan kahvittelua kasvihuoneessa, puhumattakaan loppukesän öisistä viinin maisteluista kynttilänvalossa. Isäntäkin innostui meillä niin, että meinasi antaa tomaateille lähtöpassit, kun eivät hänen mielestään sopineet tunnelmaan viiniköynnösten ja kukkien kanssa.

Purkaako kukaan kasvarinsa talveksi pois?

Enkä tarkoita nyt niitä minikasvareita vaan noita suurempia, sokkelin päälle kasattavia, kennolevyisiä mitä näkyy olevan joka paikassa tarjolla. Haaveissa olisi n. 3 neliön kasvari, joko seinää vasten kasattava tai sitten sellainen tavallinen. Miten suuri operaatio kasaaminen/purkaminen on, ja pystyykö niitä edes purkamaan niin että kasaus onnistuu uudelleen?

Entivanhaan oli niitä muovisia kasvareita, mitkä oli metallikaarien varassa: kaaret jätettiin talveksi ja muovit otettiin pois. Niitä ei taida saada enää mistään?

Miksi se pitäisi purkaa?

Täällä on kaarihuoneita. Sellainen miulla oli aiemmin, mutten siitä koskaan muoveja talveksi poistanut.

juu, muovinen kaarihuone 4,8 m2 minullakin oli, muovihuppu suljettiin vetoketjulla. kokoamista ja purkamista varten käytettiin 10 mm kiintoavainta ehkä tunnin homma yksin purkaa - kokoaminen hitaampaa. jos vain purkaa sellaisiin osiin, että esim varastoon talveksi haluaa nostaa, ehkä 15 mutteria tarvitsee vain irroittaa.

hankin kai -00 ta -01 vuonna ja nyt harmittaa kun menin lahjoittamaan pois lasihuoneen saatuani. olisi viiniköynnökselle onnen omiaan, muovi käärölle ja lumi olisi peittänyt talveksi.

Kurpitsa, kiitos linkistä! On vaan aika isoja nuo kasvarit… Meillä on vain kaksi paikkavaihtoehtoa mihin kasvarin voi laittaa: toisessa (=seinää vasten oleva kasvari) se ei sovi olemaan talvella, ja toinen on kovasti routivaa jankkosavea mihin perustukset tulisi paikan sijainnin vuoksi tehdä käsipelillä, ja se ei onnistu.

Valtsu, muistatko merkkiä tai ostopaikkaa?