Valmiskasvihuone

Miulla oli tuollaisessa kaarihuoneessa vaan lankut perustana johon porasin reiät kaaria varten, Ei mitään kummoisia perustuksia. Tönkkösaven päällä täälläkin.

Anttilan valikoimiin kuului, taisin sattumalta jostain mainoslehtisestä nähdä kuvan ja hetihän se piti käydä hankkimassa.

...josta sain aiheen kurkata muutama päivä sitten tullutta kesä-kataloogia. tyrkyllä on n 6 m² kaarimuovihuone. jännä lisä on 50 €:lla myytävä varahuppu. toivottavasti ei ole merkki siitä, että tietävät jo etukäteen, ettei muovi ole kovin pitkäikäinen.

kyllä ne sen tietää, että muovi kestaa 2 kesää, vetoketjun ja muovin rajakohta vähemmän... ei kannata kovasti kiinni kiskoa. UV muovi kestää pidempään, mutta kaarihuoneen pääty on hankala tehdä. ostin lopulta julmankokoisen UV muovin ja huitaisin koko systeemin yli ja päätyseiniin rennon taitteen.

- ikkunankin loihdin muoviin, ilmastointiteipillä puuhehyksen ja automaattiavaajan siihen. JOS nyt tekisin uusiksi laitaisin tuuletusaukon katon harjan suuntaiseksi. mutta ensin nauttisin siitä vetoketjuovesta.

- lasihuonetta parempana pidän muovihuonetta - kyllä tomaattikilolle hintaa kertyy lasin alla

- itsetekoisen muovikaarihuoneen ohje on olemassa jossakin - mallia Kurpitsan lautasokkeli, reiät siihen ja muoviputkesta kaarirunko ja kiinnitykset ilmastointiteipillä. sopii, jos ei ihan paraatipaikalle, niin pihaan kuitenkin.

Tässä olisi hiukan pienempi kasvihuonemalli sille, jolla ei ole kovin paljoa tilaa.

Mä haluuun...!

Olihan noita varastossa vielä joten tilaamaan vaan:D Mitähän työpaikalla sanoisivat, kun tuon virittelisi tietsikkaan kiinni.

Ei taida olla ketään joka purkaa kennokasvarinsa talveksi - onnistuuko se?

Noita kaarimuovikasvareita näyttää sensijaan löytyvän, tuo Anttilan on aika sopivan kokoinen… tosin lähteeköhän ensimmäisen navakamman tuulenpuuskan mukana?

No ainakin meillä kennokasvarin kokoaminen oli sen verta hankalaa, ettei todellakaan tule mieleen purkaa sitä talveksi. Hyvinhän tuo on pihalla pysynyt :slight_smile:

tuulelle oli arka! oviaukon kannattaa tulla tyynenpuolelle, vaikka ympäri sisään pitäisi kiertää. helmamuovin käänsin sisäänpäin ja muovipaljujen alle käänsin ja siinä pysyi. muutama laudanpätkä ja tiilikivi ei pidellet vaan muovi vaan lepatti.

Kumman te valitsisitte?

Valmiskasvihuoneen vaiko itse tehdyn?

Mulla olis kasvihuoneen hankinta edessä ja periaatteessa saisin kumman haluan.

Itse tehtyyn olisi läjä vanhan omakotitalon ikkunoita odottamassa, siis ilmaisia. Ovi ja katto puuttuisi.

Eräs tuttu taasen on töissä k-raudassa ja hänen kauttaan saataisiin varmasti valmiskasvari vähän edullisempaan hintaan.

En vaan nyt yhtään tiedä kumman haluaisin???täh?

Haluatko omannäköisen, persoonallisen kasvarin, vai kenties steriilin, huomiota herättämättömän version? Vanhassa pentissä eikös ole kuvia todella persoonallisista kasvareista - käynpäs itsekin taas vilkaisemassa, ja annan sinne osoitetta…

Täällä vanhalla puolella, http://puutarha.net/keskustelu/index2.asp, löytyy kohdasta KAsvihuione, useita ketjuja nimella Itsetehty, halpa kasvihuone. Varsin käyttökelpoisia ja erityisesti persoonallisia kasvihuoneita. Minun makuuni ehdottomasti, enemmän kuin valmisversio. Löytyy sieltä toki perustusten tekoa ja valmiskasvarivertailuja yhtälailla.

Jos taidot ja voimat rakentamiseen ja suunnittelemiseen riittävät, valitsisin ehdottomasti jonkun omaperäisen, itsetehdyn kasvihuoneen. Täydellisen suloisia esimerkkejä löytyy tosiaan tuolta vanhalta puolelta. Mutta varsinkin suunnitteluun kannattaa kyllä siinä tapauksessa panostaa. Muutaman vuoden päästä lintallaan oleva hökkelimökki, ei välttämättä ole mikään pihan koristus.



Helpolla ja nopeasti jos haluaa päästä, tilaa sitten sellaisen valmishuoneen. Se on takuusiisti ja sen voi tarvittaessa jopa siirtää toiseen kohtaan, jos mieli sattuu matkan varrella muuttumaan.

Meitä rappioromantiikan puolesta tuulettavia lienee aika monta - se hiukkasen lintallaan olevakaan ei välttämättä pilaa vielä mitään…

Minä tekisin itse. Saisi tarpeeksi ison, ne valmiskasvarit kun tuppaa jäämään pieneksi jos harrastus vie mennessään. Mulle ainakin ne valmiskasvarit oli heti alkujaan jo liian pieniä.

Niinpä, niin kauan kuin pystyssä pysyy, kasvihuone on hyvä :). valmiin ja itsetehdyn valinnassa voisi miettiä, mikä sopii taloon, pihaan ja muuhun ympäristöön. Rivitalopihaan hommaisin neutraalin valmiin, omakotialueelle rakentaisin ehkä itse sellaisen suht neutraalin, haja-asutusalueella voi sitten vähän irrotella enemmän. Paljon tietysti riippuu käytössä olevasta materiaalista, minkälainen tulee. itse hain juuri ruutuikkunat kasvaria varten yhden talon ullakolta, ei niistä neutraalia saa mitenkään :)(varsinaisen namun kylläkin :). minkälaiseen paikkaan, Peppiinax, olet kasvihuonetta laittamassa?

Peppiinax, minä tilasin valmiskasvihuoneen K-Kankaalta. Miehelle tarvii olla mahdollisimman helposti pystytettävä jotta se tulee tehdyksi silmän isku Täytyy tohonkin toki valuja jonkin verran tehdä, mutta aika vähän. Ja muuten kunhan kasaa ohjeiden mukaan. Otin sellaisen mielestäni aika ison, 12,5 m2 Ei ole halpa, eli itsetehty (varsinkin jos jo materiaalia on) tulee aivan varmasti halvemmaksi. Mutta meillä se helppous ratkaisi asian - haluan sen käyttöön nyt eikä viidestoista päivä Se tuodaan meille ihan näinä päivinä… aaah!

Itse tekemällä saa kyllä halvemmalla ja riittävän iso kannattaa tehdä, koska kasvihuone ei ole koskaan liian iso!

No juu, eihän se välttämättä pilaa vielä mitään naurua Meillä kun tuota rappioromantiikkaa pakkaa olemaan ihan tahtomattanikin yllin kyllin, en aina osaa sitä niin arvostaa.

Ei ole riittävän iso, ei. Eikä niitä koskaan ole tarpeeksi montaa. Uusi on mietintämyssyssä nytkin, mutta onneksi tätä tonttia vielä piisaa :slight_smile: