Valmiskasvihuone

Kennokasvareissa pitäis laittaa jo uutena sellanen suojanauha päätyjen reikiin estämään lian ja veden menoa sisälle kennoihin. Eikö myyjä sellaisia suositellut?

Sitä en tiedä, miten sais enää puhtaaksi.

Netistä tilattiin ja mies sen kokosi. Sitä en tiedä oliko ohjeissa asiasta. Mieshän ei juuri ohjeita lue:(

Oliskohan parasta tilata uudet kennot? Tää oli ainoo minkä löysin: http://www.verkkomikko.fi/product_catalog.php?c=69

Minunkin pitäisi tilata kennolevyä, jolla voisi korvata anopin vanhan lasikasvihuoneen rikkoontuneita kattolaseja. Sen alumiinirunko on vielä hyvässä kunnossa, mutta jostain syystä talven aikana katon laseja on mennyt säröille. Appiukko haluaisi sinne muutaman tomaatintaimen ja mulla on ne jo kasvamassa, mutta se kasvihuone pitää sitä ennen korjata.

Omassa kennokasvarissani teippasin alumiiniteipillä levyjen päät ja alareunaan tein pieniä reikiä, joista mahdollinen tiivistynyt kosteus pääsee pois. Ihan hyvin se on toiminut, paitsi kattolevyjen alareunan teippi on päässyt irtoilemaan ja joihinkin on tullut vähän jotain leväkasvustoa muutamaan kanavaan.

Onhan olemassa avomaan tomaattia ja ainakin minulla menestyneet julmetun hyvin. Niistä olen voinut jakaa apua antaville naapureille ja ystäville kesän herkkua luomuna kasvatettua.

Ei viitsi jättää kasvihuonetta tyhjäksi, kun sellainen kerran on olemassa ja se on vähän kuin terapiaa yksin jääneelle appiukolle. Heidän alueellaan on monasti pahoja halloja, joten tomaateille on paras olla kasvihuone tai edes semmoset lasit seinää vasten.

Toi kasvihuone on varmaankin 30 vuotta vanha ja sen alumiinirunko on paljon vahvempi kuin monessa nykyisin myytävässä. Rikkoontuneet lasit voisi tietenkin korvata uusilla laseilla, mutta kennolevyt katossa voisi kestää paremmin. Tuo Verkkomikko vaikuttaa hyvältä, kun sieltä voisi tilata levyt valmiiksi oikeaan kokoon sahattuina. Pitää muistaa mitata ne kattolevyt ja vaihtaa vaikka kaikki kerralla eikä vain niitä rikkoontuneita.

Menikin koko aamupäivä lueskellessa kasvariketjuja. Tuli ostettua tommonen season promotion- kasvari hobbarista, ku halvalla sai. 4mm kennolevyä, 4,7m2, alumiinirunkoinen, mutta sokkelin meinaan tehdä itte.

Elikkäs, ymmärsin et savimaata ei kannata myllertää turhaan, nurmikko vaan pois. Pari riviä harkkoja, alle myyräverkko, kasvualtaat raakalaudasta ja mullan väliin muovi. Tontilta löytyy betonilaattoja käytävälle, suodatinkangas tai joku alle. Varjostavia puita ei sillä paikalla ole, oven meinasin etelän suuntaan.

Kompostia täällä ei vielä ole, kasvualustaksi ajattelin biolanin multaa ja kanankakkaa ( sitä olis aitassa pussillinen). Tosin täältä ei oo pitkä matka kekkiläänkään, sieltä sais peräkärryllä haettua, mutta avomaalla se tavara on menny tavattoman kuivaksi korpuksi viime kesinä.

Kasvatukseen on tulossa tomaattia, paprikaa ja chiliä.

Oonkohan oikeilla jäljillä, kertokaapa?

Fleeru,,,,,Tuos aiemmin taisi olla jossakii etto jättää sen kennokasvarin ns kellumaan maanpinnalle. Mutta esim. jotkin kierrettävät aitatolpan jalat kulmiin ja niihin ankkurointi,,ettei se lähde tuulenmukana.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/389360/Aitatolpan-jalka-kierteella-51x51x650

Kannattaako ovi etelään päin laittaa?

No juu, ne tolpat unohtu luettelosta. Täällä tosiaan tulee välillä navakasti. Siitä oven suunnasta olinkin epävarma, mikä olisi parempi?

Etelästä aurinko paistaa eniten niin pitkä sivu kanattaisi ehkä sinnepäin suunnata, mahtuisi eniten kasveja auringosta nauttimaan. Mutta kasvihuoneen sijoitus riippuu tontista kuitenkin, eihän sitä kannata epäluontevaan paikkaan laittaa, eikä myöskään salmiakiksi jos muut rakennukset on jossain linjassa.

Mene vaikka joittenkin narujen kanssa mallailemaan ja sielun silmillä katsomaan. Mieti mistä haluaisit kulkea kasvariin, kantaa kastelukannua ja hakea tomaateja ja kurkkuja ja paprikoita ja chilejä ja..ja..

Toi oli hyvä idea, johan sitä ennen tilausta viritettiin olkkarin lattialle rullamitoilla se pohjan koko. Onneks on tilaa pyöritellä. toistaseks :wink:

Laiska kun olen niin mietin valmishalpiskasvaria. Se mitä mietin on vain aika matala, ainakin minulle kun olen vähän ylipitkä. Oven saan teetettyä pitemmäksi jos vaan muuten korottaminen onnistuu. Onko järkevää tehdä se näin (alhaalta ylöspäin) maata pois puoli metriä myös metri leveämpänä ja pitempänä kuin kasvari → juurimatto → sepeli → betonikivet → maanpinnan ja kasvarin väliin joko lautakehikko tai lecaharkot ja sitten se hökötys päälle. Haluaisin korottaa harjan 2,10 metristä kahteen ja puoleen ja silloin joudutaan katkaisemaan myös oven alapuolella oleva metallinen lista. Kuulostaako ihan typerältä?

Sivulta 71 tässä ketjussa meidän ekan kasvarin kyhäämistä, harkoista korotusta, eikä katkastu oviaukon alaosaa. Tekee vaan "rappuset" sekä ulko, että sisäpuolelle.

Olen mietiskellyt kasvihuoneen hankintaa jonkin aikaa. Bauhaussissa näyttäs olevan pieni kasvihuone tarjouksessa (alle 300 eur). Hybrid jotain mitat vähän alta 2m kanttiinsa. Sokkeli mukana ja vissiin ovet ja luukku. Mutta kuinka paljon muuta tilpehööriä kasvihuoneeseen tarvitsee ja miten paljon se kustantaa? Joutuuko maksamaan toisen mokoman tarvikkeista? Mitkä tilpehöörit on välttämättömiä?

Noin pienessä kasvihuoneessa voi olla aika tukalat oltavat kesällä eli varmaankin automaattiset kattoluukunavaajat olisivat välttämättömät ja jonkinlainen kastelujärjestelmäkin paikallaan, ehkä blumat joka on varsin kätevä ja toimiva kaikinpuolin. Näillä pääsee jo hyvin alkuun ja helpottaa elämää aika tavalla.

Hoyabella, pidätkö myös jotain lämpöpuhallinta yöksi? Ajattelen samaa että ottaisin kasvihuoneen käyttöön, mutta kun yöt on ollut kylmiä, viime yö -5astetta. Päivällähän ei ole enää mitään hätää, päinvastoin, eilen oli ollut korkeimmillaan +37 asetta. Kasvihuone on auringossa koko päivän.

Kohta onkin sitten taas kasvarin pesu ja muutenkin kuntoon laitto. Olen pessyt joka kevät sen sisä-ja ulkopuolelta painepesurilla. Pitää pestä vaan vähän kauempaa, ettei lasit ja kennot kärsi. Puhdasta tulee suhteellisen helposti. Tomaatteja on sitten kiva katsella ulkoakin päin kun lasit ovat kirkkaat.

Hoyalla hyvä idea. Mulla myös lämmittämätön kasvari. Vein sinne isot sinisarjat, pelargonin toin jo taas pois. Öisin olen heittänyt tuplaharson ruukkujen päälle. Vähän huolimattomasti tai ollut liian kylmää koska sinisarjan lehdet osin paleltuneet. Kehittelenpä jotain tuollaista suojaisanpaa juttua.       -Sinisarja kyllä kestää useamman pakkasasteen kokonaan paleltumatta

Tänää ajelin autolla yhden asutusalueen ohi, tienvieressä oli yhdelläpihalla romahtanut alumiinikasvari. Ilmeisesti lumenpainosta, pitäsköhä käydä kysyy, että saako sen purkaa pois ns, varaosiksi.