No tottahan toki aina kannattaa kysyä, hyviä kokemuksia tälläisistä kysymyksistä. Onnea vaan ja rohkeutta. Siinähän ei menetä mitään.
Lievästi sanottuna,, murha
Vein viikonloppuna lämpömittarin pieneen 4,5 neliöiseen kennokasvihuoneeseen. Mittari on semmoinen että siitä lähtee myös johto ulos. Jos johtoa ei laita ulos, mittari näyttää samaa lämpötilaa, ei ole siis rikki. Miksiköhän esim. viime yönä maksimikylmyys ollut kasvihuoneen sisällä -1,5 ja ulkona taivasalla vain -0,5. Onko kellään muulla tämmöistä ilmiötä? Voiko tähän olla muuta syytä kuin että autotallin seinä on vajaan kahden metrin päässä ulkoanturista.
Lisäys: Tällä hetkellä kasvarin sisällä 6,4 ja ulkolämpö 2,6 astetta.
Minä olen huomannut, että kevättalvella kasvihuoneessa voi usein olla kylmempi kuin ulkona, jos ulkolämpötila on nousemassa. Ilma kasvihuoneen sisällä lämpenee hitaammin kuin ulkoilma, koska kasvihuoneen maapohja on jäässä ja se viilentää kasvihuoneen ilmaa.
Onkohan maa siinä kasvihuoneen alla vielä jäässä ja se kylmentää ilmaa öisin, kun ei ole yhtään auringon lämpösäteilyä lämmittämässä?
Genesee, kiitos, voisihan kyse olla tuosta jäisestä maasta. Siinä on sepeliä 25 - 35 cm, jonka alla savea. Kuvittelin että silloin lämpösillä maa olisi sulanut, mutta onhan sepeli ilmataskuineen kai sen lämmönkin eristänyt.
Toi sepelihä on kiveä,kylmämaa/kivi ni kylmää on…Mites ns ilmanvirtaukset, oliko ilma lämpiimässä, silloin helposti on ulkona lämpimämpää.
David, mittarissa on kylmämäksimi ja lämpömaksimi, siitä näin pakkasasteet. En tiiä mihin aikaan on ollut. Päivisin kun oon kattonu lämpötilan, niin kasvarin sisällä on 2 - 4 astetta lämpösempää kuin ulkona, auringon paisteessa tietysti enemmänkin.
Onneks noi asteet ei maailmaa kaada,
Paitti jos ois sisällä -1c ja ulkona +2c tms lämpöö,
ni vois monikasvi paleltuu,
Hoyab,,murhasikko sä sen Tomattisi
Mä jotenkii arvasin,,,,, että murhasit sen
Mulla vähännniinku sama ongelma ku Hoyalla, viherhuoneessa liian kuuma ja kasvihuone pikkasen liian kylmä. Mut voisko tonne pikkukasvariin ehkä siirtääkkin jotain, jos on lämmitin varalta. Mullon aika kätsy lämpömittari tuolla kasvarissa, kun sisältä voin seurata kasvarin lämpötilaa ns. langattoman monitorin kautta.
Minä rakensin pyhien aikana telttakasvihuoneen ison kasvarin sisään ja siellä on nyt tupakat, samettikukat, petunian pistokkaita ja tänään vein jo 10 tomaatin taintakin.
Telttakasvari on oman muovinsa lisäksi peitetty harsolla ja siellä sisällä on lämmitin, jonka termostaatti on asetettu noin +10°C lämpöön. Päivällä en ole kotona availemassa ovia, joten lämpö siellä sisällä nousee auringon paisteessa yli 30°C. Toivottavasti mun vauvat pärjää siellä.
Kyllä minäki tuon otan nousuviikolla käyttöön, viikonloppuna en oo kotona joten en vielä uskalla…
Kasvari on ihan traagisessa kunnossa...
Sienestäjä,onko sullaki kasvari jossa on uv-suojaus epäonnistunu??
Meilloli samannäkönen tuo vanha.
Oletteko kukaan onnistunut löytämään mistään kasvihuoneeseen kennolevyjä vara-osina? Minun kasvihuoneeni on niin monesti hajonnut tuulessa, että osa kennoista on tuota luokkaa kuin edellisessä kuvassa. Ja eilen oli niin hirvee myrsky, että yks kenno on lentänyt ihan teille tietämättömille.
Onko kennokasvari sellainen ettei sitä voi talveksi kääriä kevytressuun.
pihapiiri, kennoa saa ostaa ihan neliö/metri(?)tavarana. Meillä on tuossa ihan lähellä tukkuliike josta olen noutanut kun vähittäismyyjä on ensin sen sieltä tilannut. En tosin kasvihuoneen paikkaamiseen vaan sen rakentamiseen.
Tie mikä tuossa kasvarissa on UV suojauksen lisäks epäonnistunut… Todella hepposta materiaalia ja yhdestä tuuletusluukustakin on säätösauva jo ajan saatossa katkennut poikki! Ei honkkarista enää kasvihuoneita, koskaan.
Minullahan on nyt varsinainen “ongelma”. Olin jo vakaasti päättänyt, että tänä vuonna se kasvari tälle tontille nousee. Ikkunat jemmassa ja nyt on lehtikuustakin sahautettuna ja taaplattuna. Olen siis aina ihaillut erityisesti itse tehtyjä, ja sellainen oli tarkoitus väsäillä. Nyt kuitenkin, miehen vanhemmat muuttivat tuohon lähistölle viime syksynä, ja siinä pihassa on n. parikymmentä vuotta vanha lasinen valmiskasvari, eikä anoppi halua kasvarissa kasvatella, vaikka muuten onkin puutarhaihmisiä, niin haluavat lahjoittaa sen kasvarin mulle! Eihän tuollaisesta voi kieltäytyä:) Eli pitänee laittaa rakennussuunnitelmat jäähylle, kun ei tällä hetkellä kahdelle kasvarille ole paikkaa.
Eihän tuo nyt unelmien kasvari ole, mutta kasvari kuitenkin, ja voitaisiin siirtää se jo vaikka tulevana viikonloppuna, niin sen saisi täksi kesäksi jo käyttöön. Vähän pitää pohjia tehdä, ja sokkelin teemme nyt ainakin väliaikaisesti kuusiparrusta (100 X 100cm). Huhhuijakkaa, olen itsekin vähän yllättynyt, että olen ihan liekeissä, vaikka ajattelinkin tehdä kasvarin itse (mitenkään valmiita väheksymättä).