Se ettei tällä hetkellä ole tilaa, ei taida teillä tarkoittaa sitä, etteikö sitä olisi jo ensi kesänä, tai jopa jo syksyllä, eli ei ongelmaa ensinkään :) Kaksi kasvaria on toki aina parempi kuin yksi. Voisi olla vaikka se edustushuone ja se todellinen askartelutila.
Totta turiset, K-E. Onhan meillä oikeasti tässä vielä tilaa, mutta kun pyörittelee ja miettii hyvää paikkaa, niin törmää kaikenlaisiin ongelmiin. Liian märkää, liian isoja puita lähellä (mitä ei voi kuitekaan kaataa, ettei tule liian paahtavaa muulle pihalle), liian pölyävää, liian kaukana ovesta jne.. Juujuu, teen itse niitä ongelmia, mutta sitten kun on haaveillut kasvarista tarpeeksi kauan, niin sen pitäisikin olla täydellinen kaikin puolin...
Varmaan paineet nyt hellittävät, kun saan sen valmiin, ja sitten voisi ehkä kuitenkin, jos vaikka ihan pienen, rakkaudella (ei niinkään taidolla) väsätyn.
Mulla oli vähän vastaava "ei ole paikkaa" -ongelma, kun isäntä uhkasi, että kasvari pitää siirtää nykyiseltä paikaltaan. En sitten vaan muka keksinyt sopivaa paikka, kaikissa oli joku vika, parhaassa se, että olisi ollut liian näkyvällä paikalla, keskelle pihaa en kyllä huoli kennohuonetta. Onneksi ei nyt tarvitsekaan mitään siirrellä, sain ukon vakuuttumaan siitä, ettei ole sopivaa paikkaa, kun pelolla se olisi liian kaukana. Heh, pelolla se nytkin on :D
Kasvarikausi on kuitenkin nyt virallisesti aloitettu! Tomaatit yms muut iloisina siellä tuulessa suojalta ja lämppäri puhaltelee hallan pois.
Onko kellään kokemuksia kasvihuoneesta rinteessä? Mietin tässä paikkaa ja rinne olisi valoltaan parempi paikka.
Entä onko kokemuksia, kestääkö tuollainen 4mm kennolevy halpis kasvihuone, jota mm. www.kone-glans.fi mainostaa? En viitsis mitään ihan parin vuoden kestävää ostaa, rikkoutuneen huoneen hävitys ei todellakaan ole ekologista!
Itselläni on 9 neliön kokoinen kasvari. Nyt kesän aikana pitäisi laittaa toinen pikkuhiljaa pystyyn. Kasvihuone villitys on sellaista, että ruokahalu taatusti kasvaa syödessä. Kannattaa harkita varmaan viimetten päälle et ostaako sit vähän isomman ja hyvän kasvarin. Siitä on sitten iloa pitkäksi aikaa. Rinne on varmaan ihan mahtava paikka.
Mistä tietää että kasvari on hyvä?
Itse katsoin eri myyjiä ja huomasin että joillain hinta alkoi korkealta ja hinta ei noussut kovin jyrkästi kasvarin koon kasvaessa. Toisella taas pienet kasvihuoneet oli halpoja ja hinta nousi suuremmissa kasvihuoneissa niin voimakkaasti että pinta-alallisesti kaksi pienempää olisi halvempi kuin yksi isompi kasvihuone.
Mitäs tuohon sanoisin, Mun mielestä Juliana, SUN JA Halls on ainainki hyviä kasvareita. Kivikangas Oy ja Tuontiliike Ukkonen myy noita. Osat/varaosat käyvät osittain keskenään toisiinsa.
Vaikka noita samoja kasvareita löytyy Saksasta /Britanniasta toisilla nimillä ja hinta on murto-osa. Kannattaa ostaa kerralla tarpeeksi-iso kasvari. Ainakin joissakin halvemmissa malleissa kennolevyjen UV suoja ilmeisesti puuttuu, jos ne rupeaa hajoamaan jo 3vuodessa. Sitten ne on ns heppoisempia rakenteeltaan. Eivät kestä mitään ns. lumikuormaa, aiemmilla sivuilla oli kasvarien ns modifioinneista. Siten ne kestävät paremmin.
Ahasta on jo ja purkitki loppuu
Onks sul Tatti tuol jotain lämmitystä?
On siellä lämppäri +10 öisin
Tatin kasvari vallan järjestykses.
Tänään tuli uudet kennolevyt kasvarin kattoon. Meni takuuseen, koska levyjä oli halki.
Aiemmin kyselin sitä, että millä estää kennojen likaantumisen sisältä. Tämmöisen löysin: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/teippi-tiiviste--ja-alumiini-kennolevylle-2x10mx30mm-rulla
Olisko hyvä? Mitä näitä keskusteluja olen lukenut, niin kaikilla ei ole kennojen päitä tiivistetty. Nuulla esimerkiksi.
Meillä siis on sekä katto- että seinien kennoissa 1-2cm likaa sisällä. Lisäksi mielestäni ylhäältä tullut joissakin kohdissa vettä kennon sisään.
Kennolevyjen päät pitäisi aina olla tiivistetty. Yläpäähän tulee yleensä tuollainen metalloitu ohut polypropyleeniteippi joka k-raudan linkissä yllä. Kennolevyn alaosakin pitää suojata, mutta sen pitää hengittää. Tähän on ilmeisesti erilaisia ratkaisuja eri valmistajilla, mutta kokonaan auki se ei saisi olla.
Tänne on ihana tulla rauhoittumaan ja hengähtämään
Vasemmalla harsotunneli, jossa tomaatit ja kurkut aloittavat kasvihuonekautensa.
Moikka vaan kaikille,
tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille, lueskellut olen jo jonkin aikaa ja paljon hyviä neuvoja olen täältä omiin kasvatuksiini löytänytkin eli kiitos niistä. :)
Mutta itse aiheeseen... tämä kesä on jotenkin kummasti saanut kasvarikuumeen nousemaan yli äyräidensä ja mahdollisesti vielä tälle syksyä sellaista olisi tarkoitus pihalle viritellä. Tämän ketjun luin alusta loppuun ja paljon hyödyllistä tietoa siitä irtosi, mutta vielä kaipailisin mahdollisia käyttökokemuksia Season-merkkisestä kasvihuoneesta. Eli omistatko ko. kasvarin tai osaatko muuten kertoa niistä jotain?
Kasvihuone ostettu viikonloppuna. Kauankohan pystytykseen kuluu aikaa? Huoneen koko 6,6 m2.
Kiitos tiedosta. Parasta varata hyvin aikaa…
https://preeco.fi/kasvihuoneet/50595-kasvihuone-475m2-gold.html
Onko kenelläkään kokemusta näistä kasvihuoneista? Toivoisin käytännön kokemuksia vastaavista.
Kahlaa ketjuu taaksepäin,