Vanda

Tulisi mieleen Veronica, että vandasi saa liian vähän valoa. Näin pilvisellä säällä on eteläikkuna ja lisävalo(ja sitä enemmän, jos eteläikkunaa ei ole) luultavimmin lähes välttämätöntä. Ja "päivän" pituus olisi tuolloin hyvä olla n. 12h. Tämä lienee todennäköisin vaihtoehto. Itselläni myös alle 15 celsiuksen lämpötila teki samanmoiset temput.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös vääränlainen lannoite. Fosforia ja kaliumia olisi hyvä olla vähintään yhtä paljon kuin typpeä, (esim. NPK 20:20:20) mutta mieluummin silti enemmän(esim. NPK 20:30:30) kukinnan varmistamiseksi/stimuloimiseksi. Typpi ruokkii lehtien kasvua, ja fosfori ja kalium kukkien kasvua. Kekkilän syysravinne on todellista kukkaravinnetta/stimulanttia, sitä kannattaa antaa vähintään 10 kertaa miedompana kuin ohjeessa on mainittu.

Vanda sukuisten lisäys onnistuu aika helposti. katkaisemalla varsi kolmeenkin osaan, Kaikissa pitää olla lehdet ja hyvät juuret. Tässä alin osa on tehnyt kaksi uutta versoa. Keskipala on löytänyt uuden kodin ja siinä oli hyvä verso ja ylin kukkii jo vaikka paloittelu oli elokuussa. Silloin siinä oli kukka, jonka leikkaisn pois. Ennen leikkausta kannattaa suihkuttaa juuria parin viikon ajan.

Näillä on lämpömatto alla ja kasvualustana pelkkä vesi, jossa joskus lannoitettaTämä on Aranda Miss Thailand. Nimetön vanda teki leikkauksen jälkeen myös uuden verson.

Mummi hallitsee tuon kasvatuksen. Miulla on lisävaloja ja lannoitus kunnossa mutta ilmankosteudelle on vaikea tehdä enää lisäystä. Ja tietenkin päivä on liian pitkä kun ikävä on iltaisin pimeässä istua.

Minäpä saan kiitollisena ilmoittaa olevani tuon Miss Thailandin keskipalan onnellinen omistaja! Kiitos vaan Mummille! Pidän siitä hyvää huolta ja laittelen kuvia kunhan pienokainen kasvaa.

Ilmankosteus hoituu, kun purkissa on vettä ja lämpömatto sen alla. Sumutusta en juuri harrasta, että maali pysyy ikkunan pielissä. Huoneilma on viileähkö. Vain auringonpaisteella yli 20 astetta.

Ei mummilla sattuisi vielä yhtä palasta olemaan, voisin ostaa sellaisen.:slight_smile:

Valitettavasti ei ole ja uusi kasvukin vie pitkän ajan. Jos joskus tulee, voin laittaa viestiä.

Kiitos!

Vanda coerulea innostui kukkimaan. Kukat ovat jo tummuneet kukinnan loppupuolella.

Kuinka vaikeita nuo Vandat ovat hoitaa ja mikä niistä olisi puhtaimman sininen? Tuo on ihana.

Aivan mahtavan värinen!

Minulla kukkivat nyt nämä, tosin vain tuo Sansai on itse kukitettu ja nuo pari muuta sain viime viikolla B-hausista... :)

Olisivatko nuo 2 oikeanpuoleista Prinsessat Mikasa pink ja -blue???

Todella upeita.

Kiitos Pappis! hymy

Olivat Tampereen stockalla tänään heittäneet sinivandan roskiin... Kysyin saako ottaa, ei saanut, eikä edes ostaa eurolla.... Aika kauheeta... Älkää vaan tukeko tämmöistä toimintaa. Sinne sit vaan halukkaat penkoon roskista.

Suorastaan typerää! Jos joku sen vaikka rahalla huolii, niin kumma ettei raha kelpaa myyjälle.

juuria näyttäisi kasvattavan

Kyselisin vähän neuvoja vandan kukittamiseen. Suuri unelmani on saada Blue Magic -vandani kukkimaan, mieluiten mahdollisimman pian Siitä löytyy kuva tämän keskustelun sivulta 27.

Kasvi on ilmeisesti aika nuori, mutta siinä näkyy kuitenkin pari vanhaa kukkavanaa, joten kukinta lienee periaatteessa jo mahdollinen. Kuvan ottamisen jälkeen vandani on kasvattanut muutaman uuden lehden. Talven aikana juuria kuoli paljon ilmeisesti ilman kuivuuden vuoksi, mutta nyt niitä kasvaa kovaa vauhtia lisää.

Minulla on lasitettu parveke, jossa olen pitänyt vandaani päivisin sään salliessa. Se saa siellä aika paljon valoa, mutta ainakaan vielä se ei ole näyttänyt pistävän siitä lainkaan pahakseen. Olen suunnitellut, että voisin pitää kasvia öisinkin parvekkeella, kunhan yölämpötilat vielä hiukkasen nousevat. Käsittääkseni joku +17 asteen yölämpötila voisi edesauttaa Blue Magicin kukintaa?

Kastelen vandan päivittäin ja olen viime aikoina antanut sille joka kastelun yhteydessä Schultzin Orchid Food -ravinnetta (19-14-14) vähän laimeampana, kuin purkissa neuvotaan. Kukkien saamiseksi pitäisi varmaankin jossain vaiheessa siirtyä matalatyppisempään lannoitteeseen. Olen hankkinut Kekkilän syyslannoitetta, jonka neuvottiin tämän ketjun sivulla 31 olevan tosi tehokas kukittaja. Missä vaiheessa minun kannattaisi (ja kannattaako) siirtyä lannoittamaan vandaa sillä?

Tällainen on suunnitelmani, miltä kuulostaa? Olisin erittäin kiitollinen kaikista muistakin vinkeistä vandan kukittamiseksi! Myös mummullani on Blue Magic, johon on kuulemma tulossa parasta aikaa kukkavana. Hän lannoittaa vandaansa pelkällä Substralin orkidealannoitteella eikä muutenkaan ole käsittääkseni pahemmin miettinyt, millainen toiminta parhaiten edesauttaisi kukintaa... Hän vain luonnostaan saa kaikki kukat kukkimaan, toisin kuin minä silmän isku